Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvat Zvole je otevřen, tisíce aut a kamionů už nečekají úzké zatáčky

  17:00aktualizováno  17:00
Konec trápení místních obyvatel ale i řidičů. Přesně to má přinést nově dokončený a odpoledne otevřený obchvat Vlachova a Zvole na Šumpersku. Místní by tak konečně měli přestat trpět hlukem od tisíců projíždějících aut, řidiči zase nebudou muset kličkovat známými úzkými zatáčkami ve Zvoli.

V poledne byl slavnostně otevřen obchvat Vlachova a Zvole na Šumpersku. Výstavba 2,8 kilometru dlouhé silnice se čtyřmi mosty stála zhruba 1,1 miliardy. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

"Jsme rádi, že je ta cesta konečně hotová. Pro nás je to obrovská úleva, projíždělo tudy zhruba patnáct tisíc aut denně. Očekávám, že minimálně osmdesát procent provozu už odteď obcí jezdit nebude, takže to přinese výrazné zklidnění situace,“ shrnul starosta Zvole Josef Najman.

Místní tam v pátek na oslavu otevření silnice dokonce plánují od sedmnácti hodin lidovou veselici na tamním fotbalovém hřišti.

V poledne byl slavnostně otevřen obchvat Vlachova a Zvole na Šumpersku....

Tisíce aut denně už nebudou muset jezdit přes Vlachov a Zvole. Pro zvětšení mapky klikněte.

„Negativně zmizení dopravy možná mohou pocítit jen někteří živnostníci, kteří se zaměřovali na zákazníky z řad projíždějících. Ale celkový pozitivní dopad pro místní to převyšuje," míní Josef Najman.

Silnice skrz obce je úzká a tvořily se na ní kolony

„Nový obchvat je přínosem zejména pro obyvatele obou obcí, kdy dojde k zásadnímu snížení hluku a exhalací z projíždějících aut,“ doplnil tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Slavnostní otevření obchvatu

Obchvat Zvole vyřešil několik zásadních problémů. Původní silnice I/44 vedla zastavěnou částí Vlachova a především téměř skrz celé Zvole a vzhledem k nevyhovující šířce tam nebylo možné postavit odstavné pruhy a místy i chodníky, což ohrožovalo bezpečnost chodců ale třeba také cyklistů.

Mimo obce se zase na úzké klikatící se silnici tvořily kolony a předjíždění bylo velmi riskantní kvůli nedostatečnému rozhledu.

Výstavba 2,8 kilometru dlouhé silnice se čtyřmi mosty a třemi protihlukovými stěnami stála celkem 1,1 miliardy korun, 85 procent z této částky putovalo z evropských dotací.

Místní kvůli zdržení stavby hrozili i blokádou rušné silnice

Místní za ni bojovali řadu let a když se uvažovalo o odložení stavby, hrozili dokonce protestní blokádou. Po obchvatu se totiž podle původních plánů mělo jezdit už na podzim roku 2010, neboť peníze i dodavatelé byli připraveni už v roce 2009.

Vše ale zastavily majetkové spory, protože dva vlastníci odmítli prodat své pozemky a spor o vyvlastnění musel rozhodnout až soud. Posléze zase přípravu brzdil právě nedostatek peněz.

Stavba nové silnice přinesla také zajímavé archeologické objevy, experti u Zvole našli asi tři tisíce let staré stopy osady z mladší a pozdní doby bronzové a jeden starší objekt z pozdní doby kamenné, nad Vlachovem zase stopy keltského sídliště ze třetího až druhého století před naším letopočtem.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.