Plán nových tratí dle připravovaného územního plánu. První vznikne trať do Šantovky (zeleně), uvažuje se i o jejím prodloužení na konec Schweitzerovy ulice (černě). Klikněte pro zvětšení mapy a zobrazení legendy.

Plán nových tratí dle připravovaného územního plánu. První vznikne trať do Šantovky (zeleně), uvažuje se i o jejím prodloužení na konec Schweitzerovy ulice (černě). Klikněte pro zvětšení mapy a zobrazení legendy. | foto: Architektonická kancelář Knesl+Kynčl; iDNES.cz

Olomouc chce mít tramvajovou trať na Nové Sady již za dva roky

  • 1
Olomoucká sídliště Nové Sady a Povel už za dva roky spojí s centrem nová tramvajová trať. S takovým předsevzetím včera zástupci města a soukromého investora podepsali smlouvu o spolupráci na její výstavbě. Napojení téměř půldruhého kilometru kolejí na stávající městskou síť přijde na 750 milionů korun.

Nová dvojkolejná trať zavede tramvaje i do nové čtvrti Šantovka, která vystřídá areál bývalé továrny Milo. Právě díky tomu část trati zaplatí privátní firma SMC Development, která novou čtvrť postaví, a jejíž zástupci včera s představiteli města podepsali smlouvu o spolupráci.

Na město tak zbývá investice ve výši 350 milionů korun. Má však velkou šanci, že dvě třetiny nákladů pokryje dotace z takzvaných švýcarských fondů. "Pokud peníze získáme, pak se nám podaří vybudovat veřejnou infrastrukturu za téměř tři čtvrtě miliardy korun, aniž by to město stálo víc než zlomek této částky," řekl primátor Martin Novotný.

Výstavba trati by měla začít v druhé polovině příštího roku a hotová by měla být v roce 2012. Koleje se napojí u městské tržnice, protnou Šantovku a po pravém břehu Mlýnského potoka dojedou tramvaje na Velkomoravskou, Rooseveltovu a Trnkovu ulici. Zastaví přitom u plánované nákupní galerie, na úrovni ulice v Kotlině a na konečné stanici.

"Uvažujeme také o zastávce u bývalého vojenského areálu, v místech, kde tramvaj překoná Velkomoravskou," podotkl projektant nové tratě Luděk Šťastný.

Město bude mít novou trať opět po patnácti letech

O čem město také uvažuje, je prodloužení tratě o dalších 1 400 metrů po Zikově ulici až na Schweitzerovu a Voskovcovu. "Na tuto část máme předběžně slíbené financování z Evropské investiční banky," doplnil primátor.

Trať do Šantovky a její případné pokračování vede prvním z celkem osmi nových směrů, o kterých se uvažuje v připravovaném novém územní plánu města. Ten v současném návrhu počítá s výstavbou desítek kilometrů kolejí například do Holice, ke Globusu či do Chválkovic (více o nových tratích čtěte zde).

Kromě nich se město zabývá zabývá i myšlenkou využití jednokolejné železniční tratě, která protíná Olomouc od Řepčína až do Hodolan. Ta by mohla sloužit i k provozu lehkých tramvají, takzvaných žel-tram (označovaných též vlakotramvaj, v angličtině pak tram-train), které se hojně používají například v Německu (čtěte také Tramvaj na železnici, i to může být budoucností olomoucké lokálky).

Poslední tramvajový úsek zprovoznila Olomouc naposledy v roce 1997. Tramvaj tehdy poprvé spojila tržnici s hlavním nádražím po třídě Kosmonautů. Současná tramvajová trať v Olomouci měří celkem třicet kilometrů.

S novou tramvajovou tratí na Nové Sady vyroste zároveň i nová čtvrť Šantovka. Na ploše zhruba 11 hektarů vznikne nejdříve obchodní galerie, poté i bytová čtvrť a administrativní centrum. Přeměna bývalého Mila bude stát celkem deset miliard korun.

Takto by měla po dokončení vypadat nová olomoucká čtvrť Šantovka.

Takto by měla nová olomoucká čtvrť Šantovka vypadat. vizualizace: ateliér Benoy

"Stavební práce by mohly začít na jaře 2011. Náš i městský harmonogram je úzce provázaný, neobejdeme se jeden bez druhého. Otevření obchodní galerie i tramvajové trati plánujeme na podzim 2012," prohlásil člen představenstva SMC Development Luděk Schmidt.