Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číslo pět jede. Olomouc má další linku tramvají, končí jedna autobusová

  13:05aktualizováno  13:05
Olomoucká tramvajová revoluce za stamiliony korun je definitivně dokonána. V neděli se na kolejích nové trati na Nové Sady objevila další linka, tentokrát jde o tramvaje s číslem pět. Doplnila tak vozy s číslem tři, které již z jihu Olomouce dva týdny jezdí.
Olomoucké ulice od neděle brázdí další tramvajová linka, která má číslo pět. (ilustrační snímek)

Olomoucké ulice od neděle brázdí další tramvajová linka, která má číslo pět. (ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Dosud "trojka" z konečné zastávky Trnkova do centra jezdila jen každou půlhodinu. Po nástupu pětky je ale vše jinak. Lidé se na nové trati dočkali tramvaje hned šestkrát za hodinu.

Nová linka číslo 5

Tramvaje číslo 5 budou od 15. prosince jezdit díky nové trati na Nové Sady mezi zastávkami Fibichova - Hlavní nádraží - Vejdovského - Envelopa - Šantovka - V Kotlině - Trnkova a zpět. "Pětka" bude jezdit denně v intervalu třiceti minut.

Nyní je v provozu pouze první část plánované trati na jih Olomouce. Druhá část, o jejíž výstavbě bude rozhodovat až nové osazenstvo radnice po příštích komunálních volbách, by měla tramvaje dovést do srdce sídliště na Nových Sadech přes ulici Zikovu do Schweitzerovy.

Nejsou to ovšem jediné změny v olomoucké hromadné dopravě. Podstatná část jízdních řádů se od neděle změnila, řada autobusů, ale i tramvají jede jinak.

Nová tramvajová linka číslo pět poslouží především lidem z jihu Olomouce, kteří se chtějí dostat do nové nákupní Galerie Šantovka, anebo co nejrychleji na hlavní vlakové nádraží. K němu totiž po projetí kolem Šantovky míří pětka přímo přes třídu Kosmonautů.

"Nová linka bude jezdit denně v intervalu třiceti minut a bude obsluhovat v obou směrech zastávky Fibichova, Hlavní nádraží, Vejdovského, Envelopa, Šantovka, V Kotlině a Trnkova," shrnula mluvčí olomouckého dopravního podniku Magdaléna Kopřivová.

První část nové tramvajové trati na Nové Sady za více než 270 milionů korun otevřelo město po letech příprav před dvěma týdny. Právě tak dlouho již jezdí linka číslo tři. Trasa vede z jihu města skrz centrum až k hlavnímu vlakovému nádraží a zpět.

O víkendech bude "trojka" jezdit jen na náměstí Hrdinů

Na trase trojky se přitom ani po nástupu tramvají číslo pět nezmění nic, od neděle však na svoji okružní jízdu vyráží častěji než jen každou půlhodinu jako dosud.

"V pracovních dnech bude po celé trase jezdit v intervalu patnáct minut, ve dnech pracovního klidu pak v intervalu třicet minut," doplňuje Kopřivová.

O víkendech ovšem všechny tramvaje číslo tři budou jezdit jen na náměstí Hrdinů, dál do centra zajíždět nebudou. Místo toho zamíří řidič "trojky" s tramvají do Sokolské ulice, kde přejde k řízení na druhé straně tramvajové soupravy, a poté zase vyjede zpátky na jih Olomouce.

Spolu s linkou číslo pět, která bude z Nových Sadů jezdit k nádraží co půl hodiny, tak budou mít Olomoučané na nové trati k dispozici v pracovních dnech celkem šest tramvajových spojů za hodinu. V průměru tedy jednu tramvaj každých deset minut.

Lavina změn zasáhla řadu tramvajových i autobusových linek

Na změny jízdních řádů si však nyní musí v Olomouci zvykat i ostatní cestující. Úpravy se totiž dotkly i linek číslo 1, 2, 4, 6 a 7. Dopravní podnik u nich změnil interval mezi většinou jednotlivých spojů na patnáct minut.

Lavina změn jízdních řádů zasáhla i autobusy, konkrétněji různou měrou čísla 12, 14, 16, 17, 19, 20, 27 a 50. Autobusy číslo 23 pak přestaly jezdit úplně. Při cestě na nádraží je nahradí tramvaje číslo pět.

"Ostatní směry linky 23 budou nahrazeny prostřednictvím linek číslo 12 a 19," uvedl již dříve Michal Folta z oddělení mediální komunikace na olomouckém magistrátu.

"Linka 12 nově propojí Moravské železárny a Holici. Mezi zastávkami Moravské železárny, nový závod a Velkomoravská pojede po tradiční trase, mezi Velkomoravskou a Holicí bude ovšem vedena trasou linky 23," doplnil Folta. O víkendech a při dopolední špičce pracovních dnů ale autobusy s číslem 12 nevyjedou.

"Toto bude částečně vyrovnáno posílením na lince číslo 19," popsal Folta. Ta nahradí i změny na lince 16, která už tak často nebude jezdit na Tabulový vrch. Autobusy číslo 27 pak už budou jezdit jen mezi tržnicí a Globusem.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.