Na silnici z Lipové-lázní do Ostružné bourají auta neobvykle často. Naposledy...

Na silnici z Lipové-lázní do Ostružné bourají auta neobvykle často. Naposledy zde v první polovině dubna v pravotočivé zatáčce havarovala třiatřicetiletá řidička, její auto skončilo převrácené na boku. | foto: Policie ČR

Zrádná cesta plná nehod je vaše vina, útočí obce z Jesenicka na silničáře

  • 0
Za tři roky třiadvacet dopravních nehod. Bilance, která provází úsek silnice mezi Lipovou-lázněmi a Ostružnou na Jesenicku, se značně vymyká běžným statistikám méně vytížených silnic. Podle místních nahrává vysoké nehodovosti vedle opakujících se chyb řidičů také nedostatečné zabezpečení zrádného místa.

Starosta Lipové a šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík po poslední havárii, která se v kritické zatáčce stala v první polovině dubna, nebývale ostře zkritizoval policii a silničáře, protože podle něj na přibývající „zářezy“ nebezpečného úseku nijak nereagují.

Celá věc pro něj má i osobní podtext, protože před časem ve stejném místě havaroval i jeho syn. Nehoda tehdy skončila „jen“ rozbitým autem, Žmolík však vyčítá zodpovědným institucím, že s vysokou nehodovostí na zdejší silnici nic nedělají a hazardují tak s lidskými životy.

„Jde o velmi závažný problém. Nechápu, proč s tím odpovědné orgány pořád nic nedělají. Ačkoli na nebezpečný úsek opakovaně upozorňujeme, není tu vůle problém řešit,“ zlobí se.

„Požadovali jsme úpravu povrchu, svodidla a směrovou úpravu tohoto nebezpečného místa. Jediným výsledkem bylo umístění výstražných šipek v zatáčce. Asi se tady bude muset skutečně někdo zabít, aby se něco dělo,“ dodal.

Za většinu nehod může podle policie nepřiměřená rychlost

Úpravu zrádného místa by uvítal také starosta nedaleké Ostružné Roman Roušal.

„Ta zatáčka je velmi nebezpečná a doslova volá po rekonstrukci. Viděl bych rád její rozšíření, postavení svodidel a opravy krajnice a úpravu tak, aby ve směru od Ramzové nevynášela ven,“ popisuje.

Policie v reakci na kritiku místních představitelů obcí upozornila, že za většinou nehod stála nepřiměřená rychlost na mokré či namrzlé vozovce a nerespektování dopravních značek.

„Tomuto úseku věnuje policie už delší dobu velkou pozornost jak samostatně, tak v rámci pracovní skupiny, ve které je kromě policie zastoupena Správa silnic Olomouckého kraje, odbor dopravy Městského úřadu Jeseník,“ podotkla mluvčí jesenické policie Tereza Neubauerová.

Nebezpečná zatáčka bude lépe označená

Skupina už podle ní navrhla nové značky, které mají nebezpečnost kritického místa řidičům více zdůraznit.

„Místo se zvýšeným počtem dopravních nehod bude označeno další dopravní značkou ‚Nebezpečí smyku v délce jednoho kilometru‘. Pro lepší upozornění na zatáčku byly přidány reflexní tabule a značka doporučující rychlost padesát kilometrů v hodině,“ upřesnila mluvčí policie.

Skupina se současně zabývá také návrhem lipovského starosty na umístění svodidel, zdrsnění povrchu silnice, úpravu nebezpečné pravotočivé zatáčky od změny poloměru přes klopení po opravu povrchu.

Šéf dopravního odboru jesenické radnice Josef Liberda však současně upozorňuje, že ne vždy svodidla v takových místech znamenají automaticky větší bezpečnost pro řidiče.

„Mnohdy mohou mít opačný efekt, protože vozidlo po vyjetí z vozovky zpětně vrátí do dopravního prostoru s možnými fatálními následky,“ podotkl.

Zdrsnění asfaltu či protismykový nátěr musí zatím počkat

Podle Liberdy Správa silnic Olomouckého kraje udělala zatím vše, co bylo potřeba.

„Dosavadní změny vyhodnotíme v pololetí letošního roku a podle toho budeme postupovat dál. Další úpravy teď stejně není možné provést, protože silnice slouží v době rekonstrukce silnice první třídy přes Červenohorské sedlo jako objízdná trasa,“ dodal.

Od poloviny dubna, kdy se znovu rozjely práce na cestě přes sedlo, totiž přes Ramzovou opět jezdí mnohem více aut. Proto tam podle odboru dopravy ani nelze dělat jakékoli větší zásahy.

„Další možné úpravy, jako je zdrsnění vozovky, respektive adhezní nátěr jako protiskluzové opatření, bude možné provést až po ukončení uzavírky Červenohorského sedla v roce 2017,“ řekl Liberda.

Také on však vzápětí upozornil, že za dopravními nehodami v kritickém úseku stála v drtivé většině nepřiměřená rychlost, pouze jednou havárii zavinila srážka se zvířetem.