Nový jízdní řád se negativně projeví hlavně na Litovelsku, výrazněji ovlivní také Jesenicko. Zároveň přinese větší nasazení souprav Regionova (na snímku).

Nový jízdní řád se negativně projeví hlavně na Litovelsku, výrazněji ovlivní také Jesenicko. Zároveň přinese větší nasazení souprav Regionova (na snímku). | foto: České dráhy

Nový jízdní řád ruší vlaky Litovelsku a Jesenicku, změny ale čekají celý kraj

  • 3
Nový vlakový jízdní řád, který začne platit od 12. prosince, přinese největší změny lidem na Litovelsku či Jesenicku. A líbit se jim nebudou, obsahují totiž snížení počtu spojů a tedy zvýšení intervalů mezi nimi, a dokonce i rušení dvou tratí.

Od prosince přestanou jezdit vlaky na trati do Mladče, v místním přestupním uzlu Července zase nebudou zastavovat některé rychlíky, do kterých tu dosud bylo možné nastoupit. Kvůli tomu se zruší i lokální připoje, které na ně navazovaly.

Starostu Červenky Jaroslava Vlka změny zaskočily, dozvěděl se o nich totiž až včera. V obci nově nebudou zastavovat rychlíky na trati mezi Brnem a Jeseníkem, intervaly spojů mezi Červenkou a Litovlí se pak v dopoledních hodinách prodlouží na dvě hodiny. Pouze ve špičce budou vlaky jezdit v hodinových intervalech.

"Je to škoda. Červenka představuje uzel pro celou oblast. Dráhy asi nemají peníze. Kdo jiný by ale měl mít peníze na dopravu?" ptá se Vlk. Spoření na drahách se obce dotklo už před časem, kdy železničáři zrušili hlídanou úschovnu kol. "Zastavení rychlíku přece tolik stát nemůže a studentům i pracujícím, kteří dojíždějí, by to hodně pomohlo," dodal Vlk.

Druhou oblastí, které se nový jízdní řád dotkne negativně, je Jesenicko. Vlaky přestanou jezdit mezi Velkou Kraší a Vidnavou a zastaví se provoz mezi Jeseníkem a polskými městy Nysa či Opole.

Za zrušené zastávky vlaků může stát, za rušení tratí kraj

Změny týkající se zastavování vlaků nevznikly na žádost kraje ani z rozhodnutí Českých drah. Jejich mluvčí Kateřina Šubová tvrdí, že o ně žádalo ministerstvo dopravy.

CO SE ještě ZMĚní

Dálková doprava Posouvají se odjezdy pendolin, InterCity a expresů. Například pendolina budou do Prahy vyrážet o osm minut později.

EuroCity Košičan bude odjíždět o dvě hodiny dříve. O dvě hodiny později bude jezdit Zlínský expres do Zlína.

Regionální doprava Rušení tratí: Velká Kraš - Vidnava, Litovel - Mladeč, Jeseník - Opole

trať Hranice - Horní Lideč: nové spoje navazující na brněnské rychlíky

Červenka - Litovel: delší, dvouhodinové intervaly

Hranice - Přerov: nové spoje v 5.46 a 12.17, zrušen vlak v 10.28

Prostějov - Chornice: čtyři vlaky budou končit už ve stanici Dzbel

Olomouc - Senice na Hané: poslední spoj z Náměště jede ve 22.04

Naopak rušení provozu mezi Velkou Kraší a Vidnavou či mezi Litovlí a Červenkou si objednal kraj. Na obou tratích jezdily vagony obsazené jen z jedné osminy. Na koleje do Mladče by se ale časem mohly vlaky vrátit.

"Využívali je hlavně turisté na cestě do místních jeskyní. Ty se skoro celý příští rok budou opravovat. Je možné, že potom dopravu obnovíme," řekl Jaroslav Tomík, vedoucí oddělení dopravy krajského úřadu.

Co se týče zrušených spojů, které z Ostružné a Jeseníka mířily do polských měst Opole a Nysa, ty doplatily na nezájem turistů. Platit za spoje odmítla polská strana.

"Veřejná doprava měla řešit nedostatek parkování pod sjezdovkami, ale polské lyžaře jsme do vlaků nedostali. Raději jezdí auty," řekl Josef Liberda z odboru dopravy na radnici v Jeseníku.

Spoje někde i přibudou, na koleje vyrazí více Regionov

Rozsáhlejší změny ale region nečekají. Celkově poklesne počet spojů zhruba jen o jedno procento, dráhy navíc slibují modernější vlaky a lepší spojení mezi Brnem, Olomoucí a Jeseníkem.

Rychlíky z jihu, které dosud jezdily jen do Šumperku, se totiž v Zábřehu rozdělí. Část soupravy pojede do Jeseníku, část bude pokračovat do Šumperku. Jednodušší by mělo být i cestování z Hranic ve směru na Valašské Meziříčí a Horní Lideč. Dráhy také zavádějí nové vlaky, aby se zlepšila návaznost na rychlíky z Brna.

Dva nové vlaky vypraví dráhy i z Hanušovic do Starého Města pod Sněžníkem a mezi Lipovou-lázněmi a Javorníkem budou nově jezdit vlaky v hodinovém intervalu, z Mikulovic do Zlatých Hor pak budou dráhy nově vypravovat vlaky v brzkých ranních hodinách. Častěji budou jezdit i spoje mezi Přerovem a Vyškovem.

Ze všech regionálních tratí zmizí s novým jízdním řádem i zastaralé motorové soupravy. Dráhy v kraji nasadí dvanáct vlaků Regionova. Zbytek obslouží jen o něco starší "červené" motoráky.

Na trati z Olomouce do Drahanovic přitom cestující potkají jen Regionovy, dopravu do Uničova pokryjí z 90 procent. Nejméně, 30 procent, jich bude jezdit do Hanušovic a Jeseníku.

Poslední změnou, které dráhy nově zavádějí, je sleva pod názvem "ČD net region", na niž může jednotlivec cestovat za 175 korun jeden den po celém kraji.