Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Osobní vlaky se vrátí na tratě mezi Olomouckým a Pardubickým krajem

  9:15aktualizováno  9:15
Na železničních tratích Štíty - Ústí nad Orlicí a Hanušovice - Dolní Lipka, které spojují Olomoucký kraj se sousedním Pardubickým krajem, přestaly zhruba před rokem jezdit vlaky. Východočeši je totiž nahradili autobusy. Teď po volbách to ale vypadá, že se vlaky vrátí.
Nový náměstek pro dopravu Pardubického kraj chce obnovit před rokem zrušené osobní vlaky na tratích, které ho spojují s Olomouckým krajem. Jeho vedení plán podporuje. (Ilustrační snímek)

Nový náměstek pro dopravu Pardubického kraj chce obnovit před rokem zrušené osobní vlaky na tratích, které ho spojují s Olomouckým krajem. Jeho vedení plán podporuje. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Nový náměstek pro dopravu Pardubického kraje, kterým je dlouholetý železniční odborář Jaromír Dušek, už pracuje na variantách, jak osobní vlaky na koleje vybraných tras postupně znovu dostat.

Ve hře je dokonce i optimistický scénář, že se lidé o víkendech svezou vlakem z Hanušovic už po Novém roce. Na další novinky má dojít v rámci termínu provedení změn v jízdním řádu v červnu. Nebo i dřív.

"U zmíněných dvou tras se určitě budeme za návrat osobní vlakové dopravy angažovat. Dokonce věřím, že už od ledna zkusíme alespoň víkendové spoje na Hanušovice," řekl Dušek.

Ten pak chce dál se starosty hledat ty nejlepší změny a postupně je zavádět do praxe. "Předpokládáme, že bychom ve spolupráci s Olomouckým krajem zajížděli až do Štítů a projížděli Moravský Karlov," dodal.

Odborníky ale lednový termín překvapil. "Z technologického hlediska jsem skeptický, že by šlo provoz některých linek zavést už od ledna. Optimističtější by byl spíš červen," podotkl šéf koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslav Tomík.

Autobusová doprava není samospasitelná, míní Dušek

Podle regionální mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové je, pokud o to kraje požádají, v obecné rovině technicky možné vybrané spoje zavést. Konkrétní návrhy ale Dráhy zatím neobdržely.

Byť svým předchůdcem zavedenou autobusovou dopravu Dušek nezavrhuje, a na některých místech lidem dokonce pomohla, v řadě případů vidí jako vhodnější vlak. "Je nutné vše skloubit. Naši předchůdci se zahleděli do toho, že autobusová doprava je samospasitelná, ale není," míní Dušek.

Náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák bude s Duškem o návratu spojů jednat příští týden.

"Budeme řešit celou problematiku, ať je to Dolní Lipka - Hanušovice či Moravský Karlov - Štíty," řekl Mačák. Ten považuje krok někdejšího vedení Pardubického kraje za nezdařenou optimalizaci.

"Zničili vlakové spoje, které měly pro lidi svůj přínos. A byť je nahradily autobusy, tak se ten systém zhroutil. Chceme to pomoci napravit," podotkl.

Pardubický kraj vlaky zrušil kvůli úsporám

Pardubický kraj loni v prosinci kvůli změně svého systému hromadné dopravy a hledání úspor ukončil pravidelnou osobní dopravu třeba na tratích Moravský Karlov - Štíty, Moravská Třebová - Chornice - Velké Opatovice, Chornice - Dzbel, Dolní Lipka - Hanušovice.

U spojů, které projížděly i přes území Olomouckého kraje, se zdejší hejtmanství snažilo o jejich zachování. A to i za cenu, že by kraj přispíval i na kilometry ujeté na území "sousedů".

"Jenže by to přišlo na zhruba 20 milionů korun. Tak jsme museli také nahradit vlakové spoje autobusovou dopravou i na našem území," vzpomíná Mačák. Dnes je proto podle něj na tahu právě Pardubický kraj.

"Máme svou představu, jak postupně vrátit provoz zpět. Chceme obnovit na zmíněných tratích stav tak, jak byl původně, a ještě jej o něco vylepšit. Ale bez Pardubického kraje se to nepovede," shrnul Mačák.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.