Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Petice nezabrala, vzkříšení autobusové linky 23 olomoučtí radní odmítli

  9:18aktualizováno  9:18
Boj bezmála tisícovky Olomoučanů za návrat autobusů s číslem 23 na nejlidnatější sídliště Nové Sady vyšel naprázdno. Peticí žádali lidé obnovu spoje zrušeného loni na konci roku, v návaznosti na spuštění nové tramvajové trati. Teď radní na základě nového sčítání cestujících rozhodli, že ji neobnoví.
Olomoučtí radní rozhodli, že autobusová linka číslo 23 se do ulic města nevrátí. A to i navzdory petici s téměř tisícovkou podpisů. (ilustrační snímek)

Olomoučtí radní rozhodli, že autobusová linka číslo 23 se do ulic města nevrátí. A to i navzdory petici s téměř tisícovkou podpisů. (ilustrační snímek) | foto: Petr Janeček, MAFRA

Autobusy z číslem 23 z Olomouce zmizely v prosinci, nahradit je měly především tramvaje tři a pět. Ty na jih města jezdí po nové trati kolem nákupní Galerie Šantovka, konečnou zastávku mají prozatím u ulice Trnkova. V budoucnu by měly jezdit dál na jih města přímo do středu obrovského sídliště.

Nová data dle náměstka olomouckého primátora Ivo Vlacha ukázala, že tramvaje z a také na zastávku Trnkova každý pracovní den přivezou v průměru vždy patnáct set cestujících. U linky 23 šlo na jihu města o 362 lidí za celý den.

Výsledky sčítání

Průzkum v březnu 2014 ukázal, že v pracovních dnech ze zastávky Trnkova jezdí tramvajemi v průměru 1 461 cestujících. Kolem 1 490 lidí sem pak v průměru během pracovního dne přijede. O víkendu zde do tramvají nastoupí zhruba 611 cestujících, zpět na jih města jich pak přijede cca 783.

"Ukazuje se, že začátek projektu nové tramvajové trati z Trnkovy ulice je úspěšnější, než jsme sami očekávali, přestože tato trať ještě není hotová," pochvaluje si Vlach.

Linka skončila po více než čtvrt století kvůli nové trati

Odvolává se přitom i na čísla z roku 2012, podle nichž všechny tehdejší linky - včetně autobusu číslo 23 - odvezly z jihu města v pracovní den dohromady více než šest a půl tisíce lidí.

"Zhruba 22 procent ze všech těchto cestujících tak přešlo na novou tramvajovou trať," doplňuje Vlach. Vedení města má tak za to, že i navzdory zániku linky číslo 23 došlo ke zvýšení komfortu na ostatních linkách.

"Z provozního hlediska neeviduje Dopravní podnik v žádném časovém úseku přeplňování vozů," dodává mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Petice za návrat linky číslo 23, která po Olomouci jezdila od roku 1988, se objevila na začátku letošního roku. Stál za ní jeden z obyvatel sídliště Jaroslav Flögel, podepsalo ji 955 lidí. Vadilo jim především to, že po zrušení linky 23 dělila řadu cestujících na jihu Olomouce od pro ně vhodných zastávek příliš velká vzdálenost.

"Jde o obyvatele ulic Zikova, Werichova, Rožňavská, Voskovcova, Nešporova, Schweitzerova, Jeremiášova a dalších. Velký problém je to i pro starší, hůře pohyblivé spoluobčany a pro obyvatele domovů důchodců Zikova a Peškova," uvedl tenkrát Flögel. Upozornil i na to, že místní přišli o přímé spojení s autobusovým nádražím a čtvrtí Holice.

Linku není nutné a ani opodstatněné obnovovat, říká náměstek

Vedení města si ovšem i nyní za zrušením "třiadvacítky" stojí. Kromě vytíženosti tramvají argumentuje náměstek Vlach i tím, že autobusy s číslem 23 jezdilo na jihu města v průměru přibližně deset lidí na jeden spoj.

"Z toho část přešla do spojů na tramvajové trati. Ukazuje se, že by nebylo efektivní tuto linku zřizovat. Město by ji muselo dotovat asi nejvyšší částkou oproti jiným linkám, výnos z jízdného by byl zanedbatelný. Proto jsme rozhodli, že linku 23 není nutné a ani opodstatněné obnovovat," dodává náměstek s odvoláním na pondělní jednání radních.

Ti tak odmítli návrh řešení, které jim lidé v petici nabídli. Jeho podstatou byly změny tras dalších autobusů.

"Využitím některé z linek číslo 12, 19 či 26 by sice došlo ke zlepšení dostupnosti pro cestující z docházkové vzdálenosti k zastávce Zikova ve směru na Hlavní nádraží. Ale na druhou stranu by byl narušen interval mezi linkami číslo 12 a 19 v úseku Velkomoravská až po Holici," srovnává mluvčí Štědrá. Na tyto úpravy by dle magistrátu doplatily mnohem vytíženější zastávky Zenit a Velkomoravská ve směru na Tabulový vrch.

Iniciátor petice Jaroslav Flögel v tuto chvíli čeká na oficiální odpověď města. "Reagovat budu případně až podle jejího přesného obsahu a konkrétních dat," uzavírá prozatím Flögel.







Hlavní zprávy

Renault Clio IV 1,5 dCi Intens
Renault Clio IV 1,5 dCi Intens

r.v. 2015, naj. 3 891 km, diesel, 1. majitel
339 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.