Prototyp modernizovaného bojového vozidla pěchoty Šakal se mimo jiné v květnu představil na Mezinárodním veletrhu obranné techniky IDEB 2014 v Bratislavě. | foto: Vladimír Marek, Armáda ČR

Staré „bévépéčko“ má nový kabát. Šakala ale česká armáda zatím nekoupí

  • 149
Jeho jméno je Šakal a může být levným nástupcem za komunismu vyráběných a pomalu dosluhujících bojových vozidel pěchoty. Na výrobě prototypu se podílel i někdejší vojenský opravárenský podnik ve Šternberku, kde mají s „bévépéčky“ zkušenosti. Česká armáda ale zatím nákup šakalů neplánuje.

Nové BVP je výsledkem spolupráce slovenských firem VOP Trenčín a EVPÚ a společnosti Excalibur Army, která od armády v roce 2013 koupila Vojenský opravárenský podnik ve Šternberku, kde už předtím měla část areálu pronajatou.

Šakal je modernizovanou modifikací obrněných transportérů BVP-2, které se v Československu vyráběly v letech 1987 až 1989 a tehdejší lidová armáda jich dostala do výzbroje celkem necelé tři stovky kusů, ovšem modernizovat je možné i starší typy BVP-1, kterých bylo vyrobeno přes 17 tisíc, neboť se vyvážely do Sovětského svazu, řady socialistických republik i spřátelených rozvojových zemí.

Cílem bylo vyrobit BVP pro 21. století přestavbou původních strojů, což umožňuje nabídnout nižší cenu, než kolik by zájemce musel dát za zcela nová „bévépéčka“.

„Podařilo se zvýšit výkon motoru, zlepšit balistickou a protiminovou ochranu, posílit a zmodernizovat výzbroj a v neposlední řadě zmodernizovat průzkumné a komunikační prostředky. Zajímavostí je odstranění dvoukřídlých dveří vzadu, ve kterých byly zabudovány palivové nádrže, a jejich nahrazení sklopnou hydraulickou rampou,“ shrnul mluvčí Excalibur Army Andrej Čírtek.

Na výrobě prvního šakala se podílel i šternberský závod

Doposud trojice firem vyrobila takzvaný technologický demonstrátor a posléze funkční prototyp, který prošel na Slovensku vojskovými zkouškami, jejichž výsledky se zatím vyhodnocují. Slovenská armáda totiž na rozdíl od Česka plánuje pořízení několika desítek kusů modernizovaných „bévépéček“, která by byla vybavena na Slovensku vyráběnou zbraňovou věží Turra 30.

Bojové vozidlo pěchoty Šakal

„I ve Šternberku se ale na výrobě demonstrátoru podílely řádově desítky lidí,“ doplnil Čírtek. Z dodávek pro Slovensko by ale šternberský závod zřejmě příliš mnoho neměl.

„BVP pro Slovensko by se z 90 procent vyrábělo na Slovensku v tamních podnicích. Naopak modernizované BVP pro Armádu České republiky by se logicky vyrábělo z větší části v Česku. Mohlo by navíc mít i jinou věž než slovenskou, aby bylo kompatibilní v této oblasti s ostatní výzbrojí,“ uvedl Čírtek.

„To je ale v současnosti spekulace, protože armáda zatím nerozhodla, jaká je budoucnost pásových vozidel v její výzbroji,“ dodal.

Česká armáda rozhodnutí o obměně „bévépéček“ odložila

Že česká armáda s nákupem zatím příliš nepočítá, potvrdila i mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.

„Obměna stávající bojové techniky není s ohledem na finanční zdroje v nejbližší době na pořadu dne. Finální rozhodnutí bylo posunuto o pět let, tedy do roku 2018. Stávající BVP je totiž možné provozovat s relativně nízkými finančními nároky až do roku 2025,“ řekla Růžičková s tím, že armáda má pro stávající vozidla dostatek náhradních dílů i munice.

Pokud by ale v budoucnu ve Šternberku přeci jen vznikaly nové stroje pro českou armádu, neznamenalo by to zřejmě výraznější nárůst počtu pracovních míst.

„Podstatné nabírání nových zaměstnanců by mělo smysl až u opravdu velké výrobní série, kterou nezajistí jediná zakázka. Modernizované BVP bychom ale rádi exportovali a zavedení do Armády ČR by bylo důležitou referencí,“ shrnul Čírtek.

Starší typ BVP v akci:

27. května 2013