Na některých přechodech ve velkých městech Olomouckého kraje je potřeba se mít na pozoru více než jinde. Z různých důvodů se zde totiž stávají nehody častěji než jinde. (Ilustrační snímek)

Na některých přechodech ve velkých městech Olomouckého kraje je potřeba se mít na pozoru více než jinde. Z různých důvodů se zde totiž stávají nehody častěji než jinde. (Ilustrační snímek) | foto: Jan Karásek, MAFRA

Podívejte se, kde jsou v Olomouckém kraji nebezpečné přechody

  • 4
Ulice Šárka či křižovatka U Rodenů v Prostějově, v Olomouci zase křižovatka Litovelské ulice s třídou Svornosti, či třeba ulice Rolsberská a Přerovská. Co tato místa spojuje? Všude tam by si lidé na přechodech pro chodce měli dát pozor. Jsou totiž nebezpečné a v minulosti se tam stalo už několik tragických nehod, při kterých i umírali lidé.

Například v Olomouci policisté vytipovali čtyři nebezpečná místa. Jde o přechod přes ulici Litovelskou v křižovatce s třídou Svornosti, který kříží tramvajové koleje a není zde dostatečný rozhled.

"U přechodů přes ulici Rolsberskou u zastávky a ulici Přerovskou u křižovatky s ulicí U Solných mlýnů chybí osvětlení. U dvou přechodů v Olomouci-Droždíně je pak nutná rekonstrukce celé křižovatky," shrnul olomoucký policejní mluvčí Petr Čunderle.

Na Prostějovsku řešili dopravní policisté na přechodech pro chodce za posledních pět let sedmadvacet nehod. Čtyři lidé při nich skončili s těžkým zraněním, třiadvacet s lehkým. A nehoda na křižovatce U Rodenů v roce 2006 dokonce skončila tragicky když chodec smrtelnému úrazu podlehl. Auta navíc srazila také pět dětí.

Někde jsou problémem zaparkovaná auta, jinde časté kolony

"Za loňský rok byla nejproblematičtější ulice Šárka, kde automobily srazily dvě chodkyně. Svůj vliv má v tomto případě nevhodný přechod pro chodce, který vykazuje několik bezpečnostních rizik. Další takový přechod je na křižovatce U Rodenů. Také tento přechod má bezpečnostní rizika," nastínil Michael Vafek z Dopravního inspektorátu v Prostějově.

Na Šárce jde o poměrně frekventovanou ulici na kraji města, kde řidiči často jezdí rychle. Situaci navíc komplikují zaparkovaná auta u krajnic, která ztěžují rozhled. Na křižovatce U Rodenů zase často stojí kolony aut ve směrech na Olomouc, Brno nebo Přerov, což snižuje její přehlednost.

Kde si dát pozor

Olomouc
- přechod přes ulici Litovelskou v křižovatce s třídou Svornosti
- přechod přes Rolsberskou ulici u zastávky ČSAD
- přechod přes Přerovskou ulici u křižovatky U Solných mlýnů
- dva přechody v Olomouci-Droždíně

Prostějov
- dva přechody v ulici Šárka
- přechod u křižovatky U Rodenů

Přerov
- přechod v ulici Želátovská

Hranice
- přechod na třídě Čs. armády

Na Přerovsku se v loňském roce na přechodech pro chodce stalo osm nehod. Podle dopravního policisty Petra Šenka je krizovým místem neosvětlený přechod na třídě Československé armády v Hranicích nebo v Želátovské ulici v Přerově.

"Jde o příjezd do Přerova ve směru od Bystřice a mírné klesání. Byly zde kolize auta s ostrůvkem, na kterém naštěstí nestál chodec. Jde o jedno z rizikových míst," řekl Šenk.

Situaci může zlepšit osvětlení přechodů nebo odrazová skla

Na Šumpersku dopravní policisté vyloženě kritické přechody pro chodce neevidují. "V přehledu míst se zvýšeným počtem nehod přechody nefigurují. Již v minulosti jsme se snažili všechny rizikové přechody zabezpečit například osvětlením nebo odrazovými skly," vysvětlil mluvčí šumperské policie Josef Bednařík.

To se vyplatilo i v Prostějově. Jeden z nejnebezpečnějších přechodů s několika smrtelnými úrazy byl dlouhé roky na výpadovce na Plumlov.

V roce 2003 ale Centrum dopravního výzkumu z Brna navrhlo bezpečnostní prvky a počet nehod rapidně klesl. Loni ani předloni se tu nestala ani jedna.

Přechod pro chodce však podle policie vždy zůstane rizikovým místem. "Je třeba počítat s agresivitou řidičů, ale i slušný řidič může chodce přehlédnout, může být oslněn nízkým sluncem, protijedoucím vozidlem či mohou nastat další selhání," upozornil Vafek.

"Po změně pravidel silničního provozu si mnoho lidí zafixovalo, že chodec má na přechodu absolutní přednost, což není pravda. Přechod pro chodce nezajistí zcela bezpečnou cestu," dodal.