Vizualizace návrhu podoby olomoucké třídy 1. máje vytvořené architekty z...

Vizualizace návrhu podoby olomoucké třídy 1. máje vytvořené architekty z opozičního hnutí ProOlomouc. Ti navrhovali klást důraz na určení místa hlavně pěší a tedy bez parkujících aut a s nízkými širokými chodníky. | foto: ProOlomouc

Šanci na lepší třídu 1. máje už Olomouc promrhala, kritizuje opozice

  • 4
Hnutí ProOlomouc radnici vyčítá, že promrhala čas na nutné a hlavně už dohodnuté změny zastaralého projektu na přebudování třídy 1. máje. Vytížená ulice by díky nim byla podle hnutí bezpečnější a přátelštější pro chodce.

Malá rekreační zóna se zelení před hotelem Palác, širší chodníky pro zahrádky kaváren či zrušení místa pro dodávky se zásobami před známou hospodou Ponorka. Takové úpravy chtěli do plánů blížící se kompletní opravy třídy 1. máje zapracovat architekti z opozičního hnutí ProOlomouc.

Na konci loňského roku se na nich s městem domluvili. Hnutí popisuje první schůzky se zástupci koalice, s projektanty a vysokými úředníky jako plné slibů. Teď jsou ale architekti přesvědčeni, že zůstalo jen u nich. Radnici viní doslova z více než půlročního přešlapování.

„Přestože se zpočátku tvářila, že nám naslouchá a chce daný problém řešit, výsledky jsou po půl roce z její strany téměř nulové,“ uvedl architekt Petr Daněk za hnutí ProOlomouc.

Město: Musíme respektovat názor státní správy

Náměstek primátora Filip Žáček jednoznačně vylučuje, že by vedení Olomouce chybovalo. Vyzdvihuje, že dohodnuté změny posvětili radní, projektant je zpracoval a v tuto chvíli se čeká na vyjádření dalších úřadů.

Jak se promění třída 1. máje

„Nejsem si vědom nějakého přešlapování. K daným úpravám se nyní budou vyjadřovat - jak ukládá stavební zákon - orgány státní správy. Jejich názor musí město jako každý jiný stavitel respektovat,“ říká Žáček, na radnici zodpovídá za investice.

Přebudování zhruba 400 metrů frekventované třídy 1. máje bude zakrátko tou nejdražší akcí, do níž se Olomouc letos pustí. Vyjde na více než sto milionů korun. V ceně je i modernizace tramvajové trati, Olomoučané se tak po opravách třídy Svobody musí připravit na další uzavírky a změny v MHD.

Více než čtyři roky staré plány oprav už dříve kritizovalo sdružení Za krásnou Olomouc, poté ho nahradili architekti z nynějšího opozičního uskupení ProOlomouc. Patří k nim i zastupitel Pavel Grasse. Má za to, že plány oprav vycházejí ze zastaralého stylu myšlení z dob, kdy po silnicích jezdilo mnohem méně aut.

„Je to řešení pro desetinovou intenzitu automobilové dopravy, její upřednostňování a komfort tady neodpovídá poměru aut a chodců dnešní doby. Neodpovídá to modernímu pojetí historických částí měst, jako je tomu na ostatních místech v Evropě,“ ohodnotil před časem Grasse.

Podle opozice radnice s úřady o změnách téměř nejednala

Městu vytýkal, že na podněty architektů dříve nereagovalo. Ti se proto se zástupci Olomouce sešli vloni koncem roku, na velké přerýsování budoucnosti 1. máje ale už nebyl čas. Průtahy by ohrozily padesátimilionovou dotaci, opravy musí být kvůli ní hotové do konce letošního roku.

Dohodnuté změny plánů

- zrušení místa pro zásobování před Hospodou U Musea Ponorkou
- zrušení několika parkovacích míst, která významně zužovala šířku průchodu pro chodce
- rozšíření chodníku před rybárnou a kavárnou pro možnost provozu kavárenských zahrádek
- nové řešení prostranství před hotelem Palác. A to s důrazem na lepší a plynulejší prostupnost pro chodce s možností osázení zelení a vytvoření malé rekreační zóny

(zdroj: hnutí ProOlomouc)

Radnice se tak s architekty shodla na změnách parkování, prostranství u hotelu Palác či nových šířkách chodníků. Tyto úpravy se na poslední chvíli mohly teoreticky do projektu dostat.

Teď však ProOlomouc upozorňuje, že naděje na změnu plánů je už velmi malá. Podle architektů vyšlo najevo, že radnice s dotčenými úřady státní správy nevedla žádná podstatná jednání. Jsou tak přesvědčeni, že město za půl roku nedosáhlo velkého pokroku.

„Jelikož má být rekonstrukce zahájena v řádu několika týdnů, jsou pravděpodobně jakékoliv zásadnější změny v projektové dokumentaci nereálné,“ píše ProOlomouc ve svém prohlášení.

Změna plánů je ještě možná, zní z radnice

Architekti jsou přitom přesvědčeni, že by doplnění plánů zvýšilo bezpečnost vytížené ulice.

„Je to naléhavě potřebné. Za posledních deset let zde došlo k několika dopravním nehodám. Vyžádaly si nejen lehká, ale i minimálně jedno těžké zranění. Lehkým zraněním skončily také tři srážky tramvaje s chodcem,“ argumentuje hnutí.

Radnice nyní počítá s tím, že proměnu třídy 1. máje spustí ve druhé polovině června. Vybírá firmu, jejíž dělníci tu budou pracovat.

Případné změny plánů však náměstek Žáček ještě pod stůl nehází. „Vše je možné. Včetně toho, že budou uskutečněny. Nemohu ovšem předjímat, jak se k nim postaví orgány státní správy,“ uzavírá.