Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomouc chce od konce léta konečně spustit placení parkování přes SMS

  11:36aktualizováno  11:36
V Olomouci je opět na stole několikrát odložený plán placení parkování přes zprávy SMS. Vedení města ho chce spustit již na konci léta a připravuje výběr operátora. Otázkou ale zůstává, jak drahé placení přes mobil bude. Není totiž vyloučeno, že bude dražší než koupě klasického lístku v automatu.
Řidičům by v Olomouci možná brzy mohla při parkování odpadnout nutnost hledat automat a mít drobné. Radnice chce od konce léta konečně spustit několikrát odložené placení přes SMS. (ilustrační snímek)

Řidičům by v Olomouci možná brzy mohla při parkování odpadnout nutnost hledat automat a mít drobné. Radnice chce od konce léta konečně spustit několikrát odložené placení přes SMS. (ilustrační snímek) | foto: MAFRA

Zavedení platby parkovného přes SMS řešili olomoučtí radní tento týden, stejným tématem se ale vedení města zabývalo už v letech 2010 a 2011. Tehdy ovšem bez výsledku. Teď však olomoucký primátor Martin Major mluví o tom, že placení parkovného přes SMS spustí už na přelomu srpna a září.

"Jsme na počátku tohoto projektu. Rádi bychom se již na příští radě města zabývali podrobnějším řešením této problematiky. A to proto, abychom měli během dvou měsíců vybraného operátora, který by městu tuto službu poskytoval," přibližuje Major.

Vše bude zjednodušeně řečeno fungovat tak, že řidič zadá do systému poznávací značku svého vozu. Strážníci tak při kontrolách odstavených aut budou prověřovat, zda právě jejich "espézetky" jsou v evidenci těch se zaplaceným parkovným.

Automaty nyní městu vydělávají zhruba 14 milionů ročně

Byť zde základním kamenem bude alespoň ze začátku klasická SMS zpráva, přijdou si podle Majora na své i uživatelé aplikací v mobilních telefonech a tabletech.

"Chceme se samozřejmě věnovat i nadstavbám v různých aplikacích," říká primátor. Detaily budou známy později.

Od SMS parkovného si město kromě efektivnějšího výběru peněz a snadnější kontroly slibuje i úsporu financí, které by jinak muselo investovat do rozšíření počtu parkovacích automatů. Těch je nyní v Olomouci devětadvacet, ročně vydělají zhruba čtrnáct milionů korun.

Placení přes SMS může být dražší než lístky z automatu

Náměstek primátora Jan Holpuch odhaduje, že zhruba desetinu z této částky uhradí řidiči v budoucnu právě přes SMS. Těmi se dá ve městě už téměř dva roky platit v hromadné dopravě. Oproti papírovým jízdenkám platí ty elektronické o deset minut déle, jsou však dražší. Důvodem je poplatek pro operátora. A v tuto chvíli není vyloučeno, že to u ceny SMS parkovného nebude také tak.

"Je pravda, že operátoři si část nákladů strhnou. Určitě povedeme diskusi o tom, zda má město prostřednictvím SMS za parkování vybrat méně o to, co si nechá operátor. Anebo zda má být elektronická platba dražší než prostřednictvím automatů. Ale to nyní nechci předjímat, budeme se o tom teprve bavit," dodává Holpuch.

Zavedení SMS parkovného podle něj předběžně vyjde na zhruba 200 až 300 tisíc. Rozhodující budou nabídky, které od jednotlivých operátorů přijdou do výběrového řízení.

"Díky tomu, že v posledních letech úřad posílil elektronickou správu administrativy, tak už máme systém na správu a ověření, zda někdo zaplatil či ne. Jedná se tak pouze o náklady na začlenění SMS parkovného do našeho systému. V rámci investic, které souvisí s informačními technologiemi, jde o náklady srovnatelné s těmi provozními. Nejedná se investičně o nic náročného," doplňuje Holpuch.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.