Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proměna olomouckého nádraží je o miliardu levnější, teď je na tahu vláda

  12:07aktualizováno  12:07
Proměna olomouckého železničního dopravního uzlu je na spadnutí. Rekonstrukci dosud brzdily vládní úspory, teď ale letí do Olomouce dobrá zpráva. Cena se snížila téměř o miliardu na 3,1 miliardy. Stavět by se díky tomu mohlo začít už letos, stěžejní ovšem bude rozhodnutí vlády, které se dokument na stůl dostane zhruba do Velikonoc.

Podle optimistických odhadů by se dělníci do práce mohli pustit už během léta. Klíčovou přeměnu na stanici 21. století by pak mělo nádraží absolvovat v letech 2013 a 2014, přičemž skončit má do roku 2015.

Průběhu prací se přizpůsobí i jízdní řády tak, aby cestující ve vlacích kvůli opravám zbytečně dlouho nečekali. Přesto se musejí připravit na určité nepohodlí spojené s velkým počtem zásahů do nynější podoby stanice.

"Počítáme s tím, že se celý uzel bude rekonstruovat. Vzhledem k velikosti finanční hodnoty zakázky ale musí tuto stavbu odsouhlasit vláda," nastínil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák s tím, že v pátek skončila pro kraje, státní úřady a další instituce možnost podávat připomínky k projektu.

Současný pohled na olomoucké hlavní nádraží a prostor před ním z budovy regionálního centra.
Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Staré a plánované nové olomoucké nádraží. Vlevo pohled z budovy regionálního centra, vpravo ze severovýchodu od čtvrti Bělidla. foto: Luděk Peřina, MF DNES a Moravia Consult Olomouc

Převedení "z papíru" do reality mělo původně stát kolem čtyř miliard korun. "Chtěli jsme po Správě železniční dopravní cesty snížení nákladů. Což se povedlo. Stavba bude asi o miliardu levnější," dodal Novák.

Cestující budou během přestavby chodit druhým podchodem

Odhadl, že zhruba za dva týdny by mohl jít materiál do vlády. "Kdy jej ale zařadí do jejího jednání, je otázka," upozornil. Právě vládní "ano" je to poslední, na co stavba čeká.

"Je kompletně technicky připravená, jsou vydaná stavební povolení a vypořádané všechny majetkoprávní vztahy," upřesnil Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která si rekonstrukci objednala.

Jak se nádraží promění

Rekonstrukce se dotkne všech zařízení ve stanici. Laik změnu asi nejvíc postřehne na nádraží. Tam se promění stávající nástupiště, která dostanou nové zastřešení, a vznikne i jedno zbrusu nové ostrovní nástupiště. Stávajícímu podchodu z hlavní budovy i výstupy z něj dělníci dají moderní podobu.

"Při rekonstrukci podchodu bude výhodou, že tu už nový bezbariérový podchod je. Omezení pro cestující tak nebudou taková, jaká nyní zažívají třeba na přerovském nádraží," dodala regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Cestující čeká i nový informační systém a více ukazatelů pro lepší orientaci.

České dráhy opraví první nástupiště a fasádu výpravní budovy

Kompletně se stavaři pustí i do oprav kolejí, modernizace několika mostů a propustků. "Jedná se o nově budovaný silniční nadjezd v městské části Černovír a rekonstrukci dvou mostních objektů," doplnil Halla.

Co se na nádraží plánuje

- stavba nového nástupiště a oprava těch stávajících
- modernizace kolejiště
- přestavba podchodu, vznikne také nový informační systém podle evropských standardů
- opravy okolních cest, modernizace silničního nadjezdu v městské části Černovír, podjezdu v Pavlovičkách a mostu přes řeku

Rozsáhlou videoprezentaci o celé přestavbě můžete shlédnout zde

zdroj: Moravia Consult Olomouc

Nové bude i staniční zabezpečovací zařízení, elektrické rozvody, napájení a osvětlení. Modernizace se dočká i trakční vedení či sdělovací zařízení.

"V návaznosti na úpravy železničního koridoru dosáhneme znatelného zkrácení doby přepravy, zvýšení úrovně služeb a komfortu pro cestující," shrnul Halla.

Daný úsek poté dosáhne parametrů evropských železnic pro mezinárodní tratě. Vlaky tam budou moci jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Obří rekonstrukce využijí i České dráhy, dokončí první nástupiště a fasádu výpravní budovy u něj.

Na přestavbu tlačí i Olomoucký kraj. Považuje ji za jednu z nejvýznamnějších v oblasti dopravy v regionu v nadcházejících letech. "Bojujeme za ni už dva roky. Původně se mělo začít už loni s dokončením v roce 2014. Každopádně jsme rádi, že se ji v této investičně dietní době podaří zahájit," uvedl náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.