Olomoucká radnice (na snímku vlajka města na její budově) si koupila novou dodávku pro sedm lidí za 1,3 milionu. Znalci její parametry označili za vysoce nadstandardní.

Olomoucká radnice (na snímku vlajka města na její budově) si koupila novou dodávku pro sedm lidí za 1,3 milionu. Znalci její parametry označili za vysoce nadstandardní. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Olomoucká radnice si koupila vůz za 1,3 milionu. Je to standard, tvrdí

  • 33
Olomoucký magistrát koupil novou služební dodávku pro sedm lidí. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby neměla poněkud nadstandardní parametry. V požadavcích na výbavu se totiž objevila například sedmistupňová automatická převodovka, kožený volant s ovládáním mobilu, velmi silný motor, perleťový lak, nebo ovládání klimatizace na místě pro spolujezdce.

Vůz magistrát vyjde na více než milion korun, olomoučtí radní již nákup schválili. Novou dodávku očekávají v květnu. "Má nahradit náš poruchový vůz, který již dosluhuje. Jaké má mít technické parametry, to určil odbor správy. Jejich výčet jsme při jednání k dispozici neměli," uvedl olomoucký primátor Martin Novotný.

Nákup nového auta tak schválili olomoučtí radní i přesto, že při tom u sebe neměli výčet požadovaných parametrů. "Ty jsme skutečně neřešili. Jen jsme navrhli, aby v něm byly plnohodnotné sedačky, a vůz tak šlo využít i na zahraniční cesty," nastínil Novotný.

Vozový park magistrátu rozšíří dodávka Volkswagen Caravelle. Jiná možnost ostatně ani nebyla. "Zadávací dokumentaci si stáhlo šest či sedm uchazečů, ale přihlásil se jenom jeden," uvedl Roman Chrenko z oddělení veřejných zakázek.

O zhodnocení požadavků magistrátu na novou dodávku požádala MF DNES dva soudní znalce, kteří se zaměřují na ceny a odhady vozů, a to z Jihomoravského kraje, kteří nevěděli, které radnice se případ týká. A ti se například nad údajem o výkonu motoru, jehož minimum úředníci stanovili na 132 kW, jen pousmáli.

Pro běžnou přepravu lidí je to velký nadstandard, říká znalec...

"Tak vysoký výkon, to je samozřejmě nadstandard," řekl břeclavský znalec František Bak. Sedmistupňovou automatickou převodovku - další z požadavků radnice - pak označil za superautomat v kategorii vysokého nadstandardu.

"Je samozřejmě rozhodující, za jakým účelem se vůz kupuje. Ale na první pohled to jednoznačně vypadá na velmi dobrou výbavu. A kožený multifunkční volant s ovládáním rádia a mobilního telefonu či osm reproduktorů? Takto specifikovaný požadavek pro vůz na běžnou přepravu lidí, to je nesmysl," zhodnotil Bak.

Zarazil ho i předepsaný ovládací panel klimatizace v prostoru pro spolujezdce. "To má opodstatnění jen v případě, že bych vozil mezinárodní delegace, které si nepřejí komunikovat s řidičem. Pro běžné úředníky to nemá smysl," míní odborník.

Slůvko nadstandard pak se zadáním radnice spojuje i brněnský soudní znalec Jiří Meduna. Upozorňuje, že se vysoký výkon, převodovka či mlhové světlomety, které dokážou posvítit i do ostré zatáčky, projeví na ceně vozu.

...výkon vozu lze považovat spíše za průměrný, tvrdí ale mluvčí

Ta překročila jeden milion tři sta tisíc korun, kupní smlouvu podepsal tajemník magistrátu na konci minulého roku. Nový vůz za dosluhující dodávku by měl dorazit v květnu.

"Využíváme ji jak při denním fungování, tak při volbách či výjezdech na školení. Ale i při cestách vedení města do zahraničí. Slouží také k přepravě zahraničních návštěv," vypočítává Jana Doleželová. Podle ní bylo výběrové řízení na novou dodávku standardní.

Mluvčí radnice upozornila, že vzhledem k využití vozu je zadání magistrátu v pořádku. "Zdůrazňuji, že jsme při výběrovém řízení dodrželi všechny podmínky. Při přepravě více osob, kdy se někdy jede i přes tisíc kilometrů, lze tento výkon motoru považovat spíše za průměrný," uvedla Doleželová.

"Stejné to je, alespoň pro základní komfort cestujících, i u klimatizace ovladatelné z více míst auta. Při rozvoru 3,4 metru a rozdílných potřebách cestujících v jeho přední a zadní části nepovažujeme ani tento požadavek za nadstandardní," dodala.

Považujete parametry nového vozu olomoucké radnice za přiměřený standard?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 31. ledna 2012. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 729
Ano
Ano 183