Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Anglicky už odmala. O cizojazyčné školky je mezi českými rodiči zájem

  • 26
Více než dvě třetiny rodičů v Olomouckém kraji chtějí, aby se jejich děti cizí jazyk začaly učit ještě před nástupem do školy. Běžné mateřské školky však většinou nabízí jen kurzy s českými lektory. Cizojazyčných mateřských škol, kde by si dítě mohlo cizí jazyk dokonale osvojovat už od raného věku, je v Olomouci málo.

Když se pětatřicetiletá Jana z Olomouce v loňském roce rozhodovala, do jaké školky svého malého syna zapíše, na webech jednotlivých olomouckých mateřinek hledala také informace o kurzech, které vedení dětem zajišťuje nad rámec běžné výuky.

„Chtěli jsme, aby se Matěj co nejdříve začal učit anglicky,“ vysvětluje. Kurzy jednou týdně už dnes podle ní nabízí téměř každá školka ve městě.

„Jenže my jsme chtěli, i na radu známých, kteří už zkušenosti mají, aby se syn s cizím jazykem setkával co nejčastěji. Jednou týdně je málo,“ myslí si.

A odborníci souhlasí. Čím častěji se dítě s cizí řečí setkává, tím lépe se ji podle nich naučí.

„Nejefektivnější čas, kdy začít s výukou jazyků u dětí, je záhy po narození. Mozek je vnímavý a učení cizí řeči v raném věku je úspěšné. Aktivity spojené s osvojováním cizího jazyka nejsou pro děti zátěží, ale lákavou hrou. Jazyky se děti učí používat paralelně, tedy nemusí čekat na to, až zvládnou jeden, aby mohly začít s druhým,“ říká Barbora Tošenovská z výukového centra Helen Doron English.

Na výuku jazyků se více zaměřují soukromé školky

Výběr se tak rodině zúžil na několik málo soukromých školek. „Nakonec jsme se rozhodli pro kompromis, Matěj chodí do obyčejné školky a navíc mu platíme chůvu, která s ním několik hodin denně mluví jen anglicky,“ vysvětluje.

Stejně jako ona přemýšlí podle průzkumu agentury Data Collect 67 procent rodičů v kraji. To může být ale problém, například v Olomouci přímo cizojazyčných školek mnoho nenajdou.

„Konkrétně jde o International School Olomouc a pak Mateřskou školu jazykovou a uměleckou v Petelinově ulici,“ vyjmenovává Hana Fantová, vedoucí odboru školství Magistrátu města Olomouce.

Některé z dětí dokáží mluvit i třemi jazyky

Už dávno pak neplatí, že cizojazyčné školky vyhledávají jen cizinci. „V minulosti, když škola v Olomouci vznikla, se jednalo pouze o děti cizinců. Nyní je to naopak. České děti tvoří většinu a pak tu máme různé skupiny dětí z dvojjazyčných rodin, české děti, které žily dlouhodobě v zahraničí nebo rodiče vědí, že budou v budoucnu žít v zahraničí. Některé děti dokážou hovořit třemi jazyky a našim úkolem je podporovat inkluzi a rozvoj všech,“ vysvětluje jednatel International School Olomouc Petr Pospíšil.

Ten potvrzuje hlad rodičů po výuce jazyka. „V letošním roce jsme řešili četné žádosti o přijetí dětí do převážně posledního ročníku mateřské školy, převis pak máme právě při zápisu do školy. Myslím, že rodiče si dobře uvědomují, že dvojjazyčnost a kvalitní vzdělání je trvalá hodnota a základní předpoklad k budoucímu úspěšnému životu jejich dětí,“ uzavírá Pospíšil.

Pozadu však nechtějí být ani běžné školky. Výuku cizího jazyka do programu zařadily alespoň ve formě kurzů.

„V případě mateřských škol, jejichž zřizovatelem je statutární město Olomouc, ze zkušenosti vím, že řada z nich nějakou formou výuku cizího jazyka nabízí,“ říká Fantová.

Pokud však nabídka výuky ve školce existuje, pak je podle ní určena především starším dětem.

„Ano, kurzy angličtiny nabízíme a zájem o ně je, pravidelně je využívá zhruba třetina rodičů,“ potvrzuje Jitka Studená, ředitelka mateřské školy v Ústíně nedaleko Olomouce.

Spoléhat se pak rodiče podle průzkumu už nechtějí na to, že se jejich děti cizí jazyk naučí ve škole. Za velmi dobrou považuje kvalitu výuky jazyků na základních a středních školách v Olomouckém kraji pouze každý desátý rodič. Naopak podle pětašedesáti procent má kvalita výuky na školách kolísavou úroveň a hodně záleží na zkušenostech vyučujícího a využívané metodice.