Obchodníci z centra Olomouce mizí, řada prodejen zůstává prázdná nebo často mění nájemce. (ilustrační snímek)

Obchodníci z centra Olomouce mizí, řada prodejen zůstává prázdná nebo často mění nájemce. (ilustrační snímek) | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Obchodníci dál mizí z centra Olomouce. Sami se vrátí, tvrdí radnice

  • 12
Dvacítka zavřených obchodů v centru Olomouce a v dalších zboží nižší kvality. Střed města je podle odborníka Zdeňka Szczyrby citelně zasažený otevřením nedaleké Galerie Šantovka. Je to podle něj problém, který je třeba řešit. Stačí počkat, oponuje však primátor.

Poslední průzkum ukázal, že z centra Olomouce zmizely zhruba dvě desítky obchodů, poklesla i kvalita zboží. Řešení je podle Zdeňka Szczyrby, který je  vedoucím katedry geografie na olomoucké Univerzitě Palackého a dlouhodobě se zabývá analýzami obchodní sítě, ve spolupráci.

„Fungovalo by zde něco, co by sdružovalo samostatné podnikatele napříč obory. Šlo by o celek pod jednotnou reklamou se společnými promoakcemi. Klasickým příkladem je například Pařížská ulice v Praze,“ říká Szczyrba.

Důležitou roli by tu podle něj měl hrát i magistrát coby správce středu města. Primátor Martin Major ovšem tuto Szczyrbovu vizi nesdílí. Město podle něj nemá být sociálním inženýrem.

Centru Olomouce ovšem dle Szczyrby chybí jednotná koncepce fungování služeb.

„Každý tu dělá na sebe. Vedení města pak sice centrum oživuje mimo jiné různými kulturními akcemi, to ale nestačí na udržení jeho nadlokální maloobchodní funkce,“ říká odborník.

Podle něj nevyhnutelné řešení by Olomouc mohla nalézt například ve Velké Británii a v Německu, kde celé hlavní obchodní ulice a centra měst sdílí principy podnikání.

„Tady je to otázka času, prozatím nám to chybí,“ dodává Szczyrba. Krom prázdných výloh opuštěných obchodů pak v jeho očích centrum Olomouce charakterizuje i pokles kvality zboží. Odmítá však, že za vše může pouze velká nákupní Galerie Šantovka, která od loňského října funguje u srdce města.

 „Olomouc má i jiná nákupní centra. Šantovka ovšem všechny dřívější problémy centra zkumulovala a urychlila jejich projevy. Teď to vyvrcholilo,“ upozorňuje odborník.

Primátor věří, že se podnikatelé do centra vrátí

Olomoucký primátor Martin Major je větším optimistou. Podnikatelé a také další kvalitní zboží se podle něj do centra v nejbližších měsících či několika málo letech zase vrátí. Uklidňuje ho pohled do zemí na západě.

„Snad ve všech si prošli fází, kdy se řada podnikatelů nechala nalákat do velkých obchodních řetězců či domů. Postupem čase se ale vrací do centra měst,“ říká Major. Příklady vidí už i v Olomouci, na jejímž Horním náměstí funguje drogerie či tabák a kde prodejnu sportovního oblečení nahradila sýrárna regionální firmy.

„Nemyslím si, že je potřeba nějaká speciální koncepce. Magistrát nemá být sociálním inženýrem, který bude stanovovat, kdo má v centru existovat a kdo má naopak jít podnikat na periferii,“ míní Major.

Situace se týká i dalších nákupních center

Kromě centra města se Szczyrba zabývá i situací některých olomouckých nákupních center na okraji města. I ta Galerie Šantovka ovlivnila. Některé značky proto už své prodejny na periferii zrušily či zruší a budou fungovat jen v Šantovce.

Situace se podle Szczyrby nelepší například v Olomouc City. Připomíná, že jde o vůbec první centrum v republice, jež bylo prodáno v dražbě.

„Je tam řada volných prodejen, jimž chybí nájemníci. Samozřejmě je to velmi dobře zamaskované barevnými polepy s rozesmátými nakupujícími lidmi. Anebo je tady malá galerie s obrazy. Jaký má ale pro to centrum ekonomický přínos? Je to jen další maskování. Nebo tu máte dětskou zónu, dle billboardů největší na Moravě. To je zase prodejní plocha, která nevydělává,“ vypočítá znalec.

„Na druhou stranu ani v Šantovce nejsou obsazené všechny obchody.“

Manažer Olomouc City Zdeněk Volf připouští, že po otevření Šantovky klesla návštěvnost jeho centra o zhruba deset procent. I tak ho ročně navštíví na pět milionů zákazníků. Jednoznačně ale odmítá, že by dražba Olomouc City byla v roce 2012 vyvolána nezájmem zákazníků či nízkými tržbami.

„Šlo o důsledek ekonomických problémů jeho vlastníka - britského fondu investujícího do nemovitostí. Agresivně investoval v době ekonomického boomu před začátkem hypoteční krize. Následně ale ztratil schopnost financovat své závazky, výsledkem byl prodej jeho aktiv. Mezi jinými i Olomouc City,“ vysvětluje Volf.

Ubezpečuje, že jím spravované centrum ekonomické problémy nemá, obsazení obchodů je podle něj stejné jako na konci roku 2012. Polepy na prázdných obchodech Volf neoznačuje jako maskování, ale jako způsob zlepšení vzhledu vnitřních prostor. Dětské centrum pak jako důvod pro návštěvu zákazníků.

„Za posledních dvanáct měsíců jsme o čtyřicet procent rozšířili plochu prodejce sportovního zboží, otevřeli jsme velkoformátovou prodejnu knih. Do konce letošního roku pak budeme ještě otevírat dvě nové prodejny s módou,“ popisuje rozvoj centra Volf. Zmiňuje se i o výstavbě nové prodejny nábytku.