Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Do kotelen či pod zem. Olomouc hledá na sídlištích nová místa pro auta

  • 13
Parkování v podzemí či v bývalých a již nevyužívaných kotelnách by mohlo spasit hustě obydlená olomoucká sídliště, na nichž lidé každý den stále hůř hledají místa pro svá auta. Město podle informací MF DNES vytipovává, kde by mohlo vzniknout až dva tisíce parkovacích stání.

„Město v současné době pořizuje několik regulačních plánů, které mají zejména na nejlidnatějších sídlištích řešit nedostatek parkovacích míst. V některých případech zpracovatelé plánů navrhují i využití lokalit někdejších výměníkových stanic tepla anebo kotelen,“ přibližuje náměstek primátora Filip Žáček, který má na radnici mimo jiné na starosti investice.

Jde o dlouhodobější návrhy, regulační plány totiž vymezují budoucí využití jednotlivých míst. Na řadě by pak - po odsouhlasení radou a zastupitelstvem - bylo sepisování a rýsování konkrétních projektů. Kromě přestavby či bourání bývalých kotelen či prádelen by stavby mohly posloužit právě i k podzemnímu parkování.

„Toto řešení se v současné době objevuje například v návrzích regulačních plánů pro sídliště na Lazcích anebo v Neředíně,“ upřesňuje Žáček. Konkrétně vyčíslit náklady nebo říct, kdy přesně se jednotlivé body regulačních plánů naplní, není zatím podle něj možné.

Na sídlišti v městské části Lazce se však týkají třeba někdejší kotelny ve vnitrobloku u Lazecké ulice. Předseda tamní komise městské části Radim Schubert ví i o dalších podobných stavbách.

„Zrovna teď se schvaluje regulační plán pro sídliště Lazce. Některé bývalé kotelny jsou určeny ke zbourání. Dvě pro občanskou vybavenost, z jedné by mohla být tělocvična pro trénink stolního tenisu, a u této na Lazecké ulici se ve vnitrobloku sídliště počítá s parkováním,“ doplňuje Schubert.

V úvahu přicházejí i podzemní parkoviště, jsou však drahá

Na dalších třech místech by pak v budoucnu mohla vzniknout i podzemní parkoviště. Podle Schuberta jde mimo jiné o Synkovu či Řezáčovu ulici. Jestli zde mohou skutečně být, pomohou určit i hlubinné sondy.

„Odborníci se na to ovšem dívají jako na finančně nejnáročnější variantu,“ upozorňuje u varianty podzemního parkování Schubert.

Pokud by se jednotlivé plány na Lazcích proměnily ve skutečnost, mohly by místním přinést řádově stovky nových parkovacích míst.

„Podle regulačního plánu by to vyřešilo parkování na lazeckém sídlišti. Výrazně by to pomohlo, aniž by se musely zabírat travnaté plochy,“ vyzdvihuje Schubert.

Pátrání po parkovacím místě zabere řidičům i dvacet minut

Přebudování bývalých kotelen či prádelny zvažuje město také na velice hustě obydleném sídlišti Tabulový vrch. Parkování je ten nejpalčivější problém, se kterým se tamní komise městské části dlouhodobě potýká.

„Když lidé přijedou z práce, musí i dvacet minut hledat místo. A když ho objeví, je to třeba kilometr a půl od jejich bytu,“ popisuje její předseda Josef Kaštil.

I tady by proto uskutečnění nových návrhů z regulačního plánu Olomoučanům výrazně pomohlo.

„Počítá s tím, že by mělo přibýt zhruba dva tisíce parkovacích míst. Je to dlouhodobější plán, ale během následujících tří čtyř let by se už něco mohlo začít budovat. Nepůjde to samozřejmě všechno naráz, ale postupně,“ podotýká Kaštil.

Nové lokality, kde nechat auto, by se podle něj na Tabulovém vrchu mohly objevit také přímo mezi paneláky.

„Například ve vnitrobloku ve Stiborově nebo Zelené ulici. V plánu je vytvořit tady podzemní parkoviště pod travnatou plochou anebo pod současným parkovištěm,“ doplňuje Kaštil.