Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přímý spoj do Vídně chybí olomouckým hotelům i univerzitě, bude v únoru

  14:28aktualizováno  14:28
Sednout v Olomouci na pravidelnou vlakovou či autobusovou linku a pak pohodlně bez dalšího přestupování dojet až do Vídně, především na tamní letiště. O tom si zatím mohou cestující nechat jen zdát. Ocenily by ho přitom olomoucké hotely či univerzita, ale také řada místních firem.
Olomouckým hotelům, firmám ale třeba také místní univerzitě chybí přímé spojení do Vídně, především na tamní letiště. (ilustrační snímek)

Olomouckým hotelům, firmám ale třeba také místní univerzitě chybí přímé spojení do Vídně, především na tamní letiště. (ilustrační snímek) | foto: Libor TeichmannMF DNES

Poptávka po přímém spoji do Vídně rozhodně není aktuální jen v předvánočním čase, kdy spoustu lidí lákají proslulé vídeňské trhy s punči. Celoročně by ho využila řada lidí, podle sdružení cestovního ruchu by navíc prospěla regionu i při lákání turistů.

"Potřebu přímého spojení Olomouce s Vídní zaznamenáváme již řadu let. Na různých fórech se probíraly slabé stránky regionu a nedostatečná dostupnost mezinárodního letiště ve Vídni byla označena jednou z nich, hlavně ve vztahu k významnému segmentu korporátního turismu - kongresového a incentivního (forma odměňování zaměstnanců, obchodních partnerů či klientů, pozn. red.)," říká Djamila Bekhedda, ředitelka Sdružení cestovního ruchu Střední Morava.

"Výše zmíněna potřeba proto byla zakomponována i do Programu rozvoje cestovního ruchu Olomouckého kraje pro období 2014 až 2020," dodala.

Přímá linka chybí olomouckým hotelům...

Zájem o přímou linku potvrzuje i generální ředitel olomouckého NH Hotelu Tomáš Rousek.

"S problémem neexistence přímého spojení s letištěm ve Vídni se u našich zákazníků setkáváme opakovaně. Také zaznamenáváme zájem o takovou linku od lidí, kteří by sem chtěli přijet z Vídně krátkodobě na výlet a přestupování berou jako komplikaci," nastínil Rousek.

"Především ale v Olomouci působí řádově desítky zahraničních společností, které tu mívají firemní setkání, a ta jsou vázána právě na vídeňské letiště. Jde třeba o třicet lidí, kteří přiletí do Vídně a pak řeší, jak se dostat do olomoucké pobočky. Ta pak často musí objednávat jejich přepravu, třeba u nás jakožto hotelu, kde jsou ti lidé ubytovaní. Tudíž my bychom přímou linku samozřejmě přivítali a myslím, že by byla přínosem i pro město celkově," doplnil.

"Ocenili bychom to, konferencí se tu účastní i zahraniční klienti například ze Spojených států, odkud hodně letů směřuje právě do Vídně. Přímé spojení by bylo přínosné, protože přestupování vše zbytečně komplikuje," souhlasí s Rouskem i Robin Hanák, ředitel hotelu Clarion, který je mimo jiné také zaměřen na pořádání konferencí a kongresů.

...i univerzitě. V kongresové sezoně téměř denně

Přímá linka Olomouc-Vídeň ovšem chybí kromě firem a hotelů třeba i Univerzitě Palackého.

"Působí nám to organizační komplikace. Do Olomouce jezdí každým rokem více zahraničních přednášejících, hostů konferencí, kongresů či sympózií. Ti často volí vídeňské letiště jako geograficky nejbližší destinaci nebo ani jinou možnost nemají," popsal mluvčí Radek Palaščák.

"Auta univerzity tak absolvují cestu na vídeňské letiště běžně i desetkrát do měsíce, v kongresové sezoně pak téměř každý den. Dopravu přitom univerzita zajišťuje především hlavním přednášejícím. Kdyby ji využívali k dopravě i naši pedagogové mířící do zahraničí či všichni zahraniční návštěvníci univerzity, bylo by číslo ještě mnohonásobně vyšší," dodal.

Při cestování jsou nyní nutné často i dlouhé přestupy

Dopravu na vídeňské letiště nyní nabízí například společnost Student Agency. Linka je ale vedena na trase Praha-Vídeň a zpět, takže je nutné v Brně přestoupit do jiného autobusu.

