Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boj proti kolonám za 120 milionů. Olomouc chce chytré značky i křižovatky

  4:53aktualizováno  4:53
Olomouc připravuje sofistikovaný plán, který má zlepšit plynulost dopravy ve špičce. Součástí systému za 120 milionů korun mají být „inteligentní“ křižovatky se semafory reagujícími na aktuální dění či značky, které budou průběžně měnit maximální rychlost. To vše sledované a ovládané z centrálního dispečinku.

Ilustrační snímek | foto: Michal Poláček, MF DNES

Celý systém plánuje magistrát vybudovat díky získání exkluzivních evropských dotací Integrovaných teritoriálních investic (ITI) a klíčovou roli hraje právě dispečink pro automobilovou dopravu.

„Budou se zde sbíhat data ze všech olomouckých křižovatek. Postupně budou naváděny na systém centrálního řízení tak, aby bylo možné v Olomouci efektivně řídit dopravu podle situací, které vznikají. Už teď připravujeme systém, který má dát do souběhu křižovatky, které na sebe navazují. A to tak, aby doprava byla plynulejší,“ přibližuje olomoucký primátor Antonín Staněk.

Nový systém, jenž má především hlavním olomouckým tahům pomoci od častých kolon, bude mít zjednodušeně řečeno dva pilíře. Jejich konkrétní podobu a nastavení ještě doladí plánovaná studie.

Prvním pilířem je dálkové centrální ovládání semaforů na důležitých křižovatkách. Provoz budou dispečeři sledovat přes nový kamerový systém. Druhým jsou „chytré“ proměnlivé značky. Lidé v dopravní centrále skrz ně budou měnit maximální povolenou rychlost.

„Jde o to, aby řidiči k případné koloně dojížděli menší rychlostí. Když je rychlost nižší, plynulost dopravy je větší. To je zásadní,“ přibližuje náměstek primátora Aleš Jakubec, pod kterého spadá mimo jiné odbor koncepce a rozvoje. Mluví o zdánlivém paradoxu, vychází však ze zkušeností ze západní Evropy.

„Tím, že jedou všichni pomaleji, je doprava plynulejší. Nehrozí excesy, kdy auta jedou chvíli rychle, poté pomalu,“ doplňuje Jakubec.

Dotace mají pomoci i auty zahlcenému Svatému Kopečku

Cena za plynulejší olomouckou dopravu se vyšplhala na 120 milionů korun. Kromě dispečinku město pořídí také informační parkovací systém na Svatém Kopečku.

Ten coby turisticky atraktivní cíl trpí nápory aut, která často se zapnutými motory čekají v kolonách na uvolnění parkovacího místa. I tady mají pomoci měnící se značky. Lidem za volantem dají vědět, na kterých svatokopeckých parkovištích je aktuálně ještě volné místo (psali jsme zde).

Do budování dispečinku se město chce pustit již v roce 2017, klíčová je pro něj dotace z programu ITI, v jehož rámci jsou vyčleněné evropské peníze pro Olomouckou aglomeraci, kterou tvoří spolu s okolními obcemi Olomouc, Prostějov a Přerov (více čtěte zde).

„Tento projekt zde musíme předat do 10. ledna, uskutečnit by se měl během příštího roku,“ upřesňuje další primátorův náměstek Ladislav Šnevajs, jenž má ITI na starosti.

„Doprava v Olomouci nebude nikdy ideální“

Jakubec však upozorňuje, že dispečink s chytrými křižovatkami a značkami není absolutním všelékem na časté olomoucké kolony. Hlavním soupeřem radnice je stále narůstající počet aut. Náměstek zdůrazňuje, že obecně města nebyla budována pro tak velký nápor vozů.

„A stále ještě nejsme na vrcholu, co se týče množství aut. I když děláme všechny možné kroky a snažíme se situaci zlepšit, tak dobíháme problém, který nám však stále odbíhá,“ míní Jakubec. Vedení města právě proto podle něj pracuje na Plánu udržitelné městské mobility, z nějž by měly vzejít další návrhy na zlepšení.

„Narůstající počet aut nám ale neumožní říci, že to bude někdy ideální. Automobilová individuální doprava v Olomouci nebude nikdy ideální,“ upozorňuje Jakubec.

Situaci tu navíc v nejbližších letech zkomplikují protipovodňová opatření v centru města, při kterých se budou bourat vytížené mosty v Komenského ulici a na Masarykově třídě.

Dopravě má ulevit i parkovací dům a parkoviště na příjezdech

V budoucnu by Olomouci kromě dispečinku mohla pomoci i odstavná parkoviště na okraji města. Lidé by tu vozy nechali a dál pokračovali hromadnou dopravou.

„V územním plánu máme na všech příjezdech do města vytyčené plochy pro tato parkoviště typu park and ride,“ doplňuje Jakubec. Podle hrubého odhadu by mohla fungovat za zhruba šest až sedm let.

Ještě dříve by mohl být hotový parkovací dům, o němž kvůli odstavení aut na okraji Olomouce politici uvažují za městskou částí Slavonín. Vzniknout by mohl v rámci budování třetí etapy tramvajové trati na jih města.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.