Místo aut se nyní mají na jižní části silnice přes Červenohorské sedlo pohybovat jen dělníci. Někteří řidiči ale hazardují a na uzavřenou cestu vjíždí, přestože se zde nyní mimo jiné kácí stromy. Ilustrační snímek

Místo aut se nyní mají na jižní části silnice přes Červenohorské sedlo pohybovat jen dělníci. Někteří řidiči ale hazardují a na uzavřenou cestu vjíždí, přestože se zde nyní mimo jiné kácí stromy. Ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Řidiči na Červenohorském sedle riskují. Vjíždějí na trasu, kde se kácí

  • 23
S hazardéry z řad řidičů se v těchto dnech setkávají dělníci pracující na velké opravě jižní části silnice přes Červenohorské sedlo. Přestože je cesta od začátku října uzavřena, část lidí zkouší projet. V rámci přípravných prací se přitom na některých úsecích nyní kácí stromy.

„Silnice je od prvního října uzavřena a okamžitě se začalo s přípravnými pracemi jako je mimo jiné kácení stromů. To v těchto dnech běží naplno. Bohužel někteří řidiči uzavírku nerespektují a lidé z Lesů ČR tak musí řešit vjezdy motocyklů i aut,“ popsal ředitel olomoucké krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

„Jízda po silnici, u které se intenzivně kácí stromy, je přitom hazardem, ve kterém jde o život,“ dodal.

Jízda po objížďce vedoucí přes Bratrušov, Kopřivnou, Hanušovice, Jindřichov, Brannou, Ostružnou, Ramzovou a Lipovou-lázně přitom není nijak výrazně delší než původní trasa po nyní uzavřené silnici. Pouze kamiony či autobusy s výškou přesahující 3,9 metru teď musí absolvovat více než dvakrát delší cestu po trase přes Sobotín, Rýmařov, Bruntál a Vrbno pod Pradědem.

Jižní strana silnice přes Červenohorské sedlo má být uzavřena do 14. listopadu, znovu pak budou muset řidiči jezdit po objížďkách příští a přespříští rok vždy od 16. dubna do 14. listopadu. Dělníci sice letos měli začít už od začátku září, ovšem kvůli dokončení výběrového řízení muselo být zahájení prací o měsíc odloženo.

Původně se uvažovalo o nepřetržité uzavírce

Konečný termín letošní uzavírky, při níž se na silnici bude nakonec naplno pracovat jen zhruba šest týdnů, vyvolal mezi místními obyvateli i starosty okolních obcí rozporuplné reakce.

„Nevím, jestli má cenu v říjnu něco začínat. Často už s listopadem tady začnou nepříjemné sněhové plískanice, takže podle mého by už bylo lepší začít naplno až na jaře a nic by se tím nezpozdilo,“ komentoval termín například starosta Loučné nad Desnou Jaroslav Sembdner.

„Bereme to jako nutné zlo. Ta silnice se zkrátka opravit musí,“ dodal.

ŘSD původně navrhovalo pracovat bez přestávky na zimní turistiku a zavřít tak silnici celoročně, po jednání se zástupci kraje i obcí ale přistoupilo na „zimní přestávky“.

„Pro nás je to určitá komplikace, protože budeme muset zkrátit dobu oprav a silnici dát na zimu do takového stavu, aby byla bezpečná. To zabere až měsíc a bude to stát peníze navíc,“ nastínil už dříve Smolka.

Výběrové řízení srazilo cenu ze 450 na 249 milionů korun

Podle úplně prvních plánů měla rekonstrukce klíčové tepny začít už na jaře, termín ale posunula velká kontrola všech zakázek ŘSD v ceně nad 300 tisíc korun, kterou v dubnu nařídil tehdejší nový generální ředitel.

Mapa jižní části silnice přes Červenohorské sedlo, kterou nyní čeká rozsáhlá rekonstrukce včetně rozšíření některých zatáček a dobudování úseků pro předjíždění.

Dělníci na osm kilometrů dlouhém úseku během 17 měsíců stavebních prací kromě opravy povrchu vozovky také rozšíří některé zatáčky a vybudují úseky pro předjíždění, čímž se zlepší průjezdnost silnice. V zimních měsících ji totiž často blokují kamiony, které v prudkých stoupáních uváznou.

Původně odhadovanou cenu 450 milionů korun bez DPH nakonec výběrové řízení snížilo na 249 milionů. Vítězem se stalo sdružení firem Metrostav a Kareta. Podobnou velkou opravou už prošla v letech 2006 až 2008 také severní část silnice přes Červenohorské sedlo.