Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomouc plánuje dostavět páteřní tramvajovou síť i mít v centru wi-fi

  15:45aktualizováno  15:45
Nová tramvajová trať až na okraj čtvrti Slavonín nebo rekonstrukce nejstarších částí tramvajové sítě v ulicích 8. května a 1. máje. To jsou hlavní investice, ke kterým se olomoučtí radní zavázali ve svém programovém prohlášení. Víc nových velkých staveb v příštích čtyřech letech neplánují. Nejsou peníze.

Největší investice olomoucké radnice v příštích čtyřech letech bude do tramvajové tratě. Chce ji z okraje sídliště Nové Sady (na snímku) protáhnout dál na jih města a nejstarší části v centru opravit. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Na velké investice nebude mít Olomouc v nejbližší době peníze, protože město už vyčerpalo evropské dotace z předchozího plánovacího období a to další se teprve připravuje.

Politici napříč všemi čtyřmi koaličními stranami se shodují, že to bude čas k nadechnutí. Kromě dokončení protipovodňových opatření chce nicméně radnice opravit cesty a chodníky nebo rozšířit parkoviště na sídlištích.

„V minulém volebním období jsme byli uprostřed doby, kdy jsme poměrně masivně čerpali prostředky ze zdrojů EU, programové prohlášení tedy mohlo být postaveno na konkrétních investičních akcích. Teď se nacházíme ve fázi, kdy se na další programové období připravujeme,“ omlouval obecně formulovaný dokument investiční náměstek a exprimátor Martin Major z ODS.

Dobrou zprávou je, že tramvajová trať, kterou stavaři před dvěma lety dovedli na okraj Nových Sadů, bude pokračovat nejen do útrob sídliště, ale město ji protáhne až na konec - do čtvrti Slavonín.

„Trať chceme dostat až do její finální stanice na křižovatku silnic Jižní a Slavonínská, kde bude ukončená smyčkou. Pokud ji nedostavíme a neotevřeme na konci našeho volebního období, tak to bude otázka jen krátké doby. Z větší části bude ale tramvajová trať hotová,“ slíbil primátor Antonín Staněk z ČSSD.

Nejstarší část tramvajové sítě v centru čeká rekonstrukce

Většinu ze stamilionů, které budou k dokončení stavby potřeba, chce radnice získat skrze takzvané Integrované teritoriální investice (ITI). Jejich prostřednictvím bude evropské dotace čerpat až do roku 2020 Olomoucká aglomerace, kam patří také Přerov a Prostějov.

„Máme předjednáno, že jakmile budeme mít vyřešeny majetkoprávní vztahy a stavba bude připravená tak, že bude moct začít, budou k dispozici i finanční prostředky,“ uvedl náměstek Ladislav Šnevajs z KDU-ČSL, který má přípravu ITI Olomoucké aglomerace na starosti.

Radnice nyní podle primátora Staňka jedná s majiteli klíčových pozemků a domů, které stojí nové trati v cestě.

„Je velká šance na to, že se s nimi domluvíme,“ tvrdí.

Lepších podmínek by se cestující v tramvajích měli dočkat také na tratích v centru města. Radnice chce nechat zrekonstruovat koleje v ulicích 8. května a 1. máje.

„Jsou to asi nejstarší tramvajové tratě, které v Olomouci máme. Koleje jsou tam na hraně životnosti a je potřeba je komplexně vyměnit a také upravit celý povrch tak, aby nedocházelo ke komplikacím, jež nyní omezují provoz tramvají na těchto úsecích,“ vysvětlil Staněk.

Přibude ombudsman pro seniory, s novým zimákem se nepočítá

S čím město naopak nepočítá, je rekonstrukce zimního stadionu. Investovat bude pouze do nezbytných oprav. Ještě před pár lety přitom měla na místě chátrajícího stadionu stát multifunkční hala za půldruhé miliardy. Plány radních se však postupně měnily a smršťovaly na úspornější varianty.

„Zimní stadion je noční můra již několika koalic. Nemůžeme slibovat rozsáhlou investiční akci, protože město nejenže teď nemá finanční prostředky, ale nemá ani vyřešené majetkoprávní vztahy k stadionu,“ podotkl primátor.

Koalice ČSSD, ODS, KDU-ČSL a TOP 09 mimo jiné slíbila transparentní zveřejňování smluv, přehledný „rozklikávací“ rozpočet, dny otevřených dveří na radnici a veřejné diskuse k důležitým tématům. Také chce zlepšit stravování ve školkách a školách, otevřít školní hřiště veřejnosti nebo nechat lidi zdarma surfovat po internetu na Horním náměstí přes wi-fi síť.

Navzdory nesouhlasným reakcím politiků z TOP 09 a ODS, kteří to považují za nesystémový krok, se sociálním demokratům podařilo prosadit do programového prohlášení ombudsmana pro seniory.

„Cílem funkce bude soustředit na jednom místě podněty a stížnosti této kategorie občanů tak, aby nemuseli obíhat velké množství různých institucí. Ombudsman by měl také napříč odbory magistrátu iniciovat pomoc těmto spoluobčanům tak, aby byla co nejefektivnější,“ řekl Staněk. Ombudsmana slíbil seniorům do tří měsíců.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Primář Neurochirurgické kliniky Fakultní nemocnice Olomouc a Lékařské fakulty...
Úleva z titanu. Olomoucký lékař stvořil unikátní umělou ploténku

Pacienti, kteří čekají na operaci meziobratlové ploténky ve Fakultní nemocnici Olomouc, budou mít od podzimu jedno privilegium. Lékaři jim jako prvním budou do...  celý článek

Jeden ze stálých radarů, které používal Prostějov k hlídání rychlé jízdy v
Prostějov dal miliony za radary, ani po roce pro ně nemá využití

Desítka radarů rozmístěných v ulicích Prostějova nemá od roku 2012 využití. Rychlost aut měřila na objednávku radnice soukromá firma, ukázalo se ovšem, že...  celý článek

Martin Kašpar, který usiluje o záchranu nádražní budovy v Náměšti na Hané na...
Nadšenci chtějí zachránit nádraží před demolicí. Zatím je vše proti nim

Skupina nadšenců se snaží zachránit zhruba 130 let starou nádražní budovu v Náměšti na Hané. Zatím ale všechno hraje proti ní. Odvrátit hrozící bourání už...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.