Mapa plánovaného úseku silnice I/44 tvořícího obchvat Bludova.

Mapa plánovaného úseku silnice I/44 tvořícího obchvat Bludova. | foto: Ředitelství silnic a dálnic

Stavbu obchvatu málem zmrazila firemní silnice, starat se o ni bude obec

  • 4
O několik dalších let málem prodloužil přípravu už tak zpožděné výstavby silnice I/44 Mohelnice-Šumperk spor o příjezdovou silnici k areálu firmy. Ta ji totiž odmítla převzít do svého majetku, ovšem Ředitelství silnic a dálnic takové silnice samo vlastnit nesmí. Nakonec se jí tak „ujala“ obec Bludov.

Náročná stavba za 3,3 miliardy korun se dostala do potíží ještě předtím, než Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo vykupovat pozemky. V plánech totiž počítá se stavbou nové příjezdové silnice do areálu společnosti MJM Litovel, která má nahradit současnou obslužnou cestu patřící firmě. Jenže MJM podle šéfa ŘSD novou silnici odmítla převzít. Spor přitom mohl přípravu zbytečně prodloužit o roky.

„Bylo to velmi nepříjemné. Upřímně řečeno postoj firmy nechápu. Novou komunikaci odmítla, i když pro ni a pro její zákazníky znamená podstatně lepší dopravní napojení. Navíc ji vybudujeme my a firmu by nestála ani korunu. Problém je v tom, že ŘSD nemůže být vlastníkem účelové komunikace,“ vysvětlil ředitel olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Pomohla až obec, která převzala silnici do svého majetku. „Argumenty, které firma předložila, nejsou tak silné, aby odmítavý postoj odůvodnily,“ míní starosta Bludova Pavel Ston, který k neobvyklému kroku přesvědčil tamní zastupitele.

„Návrh schválili jednomyslně. Všichni si uvědomili, že bychom se mohli s obchvatem zaseknout. Přitom jej nutně potřebujeme co nejdřív, protože dopravní zatížení obce se stává neúnosným,“ nastínil.

ŘSD: Firma chtěla silnici bez omezení či oddělenou cyklostezku

Podle ŘSD si firma dala takové požadavky, které není možné dodržet: například dopravu bez omezení nebo výsadu odsouhlasit nejméně 30 dní předem harmonogram demolice stávající cesty i výstavbu nové. Navíc požadovala stavební oddělení cyklostezky od nové příjezdové cesty.

„Vzhledem k frekvenci dopravy na účelové komunikaci obsluhující průmyslový areál není vhodné, aby cyklisté najížděli bez jakéhokoli omezení na takto vytíženou účelovou komunikaci,“ uvedla právnička firmy Dana Holcman. Firma rovněž požadovala, aby na silnici neměla přístup veřejnost.

„Převzít za těchto okolností cestu do vlastnictví obce bylo jediné možné řešení, jak se posunout v přípravě dál,“ míní starosta.

Dva roky trvající stavba obchvatu začne nejdříve v roce 2018

I tak bude možné podle šéfa olomoucké pobočky ŘSD Martina Smolky zahájit stavbu obchvatu nejdřív v roce 2018.

„Letos a příští rok musíme vše připravit tak, abychom dostali stavební povolení. Teprve potom budeme znát přesně rozsah potřebných pozemků a bude možné zahájit jejich výkup. S vlastníky, kteří v lokalitě mají půdu, chceme jednat už v předstihu,“ dodal Smolka.

Pokud se podaří začít stavbu za tři roky, potrvá do roku 2020. Všechny stavby silnice I/44 z Mohelnice do Šumperka pak mají být podle předběžného harmonogramu hotové v roce 2026.

Zatím jako poslední se loni v létě otevřel obchvat obcí Zvole a Vlachov na Šumpersku, jehož stavba stála zhruba miliardu korun. Vedle obchvatu Bludova, který zahrnuje také sousední obce Sudkov a Dolní Studénky, je potřeba vybudovat ještě obchvat Zábřehu a osady Libivá.