Přilákat do Olomouckého kraje více turistů bude jednou z priorit hejtmanství. Pomoci má třeba nová Centrála cestovního ruchu či Karta hosta Jeseníků. (Ilustrační snímek)

Přilákat do Olomouckého kraje více turistů bude jednou z priorit hejtmanství. Pomoci má třeba nová Centrála cestovního ruchu či Karta hosta Jeseníků. (Ilustrační snímek) | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Turisty má do Olomouckého kraje nalákat Karta hosta či nová centrála

  • 2
O tom, že má Olomoucký kraj s jeho památkovou perlou Olomoucí či Jeseníky obrovský potenciál přivábit turisty a s nimi i peníze, není pochyb. Stále se to však nedaří tak, jak by si podnikatelé i zástupci kraje představovali. Pomoci má proto nová Centrála cestovního ruchu či Karta hosta Jeseníků.

Skutečnost je taková, že například o návštěvníky hor je nutné bojovat, neboť jsou často už poměrně "zhýčkaní".

"Lidé hodně cestují i do ciziny a jsou zvyklí na vysokou kvalitu služeb," potvrzuje Andrea Závěšická ze Sdružení cestovního ruchu Jeseníky. Dnes už nestačí jen kvalitní sjezdovka, ale lidé si často chtějí večer zajít třeba do sauny, na wellness procedury či vyžadují mít možnost někde zabavit své děti.

Právě propojení různých služeb a tím usnadnění pobytu je jedním z cílů plánované Karty hosta Jeseníků. Zjednodušeně řečeno, více podnikatelů spojí své síly a vytvoří nabídkový balíček. Po jeho rozbalení si návštěvník vybere, kam se kromě lyžování, túry či běžkování vydá třeba na masáž, dobré jídlo či do fitcentra.

"V rámci karty budou poskytované i slevy. Kartu chceme rozvíjet od příští sezony," nastínila Závěšická.

Přesvědčit podnikatele ke spolupráci leckdy není snadné

Připouští ale, že někdy není snadné nalákat podnikatele v jedné lokalitě k vzájemné spolupráci, díky níž by návštěvník získal v jedné vesnici či středisku celý vějíř služeb.

A to přesto, že podobná věc může přinést užitek všem podnikatelům v podobě většího množství spokojených návštěvníků. Přitom spokojený host se pak nejen vrací, ale na místě i víc utratí a doporučí lokalitu svým známým.

"To je zajímavá věc navázaná na mentalitu zdejších lidí. Že se ještě tolik nenaučili kooperovat pro dobro věci," míní Závěšická.

Jako jeden z dobrých příkladů, kde naopak začíná turista mít šanci na jednom místě nejen dobře zasportovat, ale i se najíst, zabavit a odpočinout, uvádí třeba Kouty nad Desnou nebo Dolní Moravu, byť ta už je za hranicemi kraje. Navíc podobná místa táhnou další investory, kteří vědí, že se tam koncentrují potenciální zákazníci.

"Zvyšuje se potenciál dané lokality, vznikají nová pracovní místa v cestovním ruchu a turisty nabídka láká zpět. Jsou to spojité nádoby," řekla Závěšická. Ale ani provázaná maximálně kvalitní a cenově dostupná nabídka není podle ní všechno.

"Jako problém vidím také kvalitu některých lidí pracujících v tomto odvětví. Je důležité, s jakým přístupem se návštěvník potká. Služby by měly být na stále vyšší úrovni, což je i otázka osobního nasazení a přístupu k práci. To je ale asi běh na delší trať," podotkla Závěšická.

Pomoci má nová centrála či podpora menších podnikatelů

"Potenciál cestovního ruchu v našem kraji je obrovský. Ale myslím si, že třeba v Jeseníkách chybí právě komplexnost služeb. Lidé chtějí jezdit do center, kde je vše po ruce," souhlasí i hejtman Jiří Rozbořil. Kraj chce ještě víc danému odvětví pomáhat.

Vedle propagace a dalších aktivit má vzniknout i regionální Centrála cestovního ruchu, která by pomáhala koordinovat aktivity související s daným odvětvím. Aby lidé do Jeseníků či jinam do kraje zamířili, je také potřeba, aby se tam mohli pohodlně dopravit. Počítá se proto i se zlepšením stavu některých silnic a další infrastruktury.

"Přístupnost míst v Jeseníkách podnikatele trápí. Určitě je to i otázka situace kolem Červenohorského sedla, oprava místních komunikací a podobně," přitakala Závěšická. Velkou sílu vše rozhýbat mají podle hejtmana malí a střední podnikatelé.

"Takže se budeme snažit i o jejich podporu. Například s pomocí evropských dotací," shrnul Rozbořil.