V šumperském podniku Pars nova představili modernizovaný železniční osobní vůz Bdmpee. Firma jich Českým drahám dodá do poloviny roku 2014 na čtyři desítky. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Šumperský Pars nova představil vylepšené vozy pro mezinárodní rychlíky

  • 8
Šumperská společnost Pars nova představila prototyp modernizovaného osobního vozu pro České dráhy. Do poloviny roku 2014 jich dopravci dodá na čtyři desítky, ten počítá s jejich postupným nasazením na mezinárodní linky. První cestující okusí jejich komfort ještě letos.

Vylepšený vůz Bmee nabízí cestujícím větší komfort v podobě nového interiéru, klimatizace, elektrické zásuvky, elektronického audiovizuálního systému či nových toalet.

"První vůz projde v nejbližších dnech potřebnými testy. Cestující komfort omlazeného vozu okusí v polovině letošního roku," uvedla mluvčí Pars nova Michaela Linhartová.

Lukrativní zakázku za 700 milionů korun získala šumperská firma ve veřejné soutěži, do které se přihlásili čtyři zájemci.

"Jsme velmi rádi, že jsme tento tendr vyhráli a uspěli nejen v těžké konkurenci, ale především v době, kdy se očekává ochlazení ekonomiky. Takto zajistíme práci lidem v regionu, jenž je dlouhodobě sužován vysokou nezaměstnaností," komentoval zakázku generální ředitel Pars nova Tomáš Ignačák s tím, že zakázka dá práci po dobu jednoho a půl roku stovce lidí.

Modernizované vozy nasadí ČD na mezinárodní linky

České dráhy počítají s nasazením modernizovaných vozů na mezinárodní linky.

"Vozy budeme postupně nasazovat především do souprav Expres a EuroCity. Konkrétně půjde o expresy Praha - Olomouc - Ostrava - Žilina a mezistátní rychlíky z Prahy do Mnichova," upřesnil ředitel odboru dálkové a mezinárodní dopravy Českých drah Jiří Ješeta.

Modernizovaný vůz

Největších změn se dočkal především interiér vozu. Zmizela šestimístná kupé, ve voze je po úpravách cestujícím k dispozici 80 míst k sezení. Proti sobě jsou vždy dvě a dvě sedadla a mezi nimi dřevěné stolky.

Dveře se ovládají tlačítky či madly s elektrickým pohonem a jsou během jízdy bezpečnostně blokovány.

Vozy jsou také vybaveny elektronickým informačním a rezervačním systémem, klimatizací či moderními toaletami s uzavřeným systémem.

V jednom nástupním prostoru je i místo pro uložení objemných zavazadel, kočárků nebo jízdních kol. Samozřejmostí je možnost připojení počítačů do sítě. A změnilo se i technické vybavení vozů, především v podvozkové části.

"Plán Českých drah používat vozy pro mezinárodní provoz si vyžádal nainstalování další magnetické kolejnicové brzdy. Modernizovaný vůz tedy splňuje nejvyšší požadavky na bezpečnost cestujících," vyzdvihl Ignačák. Magnetická brzda dokáže výrazně zkrátit brzdnou dráhu v případě nebezpečí.

Do ledna 2014 mají ČD dostat prvních dvacet vozů

Vozy se vedle interiéru a podvozkové části změní i barevně. Původní tmavě zelenou barvu nahradí modrá. Maximální rychlost vozu zůstala zachována na 160 kilometrech za hodinu. Modernizace jednoho z nich přijde na více než 17 milionů korun.

"Pro České dráhy je to rozumný kompromis mezi cenou a kvalitou. Úplně nový vůz pro dálkovou dopravu přijde na 50 až 60 milionů korun," nastínila mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Prototyp modernizovaného osobního vozu musí v nejbližších dnech absolvovat potřebné zkoušky včetně testů na zkušebním okruhu ve Velimi. Dodání prvního vozu do zkušebního provozu plánují České dráhy nejpozději na polovinu letošního roku.

"Naším cílem je první modernizované vozy uvést do zkušebního provozu již během jarních měsíců a následně zahájit sériové dodávky. Do ledna příštího roku dodáme Českých drahám prvních dvacet vozů," doplnil Ignačák.

Vozy Bmee, které Pars kompletně přestaví, byly vyrobeny v letech 1986 a 1987 v tehdejší východoněmecké vagonce v Budyšíně (Bautzen).