Uzavírka kvůli opravě silnice přes Červenohorské sedlo nakonec začne až od října, protáhlo se totiž výběrové řízení na stavební firmu.

Uzavírka kvůli opravě silnice přes Červenohorské sedlo nakonec začne až od října, protáhlo se totiž výběrové řízení na stavební firmu. | foto: Jiří Berger, MF DNES

Cestu přes Červenohorské sedlo nakonec velká oprava uzavře až od října

  • 12
Řidiči, kteří počítali s tím, že po klíčové silnici z Koutů nad Desnou přes Červenohorské sedlo od pondělka neprojedou, se dočkali příjemného překvapení. Silnice je zatím nadále otevřená. Práce na rekonstrukci klíčové spojnice se totiž o měsíc odsouvají a začnou až od 1. října.

O změnu termínu uzavírky požádalo Olomoucký kraj přímo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Začít původně měla od prvního září.

„Ředitelství silnic a dálnic odklad prací zdůvodnilo tím, že ještě není definitivně vybrán zhotovitel,“ uvedla mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

Měsíční zpoždění podle ní na harmonogram prací nebude mít vliv. „Termín dokončení zůstává,“ potvrdila Navrátilová. Šoféři by se tak po opravené silnici měli projet podle plánů od poloviny listopadu 2016.

Místní obyvatele i starosty okolních obcí odklad prací překvapil. „Nevím, jestli má cenu v říjnu něco začínat. Často už s listopadem tady začnou nepříjemné sněhové plískanice, takže podle mého by už bylo lepší začít naplno až na jaře a nic by se tím nezpozdilo,“ míní starosta Loučné nad Desnou Jaroslav Sembdner. Od 14. listopadu totiž ŘSD musí práce přerušit kvůli zimní turistice.

Řidiče čekají objížďky, projedou se hlavně kamiony

Řidiči se při opravách silnice přes sedlo musí připravit na zdržení neboť staveniště budou muset objíždět. Trasy jsou navrženy dvě. Pro auta do 3,9 metru výšky vede objížďka přes Bratrušov, Kopřivnou, Hanušovice, Jindřichov, Brannou, Ostružnou, Ramzovou a Lipovou-lázně.

Vyšší vozidla, především kamiony, pak pojedou ve směru od Jeseníku z Bělé pod Pradědem přes Vidly, Vrbno pod Pradědem, Bruntál, Rýmařov, Sobotín, Petrov do Rapotína, kde se napojí na silnici I/44 na Šumperk.

Mapa jižní části silnice přes Červenohorské sedlo, kterou nyní čeká rozsáhlá rekonstrukce. Pro zvětšení klikněte.

Uzavírky jsou nyní naplánovány v termínech od 1. října do 14. listopadu a pro příští a přespříští rok pak od 16. dubna do 14. listopadu. Rekonstrukce by měla skončit v listopadu 2016.

Dělníci kromě opravy povrchu vozovky rozšíří některé zatáčky a vybudují úseky pro předjíždění, tím se zlepší průjezdnost silnice. V zimních měsících totiž komunikaci často blokují kamiony, které v prudkém stoupání uváznou. Náklady přijdou na zhruba 550 milionů korun, výběrové řízení je ale může ještě snížit.

Oprava měla původně začít už na jaře, pro místní je to nutné zlo

Původně měla rekonstrukce klíčové tepny začít už na jaře, termín ale posunula velká kontrola všech zakázek ŘSD v ceně nad 300 tisíc korun, kterou v dubnu nařídil nový generální ředitel.

Sembdner se na zahájení prací netěší, obce totiž budou po dobu stavby mimo zimní sezonu ekonomicky strádat. Rekonstrukce zasáhne hlavně do života podnikatelů v cestovním ruchu. Podobná situace nastala už v letech 2006 až 2008, kdy se budovala silnice na opačné straně sedla, tedy v úseku z Bělé pod Pradědem.

„Bereme to jako nutné zlo. Ta silnice se zkrátka opravit musí,“ dodal Sembdner. Od první etapy rekonstrukce do zahájení druhé letos v říjnu uplyne dlouhých šest let. Stát totiž kvůli hospodářské krizi přiškrtil investice.

„I když to trvalo hodně dlouho, je dobré, že jsme se po šesti letech konečně dočkali,“ uzavřel starosta Loučné nad Desnou. Podle něj se Jesenicko konečně zbaví komunikace připomínající tankodrom a šoféři tak budou moci při jízdě přes Červenohorské sedlo po celou dobu jet po opravené a rozšířené silnici.