Obyvatelům obcí na Hranicku či Novojičínsku by Palačovská spojka ulevila od hluku mnoha aut a kamionů jezdících kolem jejich domů. Kdy se na ni ale najdou peníze je nejasné. (Ilustrační snímek)

Obyvatelům obcí na Hranicku či Novojičínsku by Palačovská spojka ulevila od hluku mnoha aut a kamionů jezdících kolem jejich domů. Kdy se na ni ale najdou peníze je nejasné. (Ilustrační snímek) | foto: Jan Karásek, MAFRA

Palačovská spojka pomůže dopravě ze tří krajů, peníze na ni ale nejsou

  • 11
Jde jen o pětikilometrovou silnici, pomohla by ale dopravě hned ze tří moravských krajů, a měla se začít stavět už letos. Ministerstvo dopravy na ni ale zatím peníze nenašlo. Obcím na Hranicku, které kvůli chybějící cestě zatěžuje hluk projíždějících aut a kamionů, proto došla trpělivost a sepisují petici.

Úkolem palačovské spojky, která měla být podle původních plánů hotová do pěti let, je odvést tranzitní dopravu ze Slovenska či Valašského Meziříčí, napojit ji na dálnici D1 a odklonit kamiony z Černotína,Teplic nad Bečvou či Hranic. Přes všechna tato místa totiž zatím jezdí nadměrné množství náklaďáků a denně ztěžují život zdejším lidem.

Vznik petice za spojku iniciovali hraničtí zastupitelé na svém posledním zasedání. Její okamžitá stavba podle nich totiž vyřeší několik problémů najednou. "Zbaví města na trase nadměrné tranzitní dopravy, která způsobuje znečištění zplodinami a hlukem, odstraní vytváření dlouhých kolon před křižovatkami v dotčených obcích nebo výrazně sníží nehodovost," uvedl zastupitel Karel Hübl.

Každý rok urychlení stavby Palačovské spojky podle něj zachrání v průměru dva lidské životy a sníží počet dopravních nehod o 172. "Navíc stát ušetří každoročně nemalé náklady na opravy a údržbu silnic z Hranic do Valašského Meziříčí a z Nového Jičína tamtéž. Jen investice do oprav první zmíněné trasy činily za posledních pět let celkem asi 228 579 tisíc korun," dodal zastupitel.

Ministerstvo se spojkou počítá, ale neví, kdy budou peníze

Ministerstvo dopravy oponuje, že přípravu stavby nezastavilo. Přiznává ale, že neví, kdy se s ní začne. "Příprava stále pokračuje, na trase právě teď řešíme úsporná opatření. I přesto stále počítáme se čtyřmi pruhy. Nedokážeme ale nyní říct, zda stavba začne za dva roky nebo za deset. Čekáme na to, jak dopadne státní rozpočet a škrty v něm," řekl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva.

Takový postup se však nelíbí ani radním z nedalekého Nového Jičína, kteří se k výzvě rovněž připojili. "Palačovská spojka je nutností. Odvede přetíženou dopravu nejen z Hranicka, ale i od nás," vysvětlil místostarosta Přemysl Kramoliš.

"Nemohu se smířit se stále se opakujícím tvrzením ministerstva, že na pět kilometrů dlouhou silnici, která spojí Moravskoslezský, Olomoucký a Zlínský kraj, nejsou finance," dodal s tím, že se k výzvě připojilo dalších deset měst a obcí.

"Zahájení stavby v roce 2018 je pro nás nepřijatelné. Přecpané křižovatky, silnice ničené přetíženými kamiony a občané dýchající výfukové plyny. Tak to dnes vypadá na zdejších cestách. Věřím, že jestliže upozorníme na potřebu Palačovské spojky společně, je naše šance na úspěch vyšší," doufá Kramoliš.