Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomouc otevřela překladiště odpadu. Bude ho tam lisovat, aby ušetřila

  14:52aktualizováno  14:52
Až 140 tun odpadků denně dokáže slisovat do speciálních přepravních kontejnerů zařízení na překladišti odpadu, které spustilo provoz v olomouckých Chválkovicích. Město si od investice za 36 milionů korun slibuje úsporu peněz, které platí za každodenní přepravu směsného odpadu do brněnské spalovny.

V Olomouci-Chválkovicích otevřeli překladiště odpadů před transportem do brněnské spalovny. Město si od toho mimo jiné slibuje, že díky lisování odpadu ušetří. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Překladiště vybudovalo vedení olomoucké radnice v areálu bývalé chválkovické panelárny. Vybavilo jej zařízením, které patří k nejmodernějším v Česku.

„Technologie je v republice unikátní a patří k současné špičce v nakládání s odpady,“ tvrdí Miroslav Petřík, ředitel Technických služeb města Olomouce.

Zařízení, o němž je řeč, se skládá z několika částí. Tvoří ho především dopravník, který „doručí“ odpad z popelářských aut do násypky lisu. Ten pak odpad stlačí přímo do kontejnerů umístěných na kolejnicích. Naplněné kontejnery odvezou kamiony do spalovny. Ročně se tu takto bude dát slisovat až 32 tisíc tun odpadu, což je 120 až 140 tun denně.

„Vzhledem k tomu, že Olomouc nevlastní zařízení na likvidaci nebo využití odpadu, většina odpadů z překladiště skončí v brněnské spalovně, která je toho času jediná na Moravě. Centrum vybavené moderní technologií a s odpovídající kapacitou posiluje odpadovou nezávislost, protože můžeme efektivně přepravovat odpady i na větší vzdálenosti,“ doplnil Petřík.

Lidé se bojí nárůstu dopravy, podle města bude minimální

Někteří obyvatelé Chválkovic se ale s otevřením překladiště bojí nárůstu dopravy, která se už dlouho v této čtvrti pohybuje na hranici únosnosti. Chválkovicemi, které léta čekají na výstavbu východní části obchvatu Olomouce, totiž denně projede až dvacet tisíc aut.

„Překladiště může situaci ještě zhoršit,“ řekl již dříve zastupitel Tomáš Pejpek.

Vedení technických služeb ale nevidí k obavám důvod. „Přibudou jen ta auta, která dříve svážela odpad z okolních obcí a jela rovnou na skládku. Ta nově skončí na překladišti. Při intenzitě dopravy ve Chválkovicích tam náš pohyb ale nemá žádný vliv, jde o promile, to znamená jednotky aut,“ vysvětlil ředitel Miroslav Petřík.

Podobná překladiště chystají i další města

Oficiálně na radnici neprotestoval nikdo z obyvatel Chválkovic ani Starých Hodolan a Bělidel, které mají překladiště nejblíže.

„Aut tam jezdí poměrně dost, ale na druhou stranu uklízet se město musí a technické služby potřebují překladiště někde provozovat. V bývalém sídle u botanické zahrady kousek od centra města by to bylo méně vhodné,“ myslí si předseda komise městské části Staré Hodolany Karel Šimša.

Nutno dodat, že Šimša coby městský radní v minulém volebním období pro centrum ve Chválkovicích hlasoval.

Podobná odpadová centra by měla vzniknout také v Prostějově, Přerově, Hranicích, na Uničovsku, Zábřežsko-Šumpersku a v Jeseníku.

„V současnosti se zpracovávají studie. Realizaci předpokládáme postupně nejdéle do roku 2024,“ uvedl náměstek hejtmana Olomouckého kraje Michal Symerský.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.