(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jan Karásek, MAFRA

Olomoucká radnice zatrhne kamionům kritizovanou zkratku přes město

  • 5
Řidiči kamionů, kteří si zvykli vyhýbat se mýtnému na obchvatu Olomouce cestou přes město, si tomu budou muset zase brzy "odvyknout". Poté, co se naučili objíždět dva roky starý zákaz přes čtvrť Neředín, radnice jim zakáže jezdit i tudy.

Automobily těžší než 12 tun už dva roky nesmí jezdit ulicemi Foersterovu a Albertovu na vnitřním průtahu. Šoféři kamionů si ale brzy našli náhradní trasu, kudy se mýtným branám na obchvatu vyhnout, a těžká auta od té doby zákaz objíždějí ulicemi Hněvotínská, Okružní a třída Míru.

Celé dva roky proti tomu protestovali obyvatelé Neředína, kterým desítky nákladních aut a kamiony každý den jezdí kolem domů a kromě hluku zde také komplikují dopravu.

Předchozí zákazy, které měly kamiony vytlačit na obchvat, šoféři objížděli po ulicích Hněvotínská, Okružní a tř. Míru.

Radnice nyní zákazové značky rozmístí i zde. Chce je tak donutit používat jen západní tangentu.

"Z výsledků sčítání dopravy v roce 2010 vyplynulo, že po Okružní ulici za jeden den projede 240 nákladních vozidel těžších než dvanáct tun. To je ve srovnání s rokem 2005 šestinásobek," řekl olomoucký primátor Martin Novotný. 

"Obyvatelé si na to zcela pochopitelně stěžují," podotkl Novotný.

Město průjezd zakáže i přes nesouhlas policie

Radnice se o zákazové značky na Okružní snažila asi rok. Nyní je protlačila i přes opakovaný nesouhlas dopravní policie. Stavební odbor magistrátu, který o omezení rozhodoval, se nakonec rozhodl vyjít vstříc městu. Stanoviskem policie, která může dávat jen doporučení, se výjimečně neřídil.

Nákladní doprava v Olomouci

Vjezd kamionů na zhruba kilometrový úsek průtahu Olomoucí radnice zakázala už v roce 2009 krátce poté, co stát dokončil výstavbu první části západního obchvatu. V Albertově a Foersterově ulici díky tomu klesla nákladní doprava ze sedmi na jedno procento. V noci, kdy si lidé na hluk z těžké dopravy stěžovali nejvíce, se počet nákladních aut snížil ze 27 procent na pouhá čtyři.

"Vždycky se snažíme dojít k závěru, který bude přijatelný pro všechny. Tady jsme ale nakonec dospěli k tomu, že město by mělo mít možnost dopravu regulovat, pokud tím negativně neovlivní jiné obce nebo jiné vlastníky komunikací," vysvětlil Milan Fazekaš z oddělení státní správy na úseku pozemních komunikací na olomouckém stavebním úřadě.

Obyvatelé Neředína si na narůstající dopravu na Okružní a třídě Míru opakovaně stěžovali. Založili dokonce občanskou iniciativu Kamiony z města! a byli odhodlaní v nejzazším případě ulice i blokovat. Teď opatrně oslavují.

"Rozhodnutí radnice vítáme, jen škoda, že to trvalo tak dlouho. Uvidíme, jak to bude fungovat v praxi, jestli to omezení řidiči nebudou ignorovat. Bude potřeba, aby na to policisté více dohlédli," myslí si mluvčí iniciativy Petr Engliš.

Dopravní policisté od začátku tvrdí, že není potřeba Okružní ulici pro kamiony uzavírat. Silnice je podle nich dost široká, ulice není hustě obydlená, a nikomu tam tudíž nic nehrozí.

Policie: Problém se může jen přesunout jinam

Kromě toho je tam řada firem, které musí někdo zásobovat. Podle nich by se dal problém vyřešit otevřením ulice Foersterova. "Zákaz by na této ulici stejně jako na Okružní mohl platit jen v nočních hodinách, například mezi desátou hodinou večer a šestou hodinou ráno," uvedla mluvčí policie Marie Štrbáková. Zároveň podotkla, že uzavřením Okružní se problém může přesunout zase někam jinam.

Toho se obává rovněž Milan Fazekaš ze stavebního úřadu. To, že nesmějí na Okružní, totiž řidiči zjistí až na třídě Míru. Značky s upozorněním by sice mohly být už na kruhovém objezdu u Globusu, ale nebudou.

Musel by o nich totiž rozhodovat Olomoucký kraj nebo ministerstvo dopravy, kterým silnice v této lokalitě patří. Což by jednání opět protáhlo.

"Dlouhý tahač se na třídě Míru vůbec nevytočí, možná bude muset jet až do Topolan a odtud do Hněvotína. Může se to obrátit i proti nám," připustil Milan Fazekaš.

Souhlasíte s omezením vjezdu do města pro těžká auta?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 26. května 2011. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 472
Ne
Ne 86