Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Křižovatku smrti u Lipníku nad Bečvou vymaže z mapy kruhový objezd

  9:07aktualizováno  9:07
Nejnebezpečnější místo na silnicích v Olomouckém kraji, křižovatka u Lipníku nad Bečvou zvaná Na Horecku, která má na svém kontě řadu tragických nehod, už brzy přestane být postrachem řidičů. Začíná se měnit na kruhový objezd.

Nebezpečná křižovatka u Lipníku nad Bečvou se již brzy změní v kruhový objezd. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Poprvé dělníci do země kopnou v pondělí, bezpečněji tudy řidiči začnou jezdit od listopadu tohoto roku. Celá přestavba, která přijde na zhruba osm a čtvrt milionu korun, skončí v říjnu.

Fotogalerie

V kruhový objezd se křižovatka, kterou před nedávnem analýza pojišťovny Allianz zařadila mezi ta vůbec nejrizikovější místa v České republice, změní po osmi letech od své výstavby. Místní se proměny nemohou dočkat.

„Plní se nám naše prosby staré několik let. Z křižovatky se bohužel stalo nebezpečné místo. Doufám, že nyní zmizí z mapy těch nejtragičtějších,“ říká starosta Lipníku nad Bečvou Miloslav Přikryl.

Řidiči se podle něj musí připravit na dopravní komplikace. „V první etapě bude uzavírka jen částečná, od konce srpna pak několik týdnů budou muset řidiči strpět objížďku blízkými obcemi. Ale myslím, že výsledek za to stojí,“ dodal Přikryl.

Křižovatka Na Horecku vždycky nebyla tak problémová, změnilo se to teprve před pár lety. Hlavní cestu z Lipníku do Velkého Újezdu, která tudy vedla po desítky let, totiž v roce 2006 protnul nový obchvat a ten změnil přednost v jízdě. A to je navzdory výraznému značení pro řidiče problém.

Za tři roky sedm vážných nehod

„Řada řidičů tu jezdí podle zvykového práva. V letech 2007 a 2008 se tu stalo několik tragických dopravních nehod. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) společně s experty na dopravu a Olomouckým krajem proto přineslo několik opatření. Patřily mezi ně například reflexní okraje značek, protismykový nátěr či snížení rychlosti. Na chvíli to situaci zlepšilo, v posledních letech však tragických nehod zase přibývá,“ vysvětluje ředitel olomoucké krajské správy ŘSD Martin Smolka.

Jen v posledních třech letech se zde stalo sedm vážných nehod. Při srážkách zemřeli dva lidé, devět jich utrpělo těžká zranění a třináct lehká. Celkově bylo však nehod ještě víc, při těch ale měli šoféři štěstí, havárie se obešly bez vážnějších zranění.

„Křižovatka u Lipníku byla kritizovaná hned v počátku její výstavby, bohužel marně. Jakmile je rozhodnuto o zásadní změně přednosti v jízdě, vždy vyvstane známý problém laicky nazývaný jízda po paměti. Psychologicky se jedná o náročný proces změny v myšlení řidičů, jehož výsledek je velmi nejistý. Nejvhodnějším řešením je v tomto případě pečlivě promyšlená stavba okružní křižovatky,“ řekl již dříve dopravní expert a koordinátor BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz.

Proč v místě tedy nevznikl kruhový objezd rovnou?

„V době, kdy se křižovatka rodila, bylo nevhodné stavět kruhové objezdy mimo obce. Ukázalo se ale, že zvolené řešení nebylo příliš šťastné. Úsek obchvatu je u Lipníku rovný a svádí k rychlé jízdě. Kruhový objezd řidiče a celkový provoz zpomalí,“ vysvětlil Smolka s tím, že bezpečnost je pro ŘSD v tuto chvíli priorita.

„Zdraví a bezpečnost je důležitější než pár minut zpoždění,“ uzavřel.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.