Lidé z některých olomouckých ulic, například Erenburgovy (na snímku), roky volají po omezení vjezdu kamionů. Teď se bojí, že na něj paradoxně doplatí.

Lidé z některých olomouckých ulic, například Erenburgovy (na snímku), roky volají po omezení vjezdu kamionů. Teď se bojí, že na něj paradoxně doplatí. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Zákaz kamionů nám uškodí, strachují se lidé z olomoucké čtvrti Hejčín

  • 1
Nákladní auta nově nesmí do centra Olomouce, ne všichni jsou z toho ale nadšeni. Lidé ze čtvrti Hejčín se bojí, že teď budou nákladní auta jezdit kolem jejich domů. Na dopravu si přitom stěžovali už před nynějším zákazem. Již dříve hrozili blokádou, některým dochází trpělivost.

Olomoučan Jan Nepožitek v tom spolu se sousedy a dalšími odpůrci kamionů vidí paradox. Má za to, že jeho čtvrť Hejčín asi doplatí na to, že se před lety snažila radnici přesvědčit k omezení nákladní dopravy. Nyní toho Olomouc částečně dosáhla, od minulého týdne nesmí vozy těžší než šest tun do centra. Je to ale pouze torzo původního plánu - vytlačit kamiony z celého města.

Náměstek primátora Aleš Jakubec doufá, že se kompletní zákaz podaří prosadit v příštím roce. Je ale otázkou, zda tento termín hejčínským odpůrcům kamionů, kteří většinou žijí v Erenburgově ulici a okolí, bude stačit. Vadí jim otřesy domů, emise a hluk od projíždějících vozů. Již dříve oznámili, že na protest mohou pravidelně blokovat dopravu (psali jsme zde).

„Je to samozřejmě poslední možnost, jak situaci řešit. Jsme si však vědomi následků. V současnosti dvě minuty neprůjezdná Erenburgova, například kvůli průjezdu vlaku na křižovatce U Anči, způsobí komplikace na Pražské. V případě deseti minut se zastaví provoz v polovině města. Trpělivosti mezi lidmi ale ubývá, tlak na blokádu roste s intenzitou dopravy,“ přibližuje Nepožitek.

Zdůrazňuje přitom, že mluví i za další desítky místních, kteří se aktivně zajímají o omezení kamionové dopravy.

Naše snaha je dostat kamiony na obchvat, tvrdí město

Šestitunový zákaz pro centrum Olomouce ale Nepožitka a jeho sousedy příliš nepotěšil. Má za to, že to byla právě hejčínská komise městské části, která se přimlouvala za omezení nákladních aut.

„Chtěli jsme to ale řešit komplexně, ne je pouze vytlačit do sousedních ulic. Situace v Hejčíně se řeší od roku 1990, kdy již bylo jasné, že bude třeba severní obchvat. Tedy bezmála 30 let. Nyní pravděpodobně Hejčín paradoxně doplatí na vytlačení nákladní dopravy z centra Olomouce, které sám inicioval.“

Jakubec čerstvě zavedený zákaz pro centrum hájí. Podle něj lidem v Hejčíně neuškodí. „Tento zákaz je o tom, aby nákladní vozy neprojížděly přes město, a nedostaly se tak ani k nim. Naše snaha je dostat kamiony na obchvat,“ vyzdvihuje.

Přísnější omezení vjezdu kamionů radnice nevzdává

Na začátku měla radnice mnohem ambicióznější plán. Dostat kamiony nad šest a také dvanáct tun z celé Olomouce. Neprosadila ho kvůli vlně nesouhlasu.

Základem dnes už „odpískané“ vize bylo rozdělení města na jednu zákazovou zónu s omezením pro vozy nad šest tun v centrální části a na tři zóny s omezením pro auta těžší než dvanáct tun v západní, severozápadní a severní části Olomouce.

Radnice ujišťuje, že chystá další pokus. „V žádném případě nevzdáváme ani úsilí omezit těžkou tranzitní dopravu na celém území města. Odbor koncepce a rozvoje tuto možnost nyní prověřuje. Včetně možných dopadů,“ uvedl před časem primátor Antonín Staněk.

„S policií hledáme kompromis. Doufám, že by se to do konce příštího roku mohlo podařit,“ podotýká Jakubec. Dodává, že se lidem v Erenburgově ulici město snaží vyjít vstříc. „Chceme tu situaci řešit.“

Teď podle něj ale město nemá reálnou možnost, jak místním pomoci. Spoléhat se nedá ani na více než šest let starý plán Olomouckého kraje připojit pátou silnici k okružní křižovatce u centra Globus. Částem Hejčín a Řepčín by se ulevilo od záplavy aut. Odborníci však další rameno na vytíženém objezdu odmítli. Je na hranici kapacity.

Změny k lepšímu se tak Nepožitek a další odpůrci kamionů jen tak nedočkají. Už dřív přitom spustili internetové stránky dopravaolomouc.weebly.com, kde poukazují, jak se vytlačení nákladní dopravy z krajského města stále odkládá.

„Čas běží. Město situaci ještě údajně řešit bude, omezení nad 12 tun a tak dále. To ale víme z novin. Pozvete náměstka na schůzi komise městské části, on naslibuje občanům odklon na rondelu u Globusu či část severního obchvatu. Za rok na další schůzi zopakuje to samé, protože už zapomněl, co sliboval vloni. A tak pořád dokola,“ uzavírá Nepožitek.