Silničáři ze Zlínského kraje začnou opravovat na silnici mezi Bystřicí pod Hostýnem a Valašským Meziříčím osmikilometrový úsek mezi Loukovem a Komárnem.
Ten je už řadu let v havarijním stavu, takže opravy zahrnují třeba i rekonstrukci mostu a obnovou silničních propustků. Stavební práce tak má trvat až do října příštího roku.
Kamiony a cisterny po celou dobu povede objízdná trasa ve směru od Valašského Meziříčí přes Kelč či Ústí až k Teplicím nad Bečvou a odtud přes Opatovice nebo Býškovice zpět k Bystřici pod Hostýnem. Po silnici, která se v pondělí uzavře, přitom jezdí mimo jiné cisterny, které po desítkách míří do skladu pohonných hmot v Loukově.
"Máme z toho velké obavy. Po průtahu obcí už teď jezdí šílené množství kamionů i cisteren z Loukova. A na té silnici je to vidět. Byla udělána nově pět let zpátky a už teď musíme její stav opět řešit, protože je enormně zatížená," shrnul Jaroslav Kuchař, starosta Opatovic.
"Už rok tudy totiž vede i objížďka kvůli stavbě silnice u Holešova, a navíc tudy jezdí denně i desítky náklaďáků zavážejících pískovnu v Malhoticích. Takže lidé už si i stěžovali, velká část obce tu bydlí v nejbližším okolí hlavní cesty," shrnul dodal. A podobně to vidí i starosta nedalekého Ústí Libor Vykopal.
"Je jasné, že se tu dopravní situace ještě zhorší. Ale nemůžeme s tím v podstatě nic dělat ani do toho mluvit, neboť silnice je krajská. Přitom přes nás vedla i objížďka, když se dělala silnice na Valašské Meziříčí, ale potom už ty následky nikdo neopravil. A to tu projížděly třeba i kamiony směrem ze Slovenska, protože jim GPS ukázala tuhle trasu jako kratší, takže tudy jezdily ve dne i v noci," nastínil.
Cisteren projíždělo po uzavřené silnici i šedesát denně
Podle šéfa Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislava Malého je ale objížďka nutná.
"Budeme pracovat vždy na polovině vozovky, takže nákladní dopravu tam pustit nemůžeme," vysvětlil.
Zatímco obyvatelé Komárna nebo Osíčka si během opravy od cisteren mířících po desítkách do skladu pohonných hmot v Loukově odpočinou, lidé na objížďce se na ně musejí připravit.
"Denně jich tady projede i šedesát," nastínil množství, jaké musejí očekávat, starosta Komárna Milan Šindelek.
Kamiony a cisterny přitom nejspíš budou jezdit třeba i Všechovicemi. Ty sice na trase objížďky neleží, jenže jet po ní znamená přidat si více než čtyřicet kilometrů navíc. Je tak pravděpodobné, že řada řidičů nákladních aut použije Všechovice jako zkratku do Kelče nebo Kunovic, aby nemuseli zajíždět až k Teplicím nad Bečvou.
"Tu obavu samozřejmě máme. Už teď tudy občas cisterny nebo kamiony zamíří, byť nechápu proč, když můžou jet po hlavních silnicích. Cesty jsou tady přitom v katastrofálním stavu," řekl starosta Radovan Mikuš.
Na silnici se do budoucna chystá i oprava dalšího úseku
Stejně to vidí i Tomáš Pavelec, jeden z řidičů, kteří oblastí jezdí. "Budou si to zkracovat přes Všechovice nebo budou objížďku prostě ignorovat. Ani do objížďky přes Prusinovice nesmí kamiony, a denně jich potkávám několik," míní.
Naráží tak právě na další dlouhodobou uzavírku v oblasti, která je kvůli stavbě obchvatu Holešova a týká se i Olomouckého kraje. Vede totiž přes malé obce a nákladní auta do ní také nesmějí, takže by měla zajíždět k Přerovu a zpátky.
Na silnici mezi Bystřicí a Meziříčím už se přitom plánuje do budoucna i oprava posledního úseku mezi Bystřicí a Loukovem, což bude zřejmě znamenat opět vytyčení objížďky. Dokumenty na to mají silničáři připravené.
"Peníze ale nebudou dříve než po roce 2015, kdy Unie nabídne další možnost čerpat dotace," uvedl šéf silničářů Zlínského kraje Malý.