Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Firmy překvapil zavřený přejezd. Řádně jsme informovali, odmítá chybu SŽDC

  • 12
Starostové, podnikatelé, hospodářská komora i krajští politici. Ti všichni se zlobí na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), kvůli tomu, že dle nich neinformovala s dostatečným předstihem o opravě přejezdu ve Vápenné na Jesenicku. Ta začala tento týden a vyřadila klíčovou silnici. Správa jakékoliv pochybení odmítá.

Uzavírka se dotkla pro Jesenicko životně důležité silnice I/60 z Lipové do Javorníku, což pro firmy znamená ztráty kvůli dlouhé objížďce i zdržení dodávek. Například starosta Vápenné Leoš Hannig se podle svých slov dozvěděl o plánu SŽDC teprve před čtrnácti dny.

„Podle původního plánu neměli jezdit přes koleje ani hasiči nebo autobusy. Nám se spolu s krajem podařilo SŽDC přesvědčit, aby udělali alespoň provizorní přejezd. Přes Vápennou jezdí denně padesát linkových autobusů a je nemyslitelné, aby jezdily objížďkou dlouhou 35 kilometrů,“ řekl Hannig.

Pro desítky kamionů, které vozí výrobky ze zdejších firem, však vedlejší přejezd fungovat nebude. Zdlouhavým objížďkám se tak nevyhnou.

„Pro podnikatele na Jesenicku je to jedna velká komplikace. Nejhorší je, že se na tento stav nemohli řádně připravit. Dnes už u dodávek výrobků rozhoduje taky čas. Firmy budou muset zákazníkům vysvětlovat, proč jim nedovezly objednané zboží ve sjednanou dobu,“ zlobí se předseda krajské hospodářské komory Bořivoj Minář, který je přesvědčen, že situace se dala řešit jinak.

„Vedle přejezdu je objezd, přes který mohou autobusy, hasiči nebo sanitky. Pokud by byla dobrá vůle, mohl se udělat tak, aby tam mohly projíždět i kamiony, byť třeba na semafory,“ míní Minář.

SŽDC: Vše jsme řádně nahlásili rok dopředu

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše by ale takové řešení bylo příliš nákladné. Illiaš také odmítl kritiku, že podnik neinformoval samosprávu nebo kraj.

„O výlukách informujeme rok předem. Je to chyba samospráv, že dál neinformují své podnikatele. My jsme žádný zákon neporušili, dokonce ve Vápenné bylo dvakrát místní šetření,“ říká Illiaš.

„My jsme udělali vše potřebné, abychom dostali povolení ke stavbě a byla uzavřena doprava na přejezdu, a nyní jsme zahájili opravu přejezdu,“ dodal.

Obce i kraj však popírají, že by informace od SŽDC před rokem dostaly. Uzavírku silnice povoloval odbor dopravy krajského úřadu. Náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák viní z problémů státní podnik.

„Postup SŽDC je nepřijatelný a neakceptovatelný. Když jsme jim řekli, že by odbor dopravy nemusel schválit uzavírku, přišli s tím, že vyhlásí havarijní stav přejezdu a stejně jej začnou opravovat,“ uvedl Mačák.

Mohl přesto odbor dopravy uzavírku silnice nepovolit? „Podle zákona by k tomu musel být důvod. SŽDC splnila všechny zákonné podmínky, takže jsme ani nemohli nedat souhlas k uzavírce,“ podotkl šéf odboru dopravy Ladislav Růžička.

Nemohli jsme varovat zákazníky, zlobí se šéf firmy

Bez ohledu na to, kdo je viníkem, firmy teď mají problémy. „Nás oficiálně nikdo neinformoval. Státní správa nefunguje, je chaotická, úředníky nezajímá běžný život,“ zlobí se obchodní šéf společnosti TopTeramo Vápenná Radomír Kuba.

Z firmy vyrábějící dlaždice vyjíždí denně zhruba deset nákladních aut s produkty. Jízda objížďkou znamená u jednoho auta přes tisíc korun navíc na nákladech.

„Ještě horší je to, že k nám posílají některé společnosti z Rakouska nebo Německa pro naše výrobky své kamiony. Už nám bylo řečeno, že nám budou účtovat cenové rozdíly, že jsme je včas nevarovali. My jsme je ale nemohli varovat, když jsme nic nevěděli. Jenže to zákazníka nezajímá,“ doplnil Kuba.