Místo aut se budou na jižní části silnice přes Červenohorské sedlo dlouho pohybovat jen dělníci. Letos tři měsíce, v dalších dvou letech pak vždy od jara od podzimu (snímek z oprav severní části silnice).

Místo aut se budou na jižní části silnice přes Červenohorské sedlo dlouho pohybovat jen dělníci. Letos tři měsíce, v dalších dvou letech pak vždy od jara od podzimu (snímek z oprav severní části silnice). | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Oprava, jež zavře silnici přes Červenohorské sedlo, začne zřejmě v září

  • 11
Tři měsíce letos na podzim a pak v následujících dvou letech vždy sedm měsíců od jara do podzimu. Pokud půjde vše hladce, zřejmě tak dlouho neprojedou řidiči po jižní části klíčové silnice přes Červenohorské sedlo. Důvodem je velká rekonstrukce, která měla původně začít už na jaře.

„Ředitelství silnic a dálnic České republiky plánuje uzavřít silnici I/44 v úseku z Koutů nad Desnou na Červenohorské sedlo z důvodu zahájení I. etapy rekonstrukce od 1. září do 14. listopadu,“ uvedla mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

„Dále předpokládá uzavření silnice od 16. dubna do 14. listopadu 2015 a 2016. Přesný termín zahájení uzavírky nicméně závisí na ukončení výběrového řízení na stavební firmu,“ doplnila s tím, že současně s potvrzením termínu budou také zveřejněný objízdné trasy.

Dělníci kromě opravy povrchu rozšíří některé zatáčky a vybudují úseky pro předjíždění, čímž by se měla výrazně zlepšit průjezdnost silnice. Cena stavebních prací je předběžně stanovena na zhruba 550 milionů korun, ovšem výběrové řízení ji ještě může snížit.

Mapa jižní části silnice přes Červenohorské sedlo, kterou nyní čeká rozsáhlá rekonstrukce včetně rozšíření některých zatáček a dobudování úseků pro předjíždění. Pro zvětšení klikněte.

Oprava jižní části silnice přes Červenohorské sedlo měla podle původních plánů začít už na jaře. Odložila ji ale velká kontrola všech zakázek ŘSD v ceně nad 300 tisíc korun, kterou v dubnu nařídil nový generální ředitel Jan Kubiš.

„V rámci nastavení nového systému, který bude úspornější a efektivnější, je samozřejmě nutné se podrobně seznámit s aktuálním stavem veřejných zakázek ŘSD,“ vysvětlil své rozhodnutí tehdy Kubiš.

Auta zřejmě pojedou přes Hanušovice, kamiony přes Bruntál

Kudy přesně objížďky povedou sice ještě není stanoveno, neboť jejich vyřizování bude právě na vítězi tendru, je ale pravděpodobné, že vše bude fungovat podobně jako při opravě a rozšíření severní části silnice v letech 2007 a 2008.

Tehdy řidiče čekaly objížďky a třeba autobusoví dopravci také museli upravit trasy některých linek. Vozy do výšky 3,9 metru mohly jezdit přes Hanušovice, Ramzovou a Lipovou-lázně, což neznamenalo výraznou zajížďku.

Vyšší vozidla, tedy především nákladní auta či některé velké autobusy, ale musely kvůli příliš nízkému podjezdu železniční tratě v Branné jezdit přes Bruntál a Vrbno pod Pradědem, což představovalo zhruba dvakrát delší cestu oproti trase bez uzavírky.

Komplikace navíc museli řešit nejen pracující, ale třeba i studenti z Loučné a Koutů nad Desnou, kteří studovali v Jeseníku. Ti, pokud neměli odvoz autem, museli místo na sever vyrazit na jih do Šumperka a teprve odtud zpět nahoru vlakem nebo autobusem přes Ramzovou.

„Zase z nás bude kvůli uzavírce na dva roky slepé údolí. Na druhou stranu, opravit se ta silnice prostě musí, Jesenicko potřebuje dobrou dopravní dostupnost a ta jižní část Sedla už začínala být trochu strašákem,“ komentoval uzavírku už dříve například starosta Loučné nad Desnou Pavel Martínek.

Silničáři původně zvažovali nepřetržitou uzavírku i přes zimu

Kvůli uzavírce severní části tehdy od jara do podzimu úplně zavřely některé restaurace či hotely, včetně jednoho z nejznámějších - hotelu Červenohorské sedlo. Podobné dění hrozí i nyní.

„Provozovatelé ubytovacích zařízení či restaurací podél silnice jsou z toho zoufalí, protože největší dopad bude mít uzavírka na ně. Je to za několik let třetí velká rána. První byla oprava severní části silnice přes Sedlo, druhou pak opravy horní nádrže Dlouhých Strání a samotné elektrárny, která přitahuje desetitisíce lidí,“ shrnul starosta Martínek.

Původně se přitom uvažovalo i o variantě, že by kvůli urychlení stavebních prací na zhruba osm kilometrů dlouhém úseku silnice zůstala uzavřena i přes zimu.

„Nakonec došlo k dohodě, že na zimní období bude otevřená, aby nebylo Červenohorské sedlo odříznuté. Přece jen jde o jednu ze dvou hlavních silnic, které zabezpečují spojení okresu Jeseník se zbytkem republiky,“ řekl loni na podzim ředitel olomoucké krajské správy ŘSD Martin Smolka.

„Pro nás je to určitá komplikace, protože budeme muset zkrátit dobu oprav a silnici dát na zimu do takového stavu, aby byla bezpečná. To zabere až měsíc a bude to stát peníze navíc,“ dodal.