Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Olomouci se ruší přechody pro chodce, a to i u školy

  15:33aktualizováno  15:33
Olomouc se kvůli ztrátě přechodů pro chodce zlobí na Ředitelství silnic a dálnic. Vymazalo totiž „zebry“ z frekventované Hodolanské ulice. Město obvinilo ředitelství, že nedalo vědět termín, kdy se tak stane. Ředitelství kritiku odmítá.

Olomoučtí strážníci připevňují radar u jednoho ze zrušených přechodů v Hodolanské ulici (srpen 2015) | foto: Tomáš Frait, MAFRA

Mizející přechody pro chodce se tak v Olomouci mění ve výbušné téma. Lidé v Hodolanské ulici je citelně postrádají, bezpečně přejít jednu z nejvytíženějších ulic města je podle místních téměř nemožné.

Ulice bez přechodů

„Zebry“ tu navíc budou zanedlouho chybět žákům tamní základní školy. Přechody navíc zmizí či již zmizely i v dalších částech města, nevyhovují normám.

Právě kvůli hodolanským přechodům to nyní zajiskřilo mezi radnicí a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), jemuž tamní silnice patří. Město vytýká ŘSD, že nedalo vědět, kdy „zebry“ vymaže. ŘSD argumentuje, že o tom radnice předem věděla.

Radnice povolala strážníky, auta však zastavit nemohou

Magistrát povolal do Hodolanské ulice městskou policii, měla by na přecházení lidí dohlédnout. Paradoxní však je, že tu strážníci nemohou bez přechodů auta zastavit.

„Na místě zrušených přechodů odstranili veškeré značení, takže řidiči nemají důvod zabrzdit. Sama bych jako řidička asi nezastavila. Když tu není vyznačený přechod, nemají chodci na silnici co pohledávat. Takže pokud člověk vyloženě nevkročí do silnice nebo pokud nejede v autě místní, který si přechody pamatuje, je to beznadějné,“ kroutí hlavou Gabriela Kocourková, jež u Hodolanské bydlí.

Přechody tu chybí od konce minulého týdne. Už tehdy bylo podle ní přecházení frekventované ulice téměř nemožné.

Kromě místních je s přemalovanými přechody nespokojená i radnice. Obvinila ŘSD, že nedalo vědět, kdy „zebry“ z vytížené ulice vyžene.

„Vedení města považuje za velmi politováníhodné, že je o termínu, kdy budou přechody v Hodolanské ulici odstraněny, vlastník komunikace neinformoval,“ podotýká mluvčí magistrátu Radka Štědrá.

„Zrušení přechodu u školy je hazard se životy“

Primátor Antonín Staněk (ČSSD) se podle ní o všem dozvěděl na dovolené. „Uděláme maximum, aby se přechody do Hodolan co nejdříve vrátily. Zpráva o aktuální situaci mě velmi znepokojila. Zejména zrušení přechodu u základní školy považuji za nezodpovědnost a hazard se životy občanů,“ uvedl Staněk.

ŘSD se hájí, že magistrát o plánech na rušení přechodů v Hodolanské ulici věděl minimálně od letošního jara. Tehdy vznikl dokument, jenž ŘSD vymazání přechodů ve výsledku nařídil. MF DNES ho má k dispozici. Celkem jde o osm přechodů v Hodolanské ulici a další tři v ulici Divišova, jež na ni navazuje.

„Na základě podnětu od policie vydal krajský úřad 16. března 2015 takzvané Stanovení místní úpravy. Jednalo se o zrušení přechodů pro chodce na silnicích I. třídy v Olomouci, a to do 30. srpna 2015. Toto Stanovení místní úpravy bylo mimo jiné zasláno i magistrátu města Olomouce,“ doplňuje mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

O rušení „zeber“ město vědělo, nestíhá je však vracet

Mizející přechody přitom město řeší už delší čas. Postupně je přebudovává do podoby, jež dnešním normám vyhovují. Radnice však připouští, že „zebry“ do ulic vracet nestíhá. Problém je nedostatek peněz na jejich urychlené úpravy a fakt, že město musí mít na každou přestavbu narýsované plány, získat stavební povolení a vybrat stavební firmu.

„To vše trvá nesrovnatelně déle než sestavení seznamu nevyhovujících přechodů,“ vysvětlila Štědrá.

Vedení Olomouce poslalo do Hodolanské ulice městskou policii. Paradoxní však je, že strážníci ze zákona nemohou tam, kde chybí přechod, auta kvůli přecházení lidí zastavit.

„Strážníci tedy nebudou aktivně zasahovat do provozu. Ale svojí přítomností budou působit na řidiče preventivně,“ přiblížil mluvčí městské policie Tomáš Musil.

U školy spoléhají strážníci na radar

U tamní základní školy má pomoci radar s ukazatelem rychlosti projíždějících aut.

„Toto zařízení zároveň působí jako „psychologická brzda“ na řidiče, neboť nejvyšší dovolená rychlost je zde třicet kilometrů v hodině. Samozřejmě počítáme s přítomností strážníků před školou v souvislosti se zahájením školního roku. A to v době před začátkem a ukončením výuky,“ uzavírá Musil.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.