To je ve směru do Vídně spojeno s téměř dvouhodinovým čekáním na přípoj, celá cesta tak kvůli tomu trvá pět hodin a pět minut. V opačném směru se čeká u dopoledních linek dvacet minut a dohromady tak cesta trvá necelé čtyři hodiny, odpoledne je ale čekání a následně tak celý přesun o hodinu delší.

Od poloviny prosince se po změně jízdního řádu čekání při cestě do Vídně zkrátí na hodinu a pět minut, v opačném směru to ale bude hodinu u dopoledních spojů a dvakrát tolik u odpoledních. V jejich případě tak celá cesta celkově zabere dokonce přes pět a půl hodiny.

Druhou možností jsou vlaky Českých drah, v jejich případě je ale zase nutné přestoupit v Břeclavi nebo České Třebové, což ovšem znamená absolvovat o více než sto kilometrů delší trasu. Cesta trvá nejméně tři hodiny s půlhodinovým čekáním v Břeclavi, v případě přestupu v České Třebové je pak ještě o hodinu delší.

Nový jízdní řád pak nabídne ráno nejrychlejší cestu trvající těsně pod tři hodiny, ovšem v Přerově je nutný přestup na spoj společnosti Leo Express. Při jízdě vlakem ovšem musí cestující ještě řešit přesun mezi nádražím a letištěm přímo ve Vídni.

Zavedení dopravci zatím přímou linku nechystají

Z oslovených zavedených dopravců se nyní nikdo přímou linku Olomouc - Vídeň přesto zavádět nechystá.

"Nyní o přímém spojení neuvažujeme. Rozšířili jsme poslední dobou počet spojů jak na trase Brno - Olomouc - Ostrava, tak i Brno - Vídeň. Čekací doba určitě není pro cestující komfortní řešení, ale je to možné řešení," uvedla například ředitelka autobusové dopravy Student Agency Ivana Kašická.

Do budoucna ale zavedení přímé linky nevylučuje. Podobně to vidí i České dráhy.

"Mezistátní spojení Varšava - Vídeň nebo Praha - Vídeň se Olomouci vyhýbají a vedení těchto vlaků spojujících několik států je na základě mezinárodních úmluv a objednávky ministerstva dopravy. Olomoučané mají možnost cestovat vlakem do Vídně s přestupem," uvedla jejich mluvčí Kateřina Šubová.

"Olomouc je určitě významné město, ale nedá se předpokládat, že by zde byl potenciál na pravidelné cestování do Vídně. Musíme si uvědomit, že kapacita mezinárodního vlaku je v řádu stovek cestujících. Důležitý je samozřejmě i názor ministerstva, které dálkového spoje objednává," doplnila Šubová. Přímou vlakovou linku se nechystají zavádět ani RegioJet a Leo Express.

Štěstí chce na trase zkusit nováček jezdící na polská letiště

Přesto má od února příštího roku možnost pravidelného přímého spojení existovat. Poptávky po něm se chce ale pokusit využít jeden z nových dopravců - společnost TigerExpress.eu, která už nyní provozuje třeba přímou linku z Ostravy na letiště v Katovicích a Krakově.

"Linka začne jezdit od 1. února, jízdenky už jsou v prodeji. Půjde o tři spoje v každém směru denně. Na trase z Ostravy spojí s letištěm ve Vídni nejen Olomouc, ale také Prostějov a Hranice. Na začátku na ní budou jezdit minibusy pro osm cestujících, ale podle potřeby může samozřejmě v budoucnu dojít k rozšíření," shrnul spolumajitel společnosti Aleš Ondrůj.

"Linku jsme zavedli neboť cítíme, že je po ní poptávka ze strany firem, hotelů i samotných cestujících. Cílem je nabídnout rychlé přímé spojení a to tak, aby lidé stihli například ranní odlety do Spojených států, evropských destinací nebo na Dálný východ, protože z vídeňského letiště jsou lety třeba i do Bangkoku či Tokia a je tak využíváno jak pro služební cesty tak i dovolené," dodal.

Cesta má z Olomouce v obou směrech trvat dvě hodiny a čtyřicet minut.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.