Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony pod okny budou ve Zvoli minulostí, ŘSD dokončí obchvat dřív

  14:53aktualizováno  14:53
Na konci července se po téměř deseti letech od oznámení prvních plánů otevře obchvat, který z obcí dostane automobily mířící z Mohelnice směrem na Šumperk a Jeseník a dále do Polska. Obcím se uleví, stavbu otevřou s předstihem.
Kamiony jezdí lidem ve Zvoli a Vlachově přímo pod okny. Nový obchvat obcím výrazně uleví. (ilustrační snímek)

Kamiony jezdí lidem ve Zvoli a Vlachově přímo pod okny. Nový obchvat obcím výrazně uleví. (ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

Pro místní obyvatele bude téměř tříkilometrový úsek nové silnice doslova vysvobozením, denně jim totiž pod okny projede až 15 tisíc automobilů, včetně kamionů. Dočkali se ho s předstihem.

V plánu je i obchvat Bludova

Další plánovanou stavbou na cestě z Mohelnice do Šumperka je obchvat Bludova. „Tento úsek naváže na již dokončený obchvat Postřelmova a vyústí v Šumperku. Řeší se i napojení silnice I/44 na R35 u Mohelnice,“ řekl už dříve Martin Smolka z ŘSD. Podle něj se nyní zpracovává studie proveditelnosti na celý tah R35.

„Podle mých informací se obchvat otevře už 31. července, což je o několik týdnů dříve, než se plánovalo. Jsem opravdu rád, že jsme se dočkali. Nebylo to vůbec snadné, hlavně administrativně, jen výkup všech pozemků trval sedm a půl roku,“ přiznal starosta Zvole Josef Najman.

Stejně jako on se na otevření obchvatu těší i starosta sousední Lukavice Jan Hajtmar, pod kterou spadá Vlachov.

„I naše obec se na stavbě podílela, hlavně administrativně. Vedou tudy naše inženýrské sítě, vodovod a kanalizace a řešíme spoustu věcí s pozemky a obslužnými komunikacemi,“ uvedl Hajtmar.

Pro obyvatele obchvat znamená úlevu

Motoristé si téměř tříkilometrový úsek nové silnice poprvé projedou po slavnostním otevření, které je naplánováno na pravé poledne.

„Pozveme i ministra dopravy s jeho náměstkem, hejtmana, starosty okolních obcí a další. Hned po přestřižení pásky se na silnici dostanou první motoristé,“ sdělil ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martin Smolka.

Pro obyvatele Vlachova i Zvole obchvat znamená především obrovskou úlevu v místní dopravě.

„Když chci přejít silnici před domem, tak čekám třeba i deset minut. Jsem samozřejmě rád, že obchvat bude hotový, mohl ale sloužit už dávno,“ míní pan Klemš ze Zvole.

Podle něj se za dobu stavby obchvatu v obci kvůli hustému provozu už třikrát měnil asfaltový povrch silnice.

Cesta se zrychlí o několik minut

Díky novému obchvatu se výrazně zrychlí i cesta řidičům. Kvůli stavbě se totiž v posledních měsících často ve Zvoli i Vlachově tvořily kolony.

„Sice to člověka zdrželo jen pár minut, i tak to bylo nepříjemné. Hlavně to ale bude změna pro lidi, co tam bydlí, musí jim pod okny projet tisíce aut denně,“ myslí si Karel Procházka, který obcemi projíždí několikrát měsíčně při pracovních cestách z Olomouce směrem do Jeseníků.

Podle Martina Smolky se ŘSD drželo časového harmonogramu. „Stavbu stihneme na konci července zprovoznit, na novém úseku se už nic dodělávat nebude. Dokončovací práce pak budou probíhat na původní silnici I/44, v místech napojení a na polních cestách. Postupně opravíme i komunikace poškozené stavbou,“ slíbil.

Dodržet se stavbařům podaří i plánovaný rozpočet 848 milionů korun bez DPH.

„Vše jsme financovali přes Státní fond dopravní infrastruktury ze státního rozpočtu a z Operačního programu Doprava, což je jeden z evropských dotačních zdrojů,“ vysvětlil Smolka s tím, že obce ani kraj se na stavbě finančně nepodílely. Stavbu obchvatu v minulosti provázely komplikace.

„Stavět se mělo začít už v roce 2009, kvůli sporům se ale začalo až o dva roky později. Práce se pak na čas přerušily a mluvilo se o zakonzervování stavby. Díky společnému tlaku starostů měst a obcí z regionu se ale nakonec podařilo zajistit finanční prostředky na její dokončení. Na jednání k nám přijel osobně i tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš,“ připomněl před časem starosta nedalekého Zábřeha František John komplikace, které provázely stavbu důležité dopravní tepny.

Problémy byly i s výkupem pozemků. Soudní spory s některými majiteli se podařilo vyřešit až letos.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.