Jeden z návrhů podoby neobvyklého kruhového objezdu, který by v Olomouci stál

Jeden z návrhů podoby neobvyklého kruhového objezdu, který by v Olomouci stál částečně nad Mlýnským potokem. | foto: vizualizace: Architektonické studio A2

Olomouc plánuje unikátní kruhový objezd, klenul by se nad řekou

  • 5
Olomouc by se chtěla zbavit nebezpečné křižovatky ulic Dobrovského, Dlouhá a Václava III. Radnice si nechala zpracovat studii, podle níž by ji mohl zanedlouho nahradit kruhový objezd. Měl by být unikátní, jeho část by totiž vedla přímo nad Mlýnským potokem, který místem protéká.

"Křižovatku jsme jako jednu z těch problematičtějších zařadili na seznam už v roce 2005, je na hlavní dopravní ose města. Proto jsme vymýšleli, co se s ní dá dělat, a jako optimální řešení vyšel kruhový objezd," řekl vedoucí odboru koncepce a rozvoje olomoucké radnice Marek Černý.

Kvůli její poloze poblíž Mlýnského potoka však projektanti a architekti museli přijít s netradičním řešením a část rondelu naplánovat přímo nad protékající vodu.

"Je to rozhodně netradiční. Ani ne tak tím, co lidé uvidí nahoře, protože to se nijak výrazně lišit nebude, jako spíše technickým provedením a finančními náklady," sdělil Černý. Kvůli vytvoření a zpevnění konstrukce větších rozměrů by nový objezd vyšel zhruba na 52 milionů.

"Jen mostní konstrukce by pak stála téměř polovinu z celé částky, 27 milionů. V Olomouci žádný takový rondel není," dodal Černý.

Kromě řidičů myslí studie i na chodce a cyklisty. Pro ty by měly vzniknout přechody, které v nynější křižovatce citelně chybějí, a navázat tu půjde i na vybudované cyklistické stezky. Fungovat by pak konečně mohla i lávka z parku pod katedrálou sv. Václava, která je nyní z bezpečnostních důvodů zaslepená.

Architekti navrhli i prázdný vnitřek objezdu, byla by vidět voda

Na vizuální podobě rondelu se podíleli také architekti z olomouckého studia A2, kteří do vnitřního kruhu navrhli hned několik řešení.

Technická dokumentace k jednomu z návrhů podoby neobvyklého kruhového objezdu.

"Jedním z nich jsou sochy jezdců na koních, jiným třeba olomoucký bastion. Jsou to však zatím jen návrhy pro studii, o všem se bude teprve jednat," vysvětlil architekt Robert Štefka s tím, že v jedné z variant studie, která nakonec neprošla, byl dokonce vnitřní kruh prázdný tak, aby byla vidět voda protékající pod mostem.

Na nebezpečnou křižovatku už delší dobu upozorňuje komise městské části Lazce, kde se nachází.

"Už řadu měsíců, možná i let upozorňujeme na to, že je křižovatka nepřehledná," řekl předseda komise Radim Schubert. Že jde o nebezpečnou křižovatku, které by kruhový objezd výrazně pomohl, potvrzuje i Černý.

"Je nepřehledná a pro řidiče nepříjemná už jenom tím, jak jsou do ní zapojena jednotlivá ramena. Je plošně rozsáhlá, neusměrněná, dokonce je to křižovatka, ve které je možné zaparkovat až šest aut," shrnul s tím, že nehody se na tomto místě sledují od roku 2007.

Technické údaje

Vnější průměr plánovaného kruhového objezdu má být 33 metrů, okružní jízdní pás má mít šířku 7,5 metru, z toho 5 metrů silnice a 2,5 metru dlažby. Středový ostrov tvaru kruhu má být o průměru 18 metrů. Jsou navrženy i dělicí ostrůvky, které slouží jako ochrana pro přecházení chodců a přejezd cyklistů.

"Do statistiky se pak započítávají jen ty, které přesáhly škodou 100 tisíc korun, nebo ty, při kterých došlo ke zranění. Za pět let tu došlo asi ke 42 takovým nehodám. Takže určitě je tato křižovatka nebezpečná."

Stavba objezdu závisí na úřednících kraje

Zda kruhový objezd nakonec vznikne, nebo ne, záleží však především na krajském úřadě. Právě kraji totiž silnice patří.

"Ačkoliv jde o silnici druhé třídy, a tedy patří kraji, odbor koncepce a rozvoje samozřejmě řeší problematická místa ve městě. Rádi bychom s tím něco udělali," řekla mluvčí olomoucké radnice Jana Doleželová.

Kdy by se však mohlo začít stavět, radnice ještě neví. "Rádi bychom se pokusili studii s krajem projednat tak, aby ji co nejdřív zařadila do plánovaných investic," nastínil Černý.