Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vraťte nám autobus číslo 23, žádají stovky Olomoučanů v petici

  11:05aktualizováno  11:05
V Olomouci zesiluje tlak nespokojených obyvatel na další změny v jízdních řádech. Naposledy se přepisovaly v prosinci kvůli začátku provozu nové tramvajové trati a mimo jiné skončila autobusová linka 23. Přibývá ale nespokojených hlasů, dle kterých šlo o chybu. Došlo kvůli tomu už i na petici.
Lidem z jižní části Olomouce se nelíbí nedávné zrušení autobusové linky 23, který jim podle nich chybí. Petici za její návrat podepsalo téměř tisíc lidí. Ilustrační snímek

Lidem z jižní části Olomouce se nelíbí nedávné zrušení autobusové linky 23, který jim podle nich chybí. Petici za její návrat podepsalo téměř tisíc lidí. Ilustrační snímek | foto: Petr Janeček, MAFRA

Stavidlo výhrad ke stávající olomoucké hromadné dopravě na jihu Olomouce otevřel peticí jeden z tamních obyvatel Jaroslav Flögel. Na konci minulého týdne ji předal olomouckému primátorovi, sesbíral 955 podpisů. Cílem petice je obnovení autobusové linky číslo 23, v Olomouci podle Flögela jezdila od roku 1988.

Výhrady z petice proti novému jízdnímu řádu

- prodloužení docházkových vzdáleností pro obyvatele ulic Zikova, Werichova, Rožňavská, Voskovcova, Schweitzerova, Jeremiášova, Nešporova.

- velký problém pro starší, hůře pohyblivé obyvatele a pro seniory z domovů důchodců Zikova a Peškova.

- ztráta přímého spojení na autobusové nádraží a do Holice, větší frekvence přestupů.

- přetížená autobusová linka číslo dvanáct.

- při použití tramvaje číslo tři dvojnásobný čas cestování.

- ve dnech pracovního klidu nutný přestup na náměstí Hrdinů.

Jako hlavní problém iniciátor petice uvádí především větší vzdálenost, která nyní řadu obyvatel Nových Sadů dělí od vhodných zastávek MHD.

"Jde o obyvatele ulic Zikova, Werichova, Rožňavská, Voskovcova, Schweitzerova, Jeremiášova, Nešporova a dalších. Velký problém je to i pro starší, hůře pohyblivé spoluobčany a pro obyvatele domovů důchodců Zikova a Peškova," vypočítává Flögel.

Současnému jízdnímu řádu vytýká mimo jiné i to, že lidé z jihu města ztratili přímé spojení na autobusové nádraží a do čtvrti Holice. Jako pozitivní vidí naopak fakt, že okraj sídliště obsluhují tramvaje coby ekologický způsob dopravy.

Radnice návrat zrušené autobusové linky zváží

Právě ve spojitosti s novými tramvajovými linkami číslo tři a pět, které teď na Nové Sady jezdí, museli místní od poloviny prosince změnit své návyky podle nových jízdních řádů. Klíčová je pro ně zastávka Trnkova, kde mají tramvaje konečnou.

Zánik autobusové linky 23 vedení Olomouce chtělo vyrovnat také změnami na linkách číslo 12 a 19. Souvisela s nimi i úprava jízdních řádů autobusů s číslem 16, které na Nové Sady také zajíždějí.

Flögel s dalšími stovkami lidí podepsanými pod peticí ovšem vidí naději v tom, že vedení města rozhodnutí o zrušení "třiadvacítky" přehodnotí. To samé budou požadovat také opoziční zastupitelé z klubu ČSSD, kteří se v tiskovém prohlášení postavili na stranu nespokojených lidí.

Myšlenku na návrat autobusů s číslem 23 olomoucký primátor Martin Novotný nezavrhuje, rozhodující pro něj však budou konkrétní argumenty, data a analýza. A ta městu prozatím chybí.

"Určitě to budeme projednávat na nejbližší radě města, což znamená příští týden v pondělí," upřesňuje primátor.

Pomoci má při rozhodování analýza a sčítání cestujících

Nejvíce práce však s případným přepisováním jízdních řádů pro jih města bude mít Novotného první náměstek Ivo Vlach, na radnici kromě ekonomiky zodpovídá právě za dopravu.

"Zatím jsme o úpravě jízdních řádů nejednali. Rozhodli jsme se, že uděláme sčítání cestujících v celé této oblasti. Zjistíme, jakým způsobem jsou tam které autobusové či tramvajové spoje využívány. Podle toho bychom teprve připravili konkrétní návrhy řešení," doplňuje Vlach.

Osobně se však k obnovení linky číslo 23 spíše nepřiklání. Jako problematickou vidí také možnou úpravu jízdních řádů.

"Linky 12 a 16 jsou už na hraniční délce, bude velký problém tam případně ještě přidat nějaké zastávky," přemítá Vlach. Stejně jako Novotný však zdůrazňuje, že důležité a směrodatné budou pro definitivní rozhodnutí právě výsledky analýzy počtu cestujících. Nyní se již začíná připravovat.

"Počítám s tím, že v dubnu bychom mohli mít nějaký výsledek," říká Vlach.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.