MHD v Olomouci

MHD v Olomouci | foto: Luděk Peřina, MAFRA

K atraktivnější MHD vede cesta přes novou roční jízdenku, věří radnice

  • 2
Olomouc přišla s dalším nápadem, jak přesvědčit lidi z města a okolí, aby místo do auta nasedli raději do tramvají a autobusů. Úsporu až tisíc korun nabídne od července těm, kdo si koupí roční jízdenku. Studentům a školákům chce prodávat zvýhodněné desetiměsíční permanentky.

„Zvýhodněné jízdenky jsou krok, kterým chceme dál zatraktivňovat městskou hromadnou dopravu v Olomouci. MHD je pro lidi ekonomičtější než osobní automobil, navíc je to lepší i pro město,“ řekl primátor Olomouce Antonín Staněk.

Už od března přitom mohou olomouckou MHD jezdit s výraznou úsporou také senioři. Ti, kterým bylo 70 let, nemusí platit vůbec nic.

Jednorázová jízdenka na tramvaj nebo autobus v Olomouci přijde dnes bez slevy na 14 korun. Koupí roční jízdenky za 3 200 korun ušetří tisícovku ti, kdo si doposud kupovali měsíční jízdné za 350 korun. Lidem, kteří roční jízdenku vymění za čtyři čtvrtletní, zůstane v peněžence 400 korun.

Podobně platí novinka také u zlevněného jízdného, kde za roční jízdenku zaplatí pasažér 1 600 korun. V této kategorii bude navíc možné pořídit si za 1 350 korun desetiměsíční jízdenku. Ta se vyplatí například studentům středních a vysokých škol, kteří nejsou z Olomouce, ale i mladým Olomoučanům, kteří o letních prázdninách městské tramvaje a autobusy nevyužívají.

„Rozšíření zvýhodněných jízdenek, které budou v Olomouci k dispozici, je výhodné i pro mimoolomoucké cestující. Poměrně významnou úsporu mohou získat ti, kdo si koupí roční jízdenku pro jízdní zónu 71 a měsíční pro ostatní zóny,“ míní primátor. Zóna 71 zahrnuje vnitřní město a všechny městské části, včetně vzdáleného Radíkova nebo Lošova.

Dopravní podnik města Olomouce nechtěl novinky příliš komentovat. „Je to rozhodnutí Rady města Olomouce, které respektujeme,“ uvedla pouze mluvčí podniku Martina Krčová.

Město vidí roční jízdné nadějně, dopravní podnik je skeptičtější

Radnice je přesvědčená, že zvýhodněné jízdné nebude mít žádný negativní dopad na hospodaření dopravního podniku. „Spíš očekáváme pozitivní vliv, zejména u roční jízdenky, která může být velmi výhodná i pro mimoolomoucké,“ podotkl primátor Staněk.

Olomoucká MHD v číslech

- v pracovní den použije MHD 129 321 osob, v sobotu 46 679 a v nedělním provozu 44 696 osob

- podíl tramvajové dopravy činí 58 % v pracovní den, v sobotu 55 % a v neděli 56 %

- nejvíce cestujících z tramvajové dopravy přepraví linka 4 (18 156 lidí), z autobusů je nejfrekventovanější linka číslo 16 (11 264 osob)

- nejvytíženější zastávkou je Hlavní nádraží, následuje Náměstí Hrdinů, Tržnice a U Sv. Mořice 

- cestujících MHD je 64 % žen a 34 % mužů 

- nejčastěji lidé jezdí MHD za prací (38 %), dále pak do škol (21 %) a za nákupy (18 %)

Zdroj: MMOL, dopravní průzkum z listopadu 2014

Dopravní podnik je však o něco skeptičtější. „Dopad se nedá odhadnout dopředu, vyhodnotit jej můžeme nejdříve po půl roce provozu. Pro někoho ale může být 3 200 korun najednou vysoká částka a bude si raději dál kupovat čtvrtletní jízdenky,“ vysvětlila obavy Krčová.

Podle Staňka vznikl nápad na zvýhodněné jízdné na jednání městské rady, když řešila dotaz seniorky, která chtěla jízdné zdarma také pro děti.

„Má totiž vnuka, který neustále ztrácí jízdenky. Ptala se, zda by i děti nemohly jezdit bezplatně, podobně jako školáci v Praze. Bohužel my nejsme Praha s jejími možnostmi, ale z diskuse vznikl podnět, že pro školáky by mohlo být zajímavé zakoupit si desetiměsíční jízdenku,“ popsal Staněk.

Pro případ ztráty jsou školáci už nyní pojištění tím, že za poplatek 50 korun jim pokladní jednou za dané období vystaví duplikát.

Dopravní podnik města Olomouce loni přepravil téměř padesát tři milionů lidí.  Počty cestujících v olomoucké MHD rapidně klesaly do roku 2012, od té doby mírně rostou.