Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tepnu v centru Olomouce ochromí opravy a na měsíce zmrazí i tramvaje

  5:54aktualizováno  5:54
Rušná olomoucká ulice 1. máje v historickém jádru města, kterou vede jedna ze dvou tramvajových větví, se příští rok konečně dočká rekonstrukce. Stamilionové opravy ovšem dopravní tepnu ochromí na několik měsíců a budou je provázet i rozsáhlé výluky.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Olomoucká radnice se do složité rekonstrukce ulice 1. máje pustí po několika letech plánování a odkladů. Stavební práce za zhruba 115 milionů korun trvající od jara až do konce příštího roku budou totiž znamenat citelný zásah do života krajského města, kvůli stavu místní tramvajové trati jsou však nevyhnutelné.

„Ulice 1. máje je léta v neutěšeném stavu. Od dob, kdy jí projížděly povozy a kočáry, se v ní - pokud mluvím o silnici - nic moc nezměnilo. Po opravách už delší dobu volá i dopravní podnik,“ řekl náměstek primátora Martin Major.

„O rekonstrukci se mluvilo v minulém i předminulém volebním období, problémem byly vždy peníze. Nyní se nám naskytla šance získat na rekonstrukci dotaci z Programu švýcarskočeské spolupráce, kterou musíme chytit za pačesy,“ dodal.

Podle náměstka Ladislava Šnevajse Olomouc dostala od švýcarské strany nabídku, aby z fondu vyčerpala zhruba 46 milionů korun.

„V programu jsou nyní volné peníze díky kurzovým změnám švýcarského franku. Uděláme všechno pro to, abychom mohli co největší část nabídnuté částky využít právě na opravu ulice 1. máje,“ řekl Šnevajs s tím, že radnice má se švýcarským fondem dobré zkušenosti. Čerpala z něj i dotaci na vybudování první části tramvajového spojení na sídliště Nové Sady.

Bez modernizace by trati hrozilo omezení provozu či uzavření

Ulice v centru města, která je i součástí městské památkové rezervace, se potýká hned s několika problémy. Patří mezi ně špatný stav místní silnice, chodníků a inženýrských sítí, ale především tramvajové trati.

„Z pohledu drážního úřadu je její technický stav nevyhovující a může vést až k případnému omezení nebo zastavení provozu,“ zdůraznil náměstek primátora Jaromír Czmero.

Pouhé opravy jednotlivých částí kolejí už podle něj situaci neřeší. Potvrzuje to i vedení dopravního podniku.

„Drážní úřad tu máme na kontrole každý rok a také každý rok, respektive takřka neustále naši lidé odstraňují závady. Je potřeba si uvědomit, že trať je v provozu nějakých padesát šedesát let. Rozsáhlou modernizaci prostě potřebuje,“ zdůraznil provozní náměstek dopravního podniku Pavel Zatloukal.

Opravy potrvají zřejmě od přelomu dubna a května do prosince

Radnice již získala na akci stavební povolení a nyní připravuje výběrové řízení na firmu, které zakázku svěří. Kromě jména stavební firmy vyplynou z tendru, který ještě musí posvětit zastupitelé, také konkrétní stavební termíny a cílová částka. Přesto je už nyní jasné, že se bude jednat o složitou, časově náročnou a také nákladnou operaci.

„Pokud vše půjde podle plánu, investici zahájíme na konci dubna či začátkem května příštího roku. Hotová by měla být nejpozději týž rok v prosinci,“ nastínil Czmero s tím, že předběžné odhady nákladů jsou 115 milionů korun. Ve skutečnosti mohou být nižší, podle očekávání radnice by je měla snížit veřejná soutěž.

Jisté je také to, že stavební technika v ulici značně omezí pohyb aut a chodců a s největší pravděpodobností zmrazí na několik měsíců provoz na tramvajové větvi vedoucí historickým jádrem z centra města k nejdůležitějšímu dopravnímu uzlu - hlavnímu vlakovému nádraží. A to i proto, že město nechá vyměnit nejen koleje, ale i trolejové vedení, které bude nově v části ulice zavěšeno na sloupech.

„Vzhledem k rozsahu investice akci nebude možné provést bez výluk tramvajového provozu. Konkrétní termíny však zatím nevíme. Samozřejmě se budeme snažit dopady na cestující minimalizovat,“ slíbil Zatloukal.

Odměnou za dopravní komplikace bude méně hluku

Opravy zkomplikují život i obyvatelům kolem historické tepny. Na oplátku jim však po modernizaci trati doma ubude hluku z ulice, na který si několikrát stěžovali. Dopravce kvůli jejich výtkám už dříve v ulici snížil rychlost projíždějících tramvají na dvacet kilometrů v hodině.

„Současné technologie jsou mnohem dál než ty, které se používaly před desítkami let. Koleje budou kompletně odhlučněné. To nám po rekonstrukci umožní omezení rychlosti zrušit. Tím se zvýší komfort dopravy, protože se zkrátí jízdní doba,“ upřesnil Zatloukal.

S opravami tramvajové trati v historickém centru města už mají Olomoučané zkušenosti. Před osmi lety radnice nechala zmodernizovat trať, komunikace, chodníky a inženýrské sítě v ulicích Denisova a Pekařská, na které ulice 1. máje navazuje. Rekonstrukce v roce 2007 trvala půl roku, od začátku března do konce srpna, a stála více než 105 milionů korun.

Po dokončení investice plánované na příští rok bude posledním neopraveným úsekem tramvajové větve v historickém jádru ulice 8. května. Bez ohledu na nákladnou rekonstrukci ulice 1. máje zůstává stále živý plán vedení města na protažení nové tramvajové trati dále na sídliště Nové Sady. Stávající radniční koalice by plán chtěla uvést v život ve svém volebním období, které skončí na podzim roku 2018.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Srážka s dalším nákladním vozem na kraji Přerova odmrštila tatru tak silně, že...
Řidič tatry nedal přednost náklaďáku, při srážce z ní vypadl spolujezdec

Srážka tatry a dalšího nákladního vozu zkomplikovala dopravu na rušné silnici I/55 na okraji u Přerova. Při nehodě byla tatra odmrštěna a spolujezdec vypadl na...  celý článek

Řidičce se při parkování v jedné z prostějovských ulic zamotala nohavice do...
Řidičce se při parkování zapletla nohavice mezi pedály, nabourala dvě auta

Velmi nerada bude vzpomínat na středeční večer řidička, která chtěla zaparkovat v jedné z prostějovských ulic. Manévrování totiž kvůli nohavici svých kalhot...  celý článek

Náměstí Františka Rasche, jehož památku si v Přerově každoročně připomínají, se...
O opravu „vzbouřencova“ náměstí neměly firmy zájem, přesto na ni dojde

Přerovská radnice musela zrušit výběrové řízení na opravu náměstí Františka Rasche. Důvodem ale není zásah antimonopolního úřadu, ale kuriózní situace - o...  celý článek

Letní úklid podle Marie Kondo
Letní úklid podle Marie Kondo

Nechte si věci, co dělají radost.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.