Do systému olomoucké městské hromadné dopravy by se od příštího roku měly vrátit i noční linky. Ilustrační foto

Do systému olomoucké městské hromadné dopravy by se od příštího roku měly vrátit i noční linky. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MAFRA

Olomouc obnoví noční linky. Nejdříve však za čtvrt roku a možná za příplatek

  • 6
Autobusy, které vozí cestující po půlnoci, se vrátí do olomouckých ulic, lidé se ale budou nočními linkami moci svézt až od ledna či února 2011. Městští radní teď ovšem řeší i otázku, jestli si cestující za noční svezení nebudou muset připlatit.

O tom, že městský dopravní podnik, který kvůli úsporám od února zrušil tři noční linky, bude muset autobusy na jejich trasy v novém roce zase vrátit, rozhodli na posledním zasedání čtyřletého volebního období olomoučtí radní, když řešili stížnost téměř osmi set obyvatel. Definitivní slovo v tom, zda se noční linky do ulic skutečně vrátí, však budou mít až jejich nástupci. Už příští víkend jsou totiž komunální volby.

"K nápravě by mělo dojít od 1. ledna, nebo 1. února. Záleží na tom, jak se nám vše podaří zúřadovat. Pokud i zastupitelstvo přijme nějaký rozumný rozpočet, obnovili bychom noční linky zejména v době mezi půlnocí a třetí hodinou ráno, kde skutečně máme mezeru," řekl náměstek olomouckého primátora Svatopluk Ščudlík.

Dopravní podnik zrušil začátkem roku noční linky a zredukoval autobusové i tramvajové spoje kvůli nedostatku financí. Od radnice totiž dostal na provoz o třináct milionů korun méně než o rok dříve. Magistrát sice kvůli protestům obyvatel některé spoje vrátil, ale to lidem nestačilo. Více než 750 z nich podepsalo žádost Hnutí Duha o obnovení všech nočních spojů.

Zástupci ekologické organizace rozhodnutí radnice vítají. "Bylo by lepší, kdyby noční autobusy jezdily už na podzim, hlavně kvůli studentům univerzity, ale bude výborné, když pojedou aspoň od ledna. Mezi půlnocí a třetí hodinou ráno není ve městě žádná možnost veřejné přepravy a lidem tato služba skutečně chybí," podotkla Simona Horká z Hnutí Duha.

Za noční svezení autobusem si cestující možná připlatí

Vrácení nočních linek do Olomouce však možná bude mít své "ale". Jak naznačil ekonomický náměstek Jiří Martinák, pokud se to podaří, pak svezení zřejmě nebude za stejných podmínek jako dřív.

"Není to jen otázka rozpočtu. Na stole je například otázka, jaký typ autobusů má v noci jezdit nebo zda by jízdné nemělo být v noci vyšší než přes den," vysvětlil Martinák. Radní přiznali, že to byli oni, kdo donutil dopravní podnik hledat úspory, od rušení nočních linek však nyní všichni dávají ruce pryč.

"Že bychom byli zrovna nadšení z formy realizace té úspory, tak to ne, ale byli jsme přesvědčováni, že to je jediné řešení, že těmi linkami skoro nikdo nejezdí. Pokud bude nyní situace vyhodnocena jinak, tak musíme dopravní podnik přimět, aby úspory hledal někde jinde," prohlásil primátor Martin Novotný.

Dopravní podnik to považuje za nereálné a jako jediné řešení vidí to, že radnice opět připlatí na dotacích. "Už nemáme kde uspořit. Odsouváme veškeré investice, problémy máme i s modernizací tramvajových vozidel," popsala mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Magdalena Kopřivová.

Mimo víkend není o noční linky zájem, říká dopravní podnik

Vedení podniku trvá na tom, že noční linky jezdily nevytížené. Až nyní ovšem zveřejnil konkrétní čísla, ze kterých před tři čtvrtě rokem vycházel. Z průzkumu podniku vyplývá, že zatímco například v roce 2001 se v běžný pracovní den svezlo nočními linkami 51, 52 a 53 celkem 212 cestujících za noc, letos v lednu to bylo jen 141 lidí. Jeden spoj neboli jeden okruh využilo v průměru dvanáct lidí.

"Výjimkou je pouze pátek a sobota, kdy je vytížení některých spojů vyšší. Jedná se ovšem vesměs o podnapilé cestující, kteří se kolem půlnoci vrací z restaurací a zábavních podniků," podotkla Kopřivová a dodala, že pobyt jednoho pasažéra v nočním autobuse vyjde v průměru na 59 korun.

Radnice tlačila dopravní podnik k úsporám kvůli horšící se ekonomické situaci města. Nový systém v přerozdělování daní a daňové propady související se světovou finanční krizí totiž zapříčinily, že městu chybělo v příjmech 350 milionů. Zatímco loni radnice poskytla dopravnímu podniku dotaci 180 milionů, letos musel podnik vystačit se 167 miliony.