Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlý sen o parkování vyženou od olomoucké zoo i „inteligentní“ značky

  6:57aktualizováno  6:57
Olomoucká radnice ví, jak pomoci přetíženému Svatému Kopečku. Jen do zoo přijede ročně kolem 300 tisíc lidí, velkými lákadly jsou i bazilika a les. Záplavy aut tu hlavně o víkendech a ve volných dnech ničí nervy a zdraví všech.

Návaly turistů mířících do olomoucké zoologické zahrady na Svatém Kopečku někdy způsobují kvůli nedostatečné kapacitě parkoviště nemalé problémy, občas proto musí dopravu řídit strážníci. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Místním vadí vozy odstavené na nejrůznějších místech a to, že před domy číhají se zapnutým motorem na uvolnění parkování. Návštěvníkům zas kazí výlet čas ztracený za volantem.

Řešení zoufalé situace na Svatém Kopečku navrhli odborníci ve studii pro vedení Olomouce. MF DNES přináší výsledky.

Za jeden až dva roky by mohl Kopečku ulevit informační systém, jenž by řidiče upozornil, na kterých parkovištích je už plno. „Šlo by o proměnlivé značky. Ještě není rozhodnuté, jestli budou informovat o počtu míst, anebo jen o tom, že je na parkovišti volno,“ říká náměstek primátora Aleš Jakubec.

Změnu by to podle něj přineslo frekventované Darwinově ulici, přebytečná auta by sem nevjela. Na Kopečku vede přímo k zoo a parkovišti pro 150 vozů. To velmi často náporu návštěvníků nestačí.

„Lidé z Darwinovy ulice si stěžují, že v ní stojí hodně aut. Řidiči tu čekají, až někdo z parkoviště odjede,“ doplňuje Jakubec.

Pokud už u zoologické zahrady nebude místo, pošlou v budoucnu měnící se značky řidiče na vzdálenější parkoviště u svatokopeckého fojtství. Na to, aby řidiči „inteligentní“ značky respektovali, by mohla dohlížet policie.

Odkdy budou fungovat, záleží hlavně na financích a na tom, zda nápady z již hotové studie schválí radní či zastupitelé. Kromě samotného Kopečku by proměnlivé značky mohly stát i při výjezdových cestách z Olomouce nebo také přímo ve městě.

Řidiči by díky tomu informaci o přeplněném Kopečku dostali s předstihem. Auta by tak mohli nechat v Olomouci a k zoo či bazilice jet autobusem. Tato varianta se ale Jakubcovi příliš nezamlouvá. Má obavu, že by si lidé pro výlet nakonec našli jiný cíl.

Autoři studie navrhli i posílení autobusové linky na Kopeček číslo 111. „A to z hlediska kapacity – nasazení kloubových autobusů i z hlediska četnosti spojů,“ přibližuje Jakubec.

Dopravní podnik si už vyzkoušel, že se delší autobus na Kopečku vytočí. Město ještě musí upravit zastávky a jízdní řády a také přesvědčit policii, že tu bude provoz autobusů s „harmonikou“ bezpečný. Směrem k zoo by je náměstek chtěl vyslat co nejdříve.

Studie zmiňuje také nechtěný parkovací dům

Do deseti let by pod Kopečkem mělo stát nové odstavné parkoviště. Odborníci ho doporučili vybudovat u kruhového objezdu v Samotiškách. Na Kopeček a zpět by odsud jezdila nová autobusová linka.

Vizualizace obřího parkoviště, jež mělo vyrůst u zoo na Svatém Kopečku u Olomouce.

Vizualizace obřího parkoviště, jež mělo vyrůst u zoo na Svatém Kopečku u Olomouce.

Studie také navrhuje postavit v blízkosti zoo parkovací dům. Vedla by k němu nová cesta. Řidiči by po ní k zahradě přijeli z opačné strany, vyhnuli by se přetížené Darwinově ulici.

„Mám informaci, že některé základní školy ani nechtějí jezdit na Kopeček do zoo. A to proto, že děti musí jít pěšky Darwinovou ulicí a učitelé či učitelky o ně mají strach. Tato nová cesta by však autobusům umožnila příjezd přímo před zoo,“ vyzdvihuje Jakubec.

Vize o velkém parkovacím domě na Svatém Kopečku se ovšem neobjevuje poprvé. Radnice plány za zhruba 177 milionů už v roce 2013 odložila. Nezískala totiž potřebné pozemky, nápad se navíc nelíbil místním. Jejich nesouhlas zmiňuje město i nyní.

„V roce 2014 jsme na téma parkování dělali anketu, ze které vzešel názor hlavně nestavět parkovací dům,“ potvrdil již dříve předseda komise městské části Svatý Kopeček František Prášil.



Bomba slevy
Bomba slevy

Chcete mít přehled o těch nejlepších slevách a nakupovat chytře?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.