Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomouc čelí kvůli kamionům v ulicích ultimátu, obyvatelé hrozí blokádou

  5:54aktualizováno  5:54
Obyvatelé některých olomouckých čtvrtí jsou připravení blokovat dopravu. Vadí jim, že ulicemi u jejich domů denně projíždí desítky nákladních aut. Zároveň mají pocit, že se to radnice nesnaží změnit. Podle primátorova náměstka je teď vše v rukou státní správy, která posuzuje návrh na omezení dopravy.

Lidé z některých olomouckých ulic, například Erenburgovy (na snímku) roky volají po omezení vjezdu těžkých kamionů, které jezdí hned u domů. Teď kvůli tomu hrozí blokádou dopravy. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Olomoucká radnice už loni v květnu představila plán, jak kamiony z většiny Olomouce vyhnat. Dosud ale na jeho uskutečnění nedošlo. Pokud však chtějí politici zabránit hrozícím pravidelným blokádám dopravy, mají na činy už jen řádově měsíce.

Právě tolik času dává radnici Jan Nepožitek z Olomouce. Se sousedy a dalšími odpůrci kamionů spustili internetové stránky
dopravaolomouc.weebly.com, kde poukazují na to, jak se vytlačení nákladní dopravy z krajského města stále odkládá.

Lidem chtějí zákaz kamionů

„Někteří z nás se neúnosnou dopravní situací zabývají více než patnáct let. Začalo to lokálním problémem v ulici Erenburgova, v jejímž okolí většina z nás bydlí a kde je situace zdaleka nejhorší,“ přiblížil Nepožitek.

Fotoreportér MF DNES tam v pondělí kolem poledne během třiceti minut napočítal zhruba desítku kamionů. Těžká nákladní doprava má podle Nepožitka jasné a konkrétní dopady.

„Jde o neustálé otřesy domů, emise, enormní hlučnost, kdy se někteří řidiči zvláště v nočních hodinách ani neobtěžují jet předpisovou rychlostí a probudí tak půlku ulice,“ shrnul a argumentoval i vlivem na zdraví. Především senioři dle něj trpí poruchami spánku či mají další nervové obtíže.

Kamiony si krátí cestu centrem města

Hlavním cílem místních obyvatel je omezit dopravu především v okolí Erenburgovy ulice. Problém se podle Nepožitka týká i středu Olomouce.

„Kamiony s kamením jezdí přes náměstí Hrdinů, třídu Svobody, ulice Palackého či Dobrovského. Podle našeho názoru to není odůvodnitelné. Je s podivem, že to město vůbec dovolí. Kamiony a nákladní vozy až na výjimky nemají cíl ani v Hejčíně, ani v Řepčíně a je jim umožněno zkrátit si cestu přes historické centrum města a obytné čtvrti,“ rozzlobil se Nepožitek.

Se sousedy mají proto připravené i krajní řešení. „Pokud město v horizontu několika měsíců neprovede konkrétní opatření, tedy neomezí zde průjezd těžké nákladní dopravy, začneme pravidelně blokovat dopravu. Nejprve Erenburgovu ulici, a pokud se přidají i lidé z jiných ulic v Olomouci, plně je podpoříme. Zdraví máme jen jedno, chceme pouze slušně bydlet a žít,“ varoval Nepožitek.

Policie s návrhem města nesouhlasí

Navrhované omezení vjezdu

Olomoucký magistrát chce v budoucnu pro projíždějící nákladní dopravu zcela uzavřít vnitřní část města, těžké kamiony pak nebudou moci i do některých okrajových čtvrtí či Foerstrovy ulice.

Plánované omezení kamionů. Pro zvětšení mapky klikněte.

První zóna bude zapovězená pro nákladní vozy těžší než šest tun. Zahrnuje městskou památkovou rezervaci a vilovou čtvrť ohraničenou ulicí Krapkova a třídou Svobody po křižovatku třídy 17. listopadu, třídy Kosmonautů a Wittgensteinovy ulice.

Druhá zóna zakáže vjezd autům těžším než dvanáct tun. Spadají do ní tři části Olomouce. Na západě jde o kus města vymezený třídou Míru a ulicemi Hněvotínská, Okružní, Keltská a okolím Neředínské. Na severu jde o oblast ohraničenou Mlýnským potokem, Ladovou, Tomkovou a Erenburgovou ulicí. Spadají sem i ulice Na Trati, Svatoplukova a jejich okolí. Třetí oblast je vymezená Lazeckou ulicí, korytem Mlýnského potoka a směrem k řece Moravě ulicemi Václava III. a Hermannova.

S vizí o vyhnání nákladních aut přišlo současné vedení města před rokem. Na obchvat je má dostat mimo jiné 123 značek. Krajské město by se rozdělilo na dvě zóny - do první přísnější by byl zakázán vjezd nákladním autům těžším než šest tun, do druhé pak by nemohly vozy nad dvanáct tun. Výjimku by dostalo pouze zásobování.

Otázkou ovšem zůstává, kdy a zda vůbec se tyto plány stanou skutečností. Již dříve proti nim vystoupila dopravní policie. Svůj souhlas podmínila návratem kamionů na Foerstrovu ulici. Politici o tom však nechtějí ani slyšet.

Podle náměstka olomouckého primátora Aleše Jakubce záleží na státní správě. „Což je věc, kterou samozřejmě nemůžeme a ani nesmíme ovlivnit,“ zdůraznil Jakubec.

Na magistrát v reakci na plán o vyhnání kamionů dorazila i nesouhlasná vyjádření. Rozhodující bude, jak se s nimi popasuje oddělení stavebního odboru, jež má na starosti správu pozemních komunikací.

„Stavební úřad žádáme, aby vydal opatření obecné povahy, což je vlastně povolení těch 123 značek. Jestli ho vydá, nebo nevydá, bude jasné do konce května,“ doplnil Jakubec.

Zda tedy tímto město zažehná blokády dopravy, nedokáže v tuto chvíli nikdo říct. Sám Jakubec dodal, že autorům webu kolem Jana Nepožitka rozumí.

„Pokud budou tyto protesty dělat, nejsem schopen jim více pomoci. Dělám pro to maximum,“ uvedl náměstek s tím, že jeho vliv je coby zástupce samosprávy velice omezený.

„Můžeme navrhovat a je otázkou státní správy, zda tyto návrhy přijme a schválí. Pokud neprojde tato varianta, zkusíme připravit nějaké kompromisní řešení,“ přislíbil Jakubec.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.