Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomouc začala chystat velkou revoluci v MHD, nastane v prosinci 2015

  9:19aktualizováno  9:19
Olomouc se po zhruba deseti letech chystá na rozsáhlé změny v městské hromadné dopravě. Na konci příštího roku zasáhnou s největší pravděpodobností cestující v celém městě. Magistrát už se pustil do hledání firmy, která pro něj připraví návrh nového uspořádání MHD.

Olomouc začala hledat firmu, která navrhne nové uspořádání městské hromadné dopravy. Silně se v něm hlavně na jihu města projeví nová tramvajová trať (na snímku), na níž byl provoz spuštěn loni. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Zřejmě nejvýraznější změny se budou týkat hustě obydlených sídlišť na jihu Olomouce, kde místní před časem neúspěšně protestovali proti zániku autobusové linky číslo 23. Město ji zrušilo kvůli spuštění nové tramvajové trati, která teď na okraj sídliště vede.

Právě nová trať změnila i načasování nynějších plánů města na vyladění veřejné dopravy.

„Jednou za deset let provádíme zpracování nového modelu optimalizace městské hromadné dopravy. Chtěli jsme to udělat už v loňském roce, ale odložili jsme to, neboť zprovozněním nové tramvajové trati došlo k zásahu do systému MHD. Čekali jsme, až si to všechno v uvozovkách sedne,“ popisuje náměstek olomouckého primátora Ivo Vlach.

Tento stav ovšem právě teď zřejmě nastal. Radní na posledním zasedání odsouhlasili veřejnou zakázku na návod na sladění hromadné dopravy. Magistrát teď hledá firmu, která ho vypracuje. Předběžné náklady se pohybují kolem dvou milionů korun. O konečné ceně ovšem rozhodne až samotné výběrové řízení a nabídky jednotlivých firem.

„Naše představa je taková, že by vítězná firma se samotnou analýzou začala v září či říjnu letošního roku,“ přibližuje Marek Černý, pověřený vedoucí odboru koncepce a rozvoje na olomouckém magistrátu. Na základě analýzy poté zjednodušeně řečeno vznikne nový model nastavení a fungování olomoucké MHD.

Nová tramvajová trať může změnit trasy některých spojů

Konkrétní změny by cestující dle náměstka Vlacha měli pocítit na konci příštího roku.

„V podstatě by se to mohlo spojit s každoroční prosincovou změnou jízdních řádů. V okamžiku, kdy bude nový model zpracován, budeme tyto odborné návrhy prezentovat veřejnosti,“ dodává Vlach.

Základem změn podle něj bude ve většině částí města sladění počtu spojů a jejich návaznosti. Jih Olomouce by však nová podoba MHD mohla ovlivnit výrazněji.

„A to v souvislosti s tím, že tam nyní nově funguje tramvajová trať. Mohly by zde tak vzniknout nové trasy jednotlivých spojů,“ přemítá náměstek a upozorňuje, že teprve vybraná firma musí městu najít a nabídnout účinné řešení.

„Určitě se ale budeme snažit řešit návaznost tamního sídliště na tramvaje,“ je přesvědčen Vlach.

Nová koncepce bude řešit i otázku návratu zrušené linky 23

Nabízí se tak nyní otázka, zda magistrát v budoucnu na jihu města nevzkřísí linku číslo 23. Tu zrušil s tím, že jí již není díky novým tramvajím potřeba. Bezmála tisíc lidí tady však bylo jiného názoru a skrze petici usilovali o návrat „třiadvacítky“.

Argumentovali především tím, že řada obyvatel tamního sídliště to má nyní příliš daleko na potřebnou zastávku. Politiky však nepřesvědčili, vedení města trvalo na tom, že „třiadvacítku“ úspěšně nahradily tramvaje či jiné autobusy (více čtěte zde).

Vlach teď upozorňuje, že definitivní řešení městu po analýze přinesou odborníci. Ovšem s návratem linky 23 v její původní podobě stále nepočítá.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.