Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ťok otevřel obchvat Olomouce autům bez známky, v srpnu návrh města odmítl

  14:43aktualizováno  14:43
Západní obchvat Olomouce budou moci od příštího roku využívat i řidiči, kteří si nepořídí dálniční známku. Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy. Před necelým měsícem přitom resort žádost města o totéž zamítl. Radnice rozhodnutí vítá, náhlou změnu názoru si ale spojuje s blížícími se krajskými volbami.

Úsek D35 sloužící jako obchvat Olomouce bude od kruhového objezdu u hypermarketu Globus po křížení u Olympie u Vsiska bude nově bez poplatku pro osobní auta. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Radnice bojuje o vyjmutí obchvatu mezi kruhovou křižovatkou u hypermarketu Globus a silnicemi na Brno a Ostravu z placených dálničních úseku již několik let. A to s cílem dostat co nejvíc aut mimo území města. Naposledy se v této věci obrátila na ministerstvo začátkem srpna. Odpověď jí přišla na konci téhož měsíce.

„V současné době jsou do časového zpoplatnění zahrnuty veškeré úseky dálniční sítě až na výjimky... V souladu s touto koncepcí pak nelze připustit vyjmutí úseku dálnice D35 ze seznamu pozemních komunikací, jejichž užití podléhá povinnosti uhradit časový poplatek (dálniční známku - pozn. red.),“ napsal 27. srpna vedení města ministr Dan Ťok (ANO).

O tři týdny později ovšem vystoupil před novináře s tím, že ministerstvo vyjme v lednu příštího roku ze zpoplatněné sítě jedenáct úseků dálnic, mezi nimi i olomoucký obchvat.

„Chceme vyjít vstříc všem místním řidičům, aby se dálnici kvůli poplatku nevyhýbali a zbytečně nejezdili skrze město po silnicích nižších tříd,“ uvedl ministr.

Doplnil, že podobné rozhodnutí ministerstvo učinilo už loni, kdy zrušilo zpoplatnění na 45 kilometrech silnic.

„Vyjmutím dalších jedenácti úseků navážeme na naše loňské kroky, které se osvědčily. Městům se jednoznačně ulevilo a starostové měst, kudy vedla objízdná trasa pro všechny bez dálniční známky, naše kroky hodnotí pozitivně,“ řekl Ťok.

Olomouckou radnici blesková změna postoje překvapila

Jeho vyjádření vedení radnice překvapilo, o úlevu pro Olomouc totiž bojuje už dlouho.

„S opravdovým potěšením vítám změnu názoru ministerstva dopravy, které dokázalo během tří týdnů tak radikálně změnit postoj ve věci vyjmutí zpoplatnění úseku D35. Dlouholetá snaha města tak konečně našla pozitivní výsledek,“ podotkl primátor Antonín Staněk (ČSSD).

Ministerstvo zaskočilo i jeho náměstka Aleše Jakubce. „Tak rychlou změnou názoru jsem opravdu překvapen. Chci věřit tomu, že nejde o předvolební slib a ministerstvo dopravy zůstane ve svém názoru konzistentní i po říjnových volbách do krajských zastupitelstev, tedy i v případě, že by jejich (ANO - pozn. red.) lídr neusedl do křesla hejtmana Olomouckého kraje,“ zdůraznil.

Ťokův úřad na dotaz MF DNES, zda změna souvisí s předvolební kampaní, nereagoval. K samotnému zrušení známek na obchvatu mluvčí resortu Tomáš Neřold uvedl:

„Ministerstvo dopravy nově upravilo poplatek za D35 u Olomouce v rámci vyhlášky, která řeší zpoplatnění dálniční sítě celkově, nikoliv jen v reakci na jednotlivé požadavky měst. Nepřistoupili jsme přitom na požadavek města Olomouce v celém rozsahu, ale navrhli jsme zkrácený úsek bez poplatku, v té části, která může skutečně sloužit městské dopravě.“

Kamionů se rozhodnutí netýká, mýtné na obchvatu zůstává

Náměstek Jakubec stejně jako olomoucký primátor vyjmutí obchvatu ze seznamu placených úseků vítá. Jedním dechem ale dodal, že by byl mnohem raději, kdyby ministerstvo povolilo bezplatný vjezd na obchvat nejen osobním autům, ale i kamionům, proti nimž radnice brojí především. Nákladní auta tedy budou na obchvatu dál platit mýtné, někteří jejich řidiči dál hledat cestu, jak se mýtným branám vyhnout skrze území Olomouce.

„Městu by samozřejmě ulevilo daleko více, kdyby ministerstvo vyjmulo ze zpoplatnění i auta nad 3,5 tuny, o což jsme rovněž žádali. Ale i ta osobní auta vnímám jako velké plus, musí to pomoci na hlavních tazích, ulicím Foerstrova a Velkomoravská. Každé auto, které se vyhne Olomouci, považuji za pozitivní,“ míní Jakubec.

Podobně to vidí i dopravní expert a koordinátor organizace BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz.

„Dovedu si představit, že obchvat začnou díky zrušení zpoplatnění používat řidiči, kteří mají obavy z husté dopravy na území města. Třeba při cestě od Křelova na nákupy do velkoobchodu Makro,“ nastínil.

Očekává rovněž, že obchvat bude sloužit jako oblíbená objízdná trasa při uzavírkách dopravním tepen v Olomouci. Jako příklad uvedl plánovanou uzavírku mostů přes řeku Moravu u restaurace Bristol a na Masarykově třídě při budování protipovodňových opatření.

Po zrušení zpoplatnění obchvatu budou moci řidiči osobních aut využívat bez dálniční známky dvanáctikilometrový úsek D35 od kruhové křižovatky u hypermarketu Globus po mimoúrovňové křížení se silnicí I/55 nedaleko obchodního centra Olympia u Vsiska. Dalším novým bezplatným úsekem v regionu bude pětikilometrový průjezd okrajem Prostějova, který je součástí dálnice D46.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.