Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třikrát v řadě rozkopaná. Úřady neumí sladit opravy důležité výpadovky

  5:54aktualizováno  5:54
Loni byla frekventovaná výpadovka z Prostějova na Plumlov zavřená téměř dva měsíce, letos bude kvůli opravám vodovodu na několik týdnů znovu a na příští rok radnice chystá opravu znamenající opět uzavírku. Místní se nyní ptají, proč nelze opravy sjednotit, úřady ale samy přiznávají, že se domluvit nedokážou.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš BrandaMF DNES

Pro řidiče, kteří loni na podzim cestovali ve směru od Plumlova a Boskovic do centra Prostějova, to bylo utrpení. Kvůli opravám potrubí byl jeden jízdní pruh vytížené výpadovky, Plumlovské ulice, téměř dva měsíce zcela uzavřený. Objížďka stopadesátimetrového úseku byla komplikovaná, mnohonásobně delší a vedla přes frekventované křižovatky ve městě, takže motoristé museli často stát.

Letos je bohužel čeká něco podobného. Vodárny totiž chystají opravy posledního úseku vodovodního řádu v Plumlovské ulici v úseku od bývalého úřadu práce k žudru na vnitřním okruhu centra. Přijdou na víc než pět milionů korun.

„Letos bychom chtěli opravy udělat. Nejsem si ovšem jistý, zda to stihneme za jeden měsíc. Pokud vím, vodovod je zde v zemi od roku 1906 a navíc se v těchto místech vyskytují podzemní chodby, takže si nedovolím odhadnout, co nás v zemi čeká. Podle toho se bude odvíjet délka prací,“ sdělil ředitel Vodovodů a kanalizací Prostějov Pavel Řepka.

A aby toho nebylo málo, nebude to zdaleka poslední martyrium, které si řidiči a zdejší obyvatelé budou muset v Plumlovské prožít. Na příští rok totiž úřady plánují celkovou rekonstrukci výpadovky. Radní Prostějova nyní schválili peníze na projekt.

„Bude zahrnovat rekonstrukci zpevněných ploch, chodníků a parkovacích stání a nezapomene ani na zeleň a veřejné osvětlení. Z veřejnosti zaznívají hlasy, že si lokalita úpravu zaslouží,“ uvedl náměstek primátorky Zdeněk Fišer. Náklady odhaduje na šest milionů korun a počítá, že se opravy dotknou více než půlkilometrové trasy od vnitřního okruhu až po kruhový objezd na výpadovce.

Všechny opravy naráz? Takřka nemožné, tvrdí úřady

Lidé nad takovým postupem kroutí hlavami. „Plumlovská je ve špatném stavu, takže jsem rád, že se konečně opraví, ale mohli to samozřejmě udělat najednou. Každý rozumný soukromý majitel by to dělal naráz. Jak to ovšem plánují na radnici, do toho nevidím,“ řekl například šéf cyklistické prodejny v Plumlovské ulici Martin Mnich.

Zkoordinovat jednotlivé stavební akce, aby se v jednom místě nemuselo pracovat tři roky po sobě, je však podle úřadů téměř nemožné.

„Ve vodárnách jsem jedenáctým rokem a celou dobu se o to snažím. Vždy v říjnu máme nachystaný seznam akcí na rok dopředu a dotazujeme se všech správců sítí nebo silničářů. Ještě nikdy se nám však nepodařilo domluvit se. Je to totiž velmi složité,“ říká ředitel prostějovských vodáren a kanalizací Řepka.

„Když budeme mít v Plumlovské ulici plán prací na jeden měsíc, kopneme do země a ukáže se, že to bude trvat čtyři měsíce, jak se chcete domluvit se silničáři, kteří samozřejmě také potřebují mít nějaký termín,“ popsal některé komplikace .

Kvůli různým vlastníkům a lhůtám je koordinace velmi složitá

Podobné vysvětlení má i náměstek prostějovské primátorky odpovědný za investice Fišer.

„Při plánování musíme spolupracovat i s vodárnami, které loni provedly částečnou rekonstrukci a chybí jim úsek od bývalého úřadu práce k žudru. Ten ovšem musí proběhnout dřív, než bude mít vozovka nový povrch. Celková rekonstrukce může přijít až na úplný závěr,“ vysvětluje Fišer.

Výpadovka z Prostějova na Plumlov je navíc majetkem Olomouckého kraje a ten její opravu v rozpočtu pro letošní rok vůbec nemá zahrnutou.

Podle šéfa vodáren Řepky by se přesto řešení, jak opakovanému rozkopávání ulic zabránit, najít dalo.

„Ideální by samozřejmě při opravách jakékoliv ulice bylo, kdyby se všechno vykopalo, položily se tam komplet nové sítě i asfalt a padesát let se toho nemusel nikdo chytnout,“ navrhuje Řepka.

Projektanti však namítají, že koordinovat všechny vlastníky, kraj a město a všechny správce sítí je příliš komplikovaná záležitost. Kvůli dlouhým lhůtám pro schvalování investic, veřejných rozpočtů nebo pro získání dotací je to podle nich navíc v řadě případů dokonce úplně nemožné.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.