Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomouc v sobotu otevře železniční expozici, ochutnávku budoucího muzea

  11:48aktualizováno  11:48
Zpáteční jízdenku nejen do "doby páry" si bude možné koupit v sobotu v Olomouci. České dráhy tam totiž otevírají pobočku největšího tuzemského železničního muzea v Lužné u Rakovníka. Expozice bude i pomyslnou ochutnávkou toho, co by v budoucnu mohli lidé vidět v plánovaném olomouckém Železničním muzeu.
V Olomouci se v sobotu otevře železniční minimuzeum. K vidění budou i lokomotivy jako parní Krémák a Rosnička, či „mašiny“ Pilštyk, Bobina nebo čtyřnápravový Krokodýl. (Ilustrační snímek)

V Olomouci se v sobotu otevře železniční minimuzeum. K vidění budou i lokomotivy jako parní Krémák a Rosnička, či „mašiny“ Pilštyk, Bobina nebo čtyřnápravový Krokodýl. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Nynější exponáty umístěné v depu historických kolejových vozidel v Táborské ulici, tedy v místě, kde by jednou mělo stát velké muzeum, budou letos k vidění jen pár víkendů. Pro větší skupiny zájemců po telefonické dohodě i jindy. Pokud ale bude mít pilotní projekt úspěch, příští rok by lidé měli vidět exponátů ještě víc. Rozšířila by se i provozní doba "minimuzea".

Doprovodné akce minimuzea

4. srpna 10:00 - slavnostní zahájení a den otevřených dveří v DKV Olomouc U Podjezdu
18. srpna - jízdy motorovým vozem z Výstaviště Flora do muzea a zpět
7. září - den otevřených dveří v muzeu pro žáky z Olomouce i okolí
8. září - jízda vlaku s lokomotivou Kremák do Uh. Hradiště na slavnosti
22. září - Den železnice v muzeu – jízdy po železničním uzlu Olomouce

(zdroj: České dráhy)

"Některé z lokomotiv, které lidé nyní uvidí v naší expozici, se nejspíš v budoucnu objeví i v Železničním muzeu," řekl k nynějším plánům Českých drah Petr Holánek.

Konkrétně jde třeba o dvě parní lokomotivy Kremák a Rosničku, které mají v olomouckém depu "domov". Kromě nich si teď budou návštěvníci prohlížet i mašinu zvanou Pilštyk, Bobinu či čtyřnápravového Krokodýla.

Expozice bude kromě tohoto víkendu otevřená ještě 18. a 19. srpna, 7. až 9. září, 22. září a rovněž 16. října.

"Když už daný objekt depa máme a v Olomouci se nějakou dobu mluví o Železničním muzeu, rozhodly se Dráhy pilotně zpřístupnit tuto výstavu. Uvidíme, jaký bude ohlas," podotkl Holánek. Pokud budou návštěvníci spokojení, příští rok by je čekalo víc otevíracích dnů a rozsáhlejší výstava zahrnující i mapy a fotky.

Na velkolepý plán největšího železničního muzea nejsou peníze

Nynější krok drah vítají na Olomouckém kraji, který je jednou z institucí usilujících o vznik Železničního muzea.

"Lidé si díky tomu už nyní zvyknou na dané místo chodit a začnou si Olomouc spojovat s expozicí z historie železnice," vysvětlil náměstek hejtmana Radovan Rašťák.

Kdy se ale nedaleko východu z vlakového podchodu v městské části Hodolany zaleskne bleděmodrá "kapka" hlavní budovy samotného muzea (více o něm včetně vizualizací zde), odhadovat nechtěl. Na velkolepý plán za stamiliony zatím nejsou peníze.

Projekt však směřuje k důležitému bodu, který by to mohl změnit. "Do konce září chceme založit obecně prospěšnou společnost, která bude usilovat o zajištění pozemků a finančních prostředků pro vznik muzea a jeho zázemí. Jde o zásadní věc," potvrdil Rašťák.

V plánech je i expozice o místní železnici či dřevařské dráze

V dané organizaci má být vedle kraje zastoupená i Nadace Okřídlené kolo, Správa železniční dopravní cesty Olomouc, město Olomouc a jedna z odborových organizací železničářů.

V současné době se už jedná o možnosti, že by České dráhy jako část svého vkladu daly pozemky zmíněného hodolanského areálu. "Doba je, jaká je, takže sehnat peníze nebude snadné," míní Rašťák.

Pokud se nakonec podaří získat potřebné stamiliony, v hlavní hale a dalších částech muzea bude na příchozí čekat svého druhu největší tuzemská instituce. A v ní bude umístěná kolekce historických "technických" vozidel, jako jsou vozy na opravy trolejí či kolejové jeřáby.

Další část expozic pak bude patřit místní železnici i dřevařské dráze. Svůj prostor v muzeu dostanou rovněž speciální motorové vozy i kolekce parních a dalších historických lokomotiv.







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.