Nynější exponáty umístěné v depu historických kolejových vozidel v Táborské ulici, tedy v místě, kde by jednou mělo stát velké muzeum, budou letos k vidění jen pár víkendů. Pro větší skupiny zájemců po telefonické dohodě i jindy. Pokud ale bude mít pilotní projekt úspěch, příští rok by lidé měli vidět exponátů ještě víc. Rozšířila by se i provozní doba "minimuzea".
Doprovodné akce minimuzea4. srpna 10:00 - slavnostní zahájení a den otevřených dveří v DKV Olomouc U Podjezdu (zdroj: České dráhy) |
"Některé z lokomotiv, které lidé nyní uvidí v naší expozici, se nejspíš v budoucnu objeví i v Železničním muzeu," řekl k nynějším plánům Českých drah Petr Holánek.
Konkrétně jde třeba o dvě parní lokomotivy Kremák a Rosničku, které mají v olomouckém depu "domov". Kromě nich si teď budou návštěvníci prohlížet i mašinu zvanou Pilštyk, Bobinu či čtyřnápravového Krokodýla.
Expozice bude kromě tohoto víkendu otevřená ještě 18. a 19. srpna, 7. až 9. září, 22. září a rovněž 16. října.
"Když už daný objekt depa máme a v Olomouci se nějakou dobu mluví o Železničním muzeu, rozhodly se Dráhy pilotně zpřístupnit tuto výstavu. Uvidíme, jaký bude ohlas," podotkl Holánek. Pokud budou návštěvníci spokojení, příští rok by je čekalo víc otevíracích dnů a rozsáhlejší výstava zahrnující i mapy a fotky.
Na velkolepý plán největšího železničního muzea nejsou peníze
Nynější krok drah vítají na Olomouckém kraji, který je jednou z institucí usilujících o vznik Železničního muzea.
"Lidé si díky tomu už nyní zvyknou na dané místo chodit a začnou si Olomouc spojovat s expozicí z historie železnice," vysvětlil náměstek hejtmana Radovan Rašťák.
Kdy se ale nedaleko východu z vlakového podchodu v městské části Hodolany zaleskne bleděmodrá "kapka" hlavní budovy samotného muzea (více o něm včetně vizualizací zde), odhadovat nechtěl. Na velkolepý plán za stamiliony zatím nejsou peníze.
Projekt však směřuje k důležitému bodu, který by to mohl změnit. "Do konce září chceme založit obecně prospěšnou společnost, která bude usilovat o zajištění pozemků a finančních prostředků pro vznik muzea a jeho zázemí. Jde o zásadní věc," potvrdil Rašťák.
V plánech je i expozice o místní železnici či dřevařské dráze
V dané organizaci má být vedle kraje zastoupená i Nadace Okřídlené kolo, Správa železniční dopravní cesty Olomouc, město Olomouc a jedna z odborových organizací železničářů.
V současné době se už jedná o možnosti, že by České dráhy jako část svého vkladu daly pozemky zmíněného hodolanského areálu. "Doba je, jaká je, takže sehnat peníze nebude snadné," míní Rašťák.
Pokud se nakonec podaří získat potřebné stamiliony, v hlavní hale a dalších částech muzea bude na příchozí čekat svého druhu největší tuzemská instituce. A v ní bude umístěná kolekce historických "technických" vozidel, jako jsou vozy na opravy trolejí či kolejové jeřáby.
Další část expozic pak bude patřit místní železnici i dřevařské dráze. Svůj prostor v muzeu dostanou rovněž speciální motorové vozy i kolekce parních a dalších historických lokomotiv.