Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát dá stamiliony, Olomouckému kraji chybí na silnice a mosty miliardy

  4:54aktualizováno  4:54
Dvě až tři miliardy korun dostanou příští rok kraje od státu na opravy mostů a údržbu silnic druhé a třetí třídy. Na první pohled skvělá zpráva, na ten druhý se však ukazuje, že půjde o příspěvek spíše symbolický. Jen Olomoucký kraj by totiž na všechny potřebné opravy potřeboval zhruba 25 miliard.
Mnoho poničených silnic a mostů, ale málo peněz. Olomoucký kraj by na opravy potřeboval miliardy korun, stát mu ale zřejmě pošle jen několik set milionů. Ilustrační snímek

Mnoho poničených silnic a mostů, ale málo peněz. Olomoucký kraj by na opravy potřeboval miliardy korun, stát mu ale zřejmě pošle jen několik set milionů. Ilustrační snímek | foto: Karel Pešek, MAFRA

O penězích na krajské silnice informoval ministr dopravy Antonín Prachař po jednání vlády s hejtmany. Nejprve mluvil o řádu několika miliard, až později na dotaz iDNES.cz konkrétně upřesnil, jak vysoká celková částka může být. Kolik přesně každý kraj od státu dostane, zatím není jasné, způsob rozdělování peněz má ministerstvo připravit do poloviny listopadu.

Pokud by však byly rozděleny přibližně rovnoměrně mezi všech čtrnáct krajů, vyšlo by v případě celkové třímiliardové finanční injekce na každý kraj zhruba 214 milionů korun. Přitom jen Olomoucký kraj by na opravy nejvíce poničených cest a mostů potřeboval čtyřiceti- až padesátinásobek této částky.

„Ve velmi špatném stavu je šedesát procent krajských silnic, na jejichž okamžitou opravu by bylo potřeba osm až deset miliard korun,“ nastínila mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

Suma, která by byla potřeba k uvedení všech krajských silnic a mostů do dobrého stavu, je pak podle ní ještě výrazně vyšší.

„Máme zpracovanou koncepci rozvoje krajské silniční sítě. Podle vyhodnocení je potřeba na jejich uvedení do normového stavu zhruba 25 miliard,“ shrnula Navrátilová.

Státu paradoxně loni na účtu pro opravy silnic zůstalo 10 miliard

Paradoxní přitom je, že podle prohlášení premiéra Bohuslava Sobotky Státnímu fondu dopravní infrastruktury vloni zůstalo na účtech deset miliard korun určených právě na opravy silnic.

„Nepřál bych si, aby se to v dalších letech opakovalo. Proto nám kraje dodají zásobník hotových projektů na rekonstrukce silnic nižší třídy, na které peníze z fondu vyčleníme,“ řekl Bohuslav Sobotka ČTK s tím, že je to způsob, jak zajistit, aby byl stát schopný utratit peníze, které pro opravy přichystá v rozpočtu.

Olomoucký kraj je podle Navrátilové na podobný scénář připravený. „V souladu se zmíněnou koncepcí je schválen zásobník akcí, které plánujeme v letech 2015 až 2022 a u kterých se uvažuje o financování z různých zdrojů. V současné době již byla zahájena příprava projektové dokumentace. Pro případné čerpání dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury má kraj už připraveny akce za 1,1 miliardy,“ uvedla mluvčí kraje.

V Olomouckém kraji je ve velmi špatném stavu 63 mostů

Peníze na silnice a mosty, o něž se musí starat kraje, přichází nedlouho po tragickém pádu mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku, pod jehož troskami zůstala šestice dělníků, kteří ho opravovali. Dva z nich se podařilo vyprostit živé, čtyři pod sutinami zahynuli.

V Olomouckém kraji sice nyní žádný z mostů není hodnocen jako havarijní, podle údajů k lednu letošního roku je ovšem 194 ve špatném a dalších 63 dokonce ve velmi špatném stavu.

Podle Navrátilové ale rozbité silnice a chátrající mosty nejsou vinou kraje, neboť toto „břímě“ údajně už dostal při svém vzniku.

„Stát převáděl dopravní infrastrukturu na kraje ve velmi špatném technickém stavu,“ poznamenala mluvčí.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.