Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další sporná zakázka kraje, platil za kontakty na starosty čtyřikrát

  9:26aktualizováno  9:26
Olomoucký kraj si nechal čtyřikrát během dvou let vytvořit databázi kontaktů na šéfy radnic. Zaplatil za to dohromady 176 tisíc korun. Podle olomouckého právníka Igora Kouteckého a úřednice Olgy Hrabalové, kteří na sporné zakázky upozornili, přitom úřad zbytečně platil za práci, kterou mohli snadno zastat samotní úředníci.
Olomoucký kraj si nechal čtyřikrát během dvou let vytvořit databázi kontaktů na šéfy radnic. Zaplatil za to dohromady 176 tisíc korun. (ilustrační snímek)

Olomoucký kraj si nechal čtyřikrát během dvou let vytvořit databázi kontaktů na šéfy radnic. Zaplatil za to dohromady 176 tisíc korun. (ilustrační snímek) | foto: Libor TeichmannMF DNES

Po podezřelých zakázkách na pořádání setkání s vojenskými veterány či nákup propagačních igelitek a bloků za 1,3 milionu tak stále přibývá otazníků nad hospodařením odboru kanceláře hejtmana Olomouckého kraje v období, kdy jím byl Martin Tesařík. Podobně jako v dalších případech zadávali zakázky na registrační systémy bývalí tiskoví mluvčí úřadu Ivo Heger a Tomáš Kocych.

Na zakázky, jejichž okolnosti už delší dobu vyšetřuje i policie, upozornila úřednice a bývalá asistentka z kanceláře hejtmana Hrabalová společně s Kouteckým, který o nich prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím získal podrobné údaje.

Později pak o nich informoval ve dvou otevřených dopisech krajské zastupitelstvo vzešlé z voleb v roce 2012 včetně hejtmana Jiřího Rozbořila, ale žádné reakce se nedočkal.

Registrační systém za 50 tisíc. A za pár měsíců znovu

Kromě zakázek na pořádání setkání s veterány či nákup neobvykle vysokého počtu propagačních igelitek a bloků, kterých Olomoucký kraj pořídil několikanásobně více než další krajské úřady ve zbytku země, upozornil Koutecký i na čtveřici zakázek na vytvoření registračního a přihlašovacího systému pro setkání zástupců samosprávy – tedy starostů a místostarostů - mezi sebou či s lidmi z vedení kraje.

"V lednu 2011 byl vytvořen výše uvedený systém na akci Konference samospráv za 50 tisíc korun. V září 2011 byl opět vytvořen přihlašovací systém, tentokrát na setkání členů vedení kraje se starosty obcí. A stál 50 tisíc korun. Od ledna do září přitom neproběhly žádné komunální volby ani apokalypsa, která by kontakty mohla výrazně zamíchat," shrnul Koutecký v dopise.

Navíc dodal, že úředníkům by stačilo za stejnou dobu každý pracovní den ověřit tři až čtyři kontakty, aby udělali stejnou práci a zároveň kraji ušetřili 100 tisíc korun.

Stejná zakázka se navíc opakovala i pro Konferenci samospráv v únoru 2012 a červnové setkání starostek a místostarostek s vedením kraje. V prvním případě stála opět 50 tisíc, ve druhém 26 tisíc.

Kraj zakázky hájí

Podle kraje měly všechny zakázky své opodstatnění, neboť součástí zakázky byla i tvorba databáze a provoz celého systému internetové registrační aplikace.

"Důvodem zhotovení nového registračního systému byl fakt, že se jednalo o první setkání tohoto typu po komunálních volbách na podzim 2010. Vznikla nová zastupitelstva, funkcí se ujali noví starostové a starostky. Samotné přihlášení mělo proto tehdy formu obsáhlého dotazníku, který zjišťoval nová data," přiblížil první ze zakázek tehdejší vedoucí odboru kanceláře hejtmana Luděk Niče.

Motivem k zadání druhé zakázky pak podle něj bylo to, že v získaném seznamu nebyli všichni starostové a místostarostové.

"Kromě tradičního zjištění účasti, potvrzení, eventuálně úpravy kontaktů, šlo především také o zjištění zájmu pozvaných o jednotlivé pro ně připravené programy a aktivity," dodal Luděk Niče.

O pět měsíců později byla stejná zakázka vypsána s ohledem na možné změny v kontaktech na jednotlivé samosprávy.

"K těm ze zkušenosti v prvním roce fungování obecních zastupitelstev dochází. Jde o změny poskytovatelů elektronických služeb, služeb telefonních operátorů a podobně. Součástí registračního systému bylo i nové funkční a grafické řešení webové vrstvy," shrnul Niče.

Důvodem ke čtvrté zakázce pak byla podle kraje nutnost obstarat kontakty na všechny starostky a místostarostky. Rezervační a registrační systémy byly podle Ničeho u vybraných akcí zřízeny kvůli získání přehledu o návštěvnosti akce. Dále pak pro získání aktuálních kontaktů, neboť tiskové oddělení má za úkol udržovat jejich databázi pro potřeby celého Olomouckého kraje.

První tři zakázky získala společnost Esmedia, na zaslané dotazy MF DNES ale ani po několika dnech nereagovala.

Právník Koutecký, podle něhož mohli kontakty ověřovat bez nákladů na externí dodavatele sami úředníci, v otevřeném dopise upozornil i na to, že čtveřici zakázek řešili bývalí tiskoví mluvčí a nynější pracovníci odboru tajemníka hejtmana Ivo Heger a Tomáš Kocych.

Právě oni přitom figurují i v dalších zakázkách kraje, z nichž část stále zkoumá i policie. Kromě toho, že je zadávali, totiž měli přímé vazby na firmy a občanská sdružení, které zakázky získaly (více o podivných zakázkách čtěte zde).







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.