Olomoučtí vědci našli způsob, jak mnohem rychleji odhalit vážné nemoci

Olomoučtí vědci dokáží díky nové technologii odhalit tisíckrát menší množství dopaminu v mozkomíšním moku než doteď. Mohou tak snáze odhalit třeba Parkinsonovu chorobu. Postup ale funguje i na další závažné nemoci. Je navíc rychlejší a o mnoho levnější než dosud používané technologie.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Odborníci z olomouckého Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) Univerzity Palackého využili unikátních vlastností nanočástic, které na sebe dokáží navázat molekuly. O technologii už podle nich projevily zájem dvě významné společnosti působící na biochemickém a medicínském trhu.

Látky, které mají co dočinění se závažnými chorobami, dokáží nyní vědci rychle odhalit díky novému postupu stanovení biomolekul pomocí nanočástic. K jejich oddělení a následnému stanovení použili právě magnetické nanočástice, které pomocí patentované technologie spojili také s nanočásticemi stříbra.

“Na ně se navazují specifické molekuly, které plní roli jakéhosi klíče. Ten přesně zapadá do struktury stanovované látky, která se nachází například v krvi, moči nebo mozkomíšním moku. V našem případě hraje stanovovaná látka roli jakéhosi zámku,“ popsal princip ředitel RCPTM a spoluautor projektu Radek Zbořil.

Jakmile takto vědci získají cílové látky, snadno je oddělí magnetem. Pomocí nanostříbra potom dokáží určit jejich množství v rekordně nízkých koncentracích. Využívají k tomu jednu z nejcitlivějších spektroskopických metod analytické chemie, takzvanou Ramanovu spektroskopii.

„Vlastní stanovení trvá jen několik minut a potřebné technické vybavení je přibližně o řád levnější v porovnání s nákladnými stávajícími metodami,“ vysvětluje Zbořil, proč je o novou metodu olomouckých vědců mezi firmami takový zájem.

Odhalí Parkinsonovu chorobu i nádory

Metodu už olomoučtí vědci úspěšně použili například pro stanovení dopaminu v mozkomíšním moku. Hladina této látky, která zprostředkovává přenos informací mezi mozkovými buňkami, je přímo spojena například s Parkinsonovou chorobou.
„Nový postup dovolil její stanovení v množství tisíckrát nižším v porovnání s konkurenčními technikami,“ vysvětlil jeden z hlavních autorů nové technologie Václav Ranc.

Podobně úspěšní byli vědci také v dalším případě - při stanovení imunoglobulinu G, který představuje nejvýznamnější třídu protilátek v krvi a tkáňovém moku. Má nezastupitelnou roli v prenatálním vývoji plodu a jeho hladina je jedním z klíčových ukazatelů lékařské imunodiagnostiky.

Nová technologie se však neomezí pouze na to, podle odborníků najde uplatnění při určování stovek dalších diagnosticky zajímavých molekul, kde je známa kombinace antigen-protilátka.

Olomoučtí vědci tak již v tuto chvíli pracují například na možnosti diagnostiky vybraných nádorových onemocnění. Potenciál má nový postup také v dalších oborech, například při detekci vysoce toxických látek v životním prostředí nebo potenciálně nebezpečných příměsí v potravinářském a lihovarnickém průmyslu.

Studie, v níž olomoučtí vědci nové poznatky popsali, se nedávno objevila na titulní straně prestižního časopisu Americké chemické společnosti Analytical Chemistry. Podle jejích autorů může technologie v praxi najít široké uplatnění, a to nejen díky vysoké citlivosti, ale i jednoduché a rychlé aplikaci.

V Pňovicích na Olomoucku vlezl bobr do bazénu, už se ale nedokázal dostat ven....
Bobr zůstal uvězněný v bazénku, do přírody ho museli vrátit hasiči

Zahradní bazén se stal pastí zvědavému bobrovi, který se vydal na výlet k lidským obydlím v Pňovicích na Olomoucku. Zatímco do vody se zvíře dostalo snadno,...  celý článek

Pořadatelé šumperské hudební přehlídky Džemfest letos vsadili na propagaci...
Po plakátu ze Sexistického prasátečka láká festival heslem Volte dŽemana

Na propagaci parodující předvolební plakáty vsadili letos pořadatelé šumperské hudební přehlídky Džemfest, kterou bude místní dům kultury hostit ve druhé...  celý článek

Pohled na rekreanty na Plumlovské přehradě.
Plumlov ožívá pomalu, stále chybí slíbená cyklostezka