Do olomouckých ulic se nyní mohou vrátit zrušené přechody pro chodce, které nevyhovovaly novým normám.

Do olomouckých ulic se nyní mohou vrátit zrušené přechody pro chodce, které nevyhovovaly novým normám. | foto: Tomáš Frait, MAFRA

V boji o zrušené přechody přišel zvrat, Olomouc je může namalovat zpět

  • 9
Nedávno je dělníci vymazali z ulic, teď se tam zase vrátí. Řeč je o jedenácti přechodech pro chodce v Olomouci. Neodpovídaly současné bezpečnostní normě, krajský úřad proto rozhodl, že musí pryč. Teď je vše jinak. Radnice se totiž ohradila a ministerstvo dopravy jí dalo za pravdu.

Pravděpodobně příští týden se sejdou zástupci úřadů, které mají k mizejícím „zebrám“ co říct. Jde tak o krajský úřad, radnici, ministerstvo dopravy či Ředitelství silnic a dálnic.

„Určitě budou usilovat o co nejrychlejší navrácení přechodů do ulic,“ podotýká Radka Štědrá, mluvčí olomouckého magistrátu.

Právě ten si na srpnové vymazání přechodů stěžoval na ministerstvu dopravy. Nejcitelněji to Olomoučané pocítili ve frekventované Hodolanské ulici, její bezpečné přejití se od poloviny srpna stalo téměř nemožné. Přechod postrádala i tamní základní škola (více čtěte zde).

A právě tato skutečnost v Praze pravděpodobně zafungovala. Ministerstvo uznalo, že i když přechody normě neodpovídaly, byly prakticky jediným místem, kde se dalo bezpečně ve vytížené ulici přejít. Rozhodnutí krajského úřadu o odstranění přechodů tak ministerstvo dopravy zrušilo.

„Na prvním místě musí být vždy zdravý rozum a výsledný dopad na bezpečnost provozu, nikoliv formální rozhodnutí,“ podotkl ministr dopravy Dan Ťok.

Nová norma už se zřejmě nebude používat pro staré přechody

Ministerstvo ale i přesto upozorňuje, že se Olomouc - stejně jako další města - povinnosti modernizovat přechody nevyhne. U většiny je potřeba dělícím ostrůvkem upravit jejich délku či doplnit chybějící osvětlení.

„Platí, že města mají povinnost uvést postupně přechody do takového stavu, aby vyhovovaly potřebným bezpečnostním požadavkům,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Město Olomouc naproti tomu vyzdvihuje, že ministerský odbor agendy řidičů došel k závěru, že se norma nemá používat při běžné údržbě starších přechodů, ale jen při budování přechodů nových. S bezpečnostními předpisy se tak „zebry“ mají - přinejmenším přiměřeně - sladit až při případné rekonstrukci silnice, na níž slouží.

„Ministerstvo nám dalo fakticky zapravdu. Od počátku říkáme, že by se přijetím nové normy neměla její pravidla uplatňovat retrospektivně na přechody, vybudované před jejím vstoupením v platnost. Jsem rád, že začíná vítězit zdravý rozum,“ doplnil olomoucký primátor Antonín Staněk.

Proti rozhodnutí ministerstva se ale teoreticky ještě může skrze takzvaný rozklad do patnácti dnů postavit krajský úřad, konkrétně Silniční správní úřad, který je jeho součástí.