Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Po třech letech opět rozkopali opravenou silnici. Běžný postup, říká ŘSD

  • 150
Už podruhé během krátké doby obsadili nedávno dělníci úsek silnice mezi Bělotínem a Polomí na Přerovsku. Místní i řidiče to zaskočilo, stejná trasa se totiž opravovala teprve před třemi lety. Ředitelství silnic a dálnic však novou opravu hájí, původní prý byla jen provizorní a silnice byla nebezpečná.

S více než týdenním předstihem skončila nedávno oprava úseku silnice I/48 mezi Bělotínem a Polomí na Přerovsku. U řidičů i tamních obyvatel však zpráva paradoxně vzbudila místo radosti spíše rozpaky. Stejný úsek silnice se totiž opravoval už před třemi lety, další zásahy tak byly podle místních zbytečné.

„Nevím, jestli je to reklamace předchozí opravy, ale přijde mi to jako zbytečná akce. Po té silnici jezdím prakticky denně a přišla mi zcela v pořádku. Je proto zvláštní, že ji znovu opravují,“ reagoval na druhou opravu během tří let například řidič z povolání Roman Zbořil, který tudy pravidelně jezdí.

Podobné hlasy zaznívaly i od obyvatel blízkého Bělotína. „Chodili za mnou lidé a ptali se, proč se to zase opravovalo. Že jsou úseky, které potřebují opravu mnohem více,“ podotkl bělotínský starosta Eduard Kavala.

I jeho letošní rekonstrukce vozovky překvapila. „Nezdálo se mi, že by na ní byl nějaký problém, že by byla nesjízdná,“ připustil.

ŘSD: Oprava byla zapotřebí, před třemi lety šlo jen o údržbu

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem akce, ale vysvětluje, že generální oprava byla nutná.

„Předmětem rekonstrukce byla výměna povrchu vozovky, na kterém byly nezávislou laboratoří diagnostikovány trhliny, výtluky a zejména vyjeté koleje ohrožující bezpečnost silničního provozu,“ řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Zdůraznila, že se jedná o rozdílnou opravu, než byla ta, kterou stejná trasa prodělala v roce 2012.

„Tehdy byl v tomto úseku aplikován dvouvrstvý mikrokoberec o tloušťce 2,5 centimetru. Jednalo se o údržbovou technologii, jejímž smyslem bylo prodloužit životnost, zlepšit protismykové vlastnosti vozovky a oddálit nákladnou generální opravu,“ vysvětlila Ledvinová.

V posledních třech letech byla podle ní tato technologie použita na území Olomouckého kraje ve 21 případech.

„Hodnota těchto zakázek je 123 milionů korun, což je zlomek oproti celkové částce vynaložené na opravy a údržbu silnic v Olomouckém kraji, tedy 3,25 miliardy korun,“ dodala.

Opravy silnice celkem za tři roky stály 40 milionů korun

Jenže na důkladnou generální opravu došlo u Bělotína už po třech letech od udržovacích prací. Tentokrát šly opravy více do hloubky, cestáři odfrézovali až 19 centimetrů původního povrchu, který nahradili novým.

„S výjimkou silnice I/48 v úseku Bělotín - Polom se zatím žádný jiný úsek znovu neopravoval. To znamená, že použití této údržbové technologie ve všech ostatních případech plní svůj primární účel: oddaluje generální opravu,“ objasnila Ledvinová, proč se na zmíněnou trasu vrátili dělníci v krátké době už podruhé.

U silnice mezi Bělotínem a Polomí je podle ní situace specifická v tom, že se jedná o velmi vytíženou komunikaci, projede po ní čtyři až pět tisíc těžkých nákladních aut denně.

„To může mít vliv na nadměrné vyjíždění kolejí, kterým mikrokoberec nezabrání. Navíc se prodlužuje zahájení výstavby úseku R48 Bělotín - Rybí. Do doby, než bude sloužit nová rychlostní silnice, má ŘSD povinnost udržovat stávající komunikaci tak, aby byla bezpečná,“ doplnila mluvčí.

Celkem přišly obě rekonstrukce na více než 40 milionů korun. První, udržovací, stála 5,7 milionu, druhá, generální, 37 milionů. Původně měla současná oprava úseku skončit ke 31. červenci, podařilo se ji ale urychlit. Nyní tak už auta mohou na daný úsek bez omezení.